PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Gatvė2021 m. Gruodžio 31 d. 13:25

Zarasų rajono savivaldybės taryba kreipiasi į Vyriausybę dėl aplinkkelio tiesimo

Utena

BNS/Scanpix

Reporteris EditaŠaltinis: Etaplius.lt


199355

Zarasų rajono savivaldybės taryba 2021 m. lapkričio 26 d. posėdyje, valdančiosios daugumos atstovų balsais, priėmė sprendimą kreiptis į Lietuvos Respublikos Vyriausybę dėl Zarasų miesto aplinkkelio tiesimo įgyvendinimo. Savivaldybės mero gruodžio 20 d. potvarkiu iš 7 narių buvo sudaryta darbo grupė, kurios tikslas – surinkti informaciją atsižvelgiant į tarybos narių pasiūlymus ir gyventojų prašymus. Darbo grupės posėdyje balsų dauguma (vienas balsas – prieš) priimtu sprendimu buvo parengtas ir pateiktas gruodžio 29 d. Zarasų rajono savivaldybės tarybai kreipimasis su reikalavimais LR Vyriausybei.

Dokumente rašoma, kad: „Zarasų miestą kertantis magistralinis kelias A6 Kaunas–Zarasai–Daugpilis yra tarptautinės reikšmės kelias E262. Mieste į šio kelio 180,18 km įsijungia krašto kelias Nr. 102 Vilnius–Švenčionys–Zarasai bei keletas rajoninės reikšmės kelių. Nuo 178,80 km iki 183,223 km jis nutiestas Zarasų miesto Kauno, D. Bukonto ir Vytauto gatvėmis.

Zarasų miesto aplinkkelio tiesimas jau nuo 2002 m. yra vienas iš prioritetinių tikslų Zarasų miesto gyventojams. Į Zarasų rajono savivaldybę nuolatos kreipiasi šių gatvių gyventojai. Jie skundžiasi pravažiuojančio sunkiasvorio transporto keliamu triukšmu, teršalų ir vibracijos daromu neigiamu poveikiu čia gyvenančių žmonių sveikatai ir jų gyvenamiesiems būstams. Šalia Vytauto gatvės įsikūrę nemažai miesto visuomeninių pastatų, švietimo įstaigų, Zarasų rajono savivaldybės kultūros centras, Zarasų rajono savivaldybės viešoji biblioteka, Zarasų krašto muziejus, bažnyčia ir laidojimo namai. Miestiečiams ir moksleiviams nesaugu pereiti intensyvaus eismo gatvę.

Zarasų miesto centrą kertančio kelio beveik 242 metrų ilgio ruože yra akmenų grindinio danga. Šis ruožas priskirtas kultūros paveldui, todėl jo rekonstruoti ir keisti dangos tipą jame negalima.

Magistraliniu keliu A6 pravažiuojančių krovininių, sunkiasvorių automobilių skaičius kasmet auga. Kelio tąsa Zarasų mieste esančiose gatvėse vyksta pakankamai intensyvus ir vietinio transporto judėjimas, ir pėsčiųjų eismas, todėl išlieka padidinta autoavarijų tikimybė. Dėl transporto priemonių susidariusios vibracijos kenčia Vytauto gatvėje esančių pastatų konstrukcijos ir esančios komunikacijos.

Didžiajai vežėjų daliai, judančiai keliu Kaunas–Daugpilis, yra tik tarpiniai šio maršruto taškai, kuriuos jie sėkmingai apvažiuoja aplinkiniais keliais. Aplinkkeliai nutiesti visuose šiame kelyje esančiuose miestuose išskyrus Zarasus, kurie yra tapę šio tranzitinio transporto srauto įkaitais ir kenčia visus dėl to patiriamus nepatogumus.

Utenos visuomenės sveikatos centras, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos triukšmo valdymo įstatymo nuostatomis, atliko tyrimus ir pateikė triukšmo ir vibracijos matavimo rezultatus. Atliktus triukšmo ir vibracijos matavimus nustatyta, kad maksimalus garso slėgio lygis visuose tirtose gyvenamosiose patalpose viršija leidžiamą ribinį triukšmo lygį 5dBA dienos metu, 21 dBA vakaro metu ir 13 dBA nakties metu. Gyventojų skundas dėl didelio triukšmo, kurį kelia Vytauto gatve važiuojantis transportas, ypač krovininiai automobiliai, yra pagrįstas. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad triukšmas, kaip lėtinis stresorius, veikia centrinę nervų sistemą ir sukelia įvairių sveikatos sutrikimų: hipertoninę ir išeminę širdies ligą, aterosklerozę, neurozę, depresiją, psichikos ligas.

Apie tyrimą ir jo metu nustatytus tyrimo rezultatus dar 2011 m. liepos 29 d. raštu Nr. S-571 „Dėl Vytauto g. Zarasuose gyventojų prašymo“ Utenos visuomenės sveikatos centras informavo Valstybės įmonę Lietuvos automobilių kelių direkciją ir pasiūlė, kad būtų nedelsiant įgyvendintas aplinkkelio projektas Zarasų mieste ar įgyvendinamos kitos triukšmą slopinančios priemonės ir nutrauktas transporto keliamo triukšmo daromas neigiamas poveikis šalia magistralinio kelio gyvenančių žmonių sveikatai ir gyvenimo kokybei. Tačiau iki šiol nebuvo priimtas sprendimas dėl aplinkkelio projekto Zarasų mieste operatyvaus įgyvendinimo ar įrengtos kitos triukšmą slopinančios priemonės.

Zarasų pietrytinio aplinkkelio trasos vietos paieškos buvo pradėtos dar 2002 m. 2006 metais Lietuvos automobilių kelių direkcija pradėjo rengti Zarasų pietrytinio aplinkkelio 0,00–9,34 km specialųjį planą, kuris 2007 m. gruodžio 28 d. Zarasų rajono savivaldybės tarybos sprendimu Nr. T-179 patvirtintas. Statybos darbus buvo planuojama pradėti 2011 metais, tačiau žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūros baigėsi tik 2016 metais. Vadovaujantis 2015–2020 m. Lietuvos Respublikos valstybinės reikšmės kelių priežiūros ir plėtros programa, aplinkkelio statybos pradžia buvo numatyta 2018 metais, tačiau turimais duomenis dar net nebuvo pradėtas rengti aplinkkelio statybos techninis projektas.

Konstatuojame, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė nevykdo savo įsipareigojimų dėl Zarasų miesto aplinkkelio tiesimo. Už visuomenės poreikiams paimtus 115 žemės sklypus, kurių bendras plotas – apie 30,0 ha, savininkams Valstybės įmonė Lietuvos automobilių kelių direkcija sumokėjo 158,6 tūkst. Eur. Kadangi išleistos valstybės biudžeto lėšos, Vyriausybė privalo prisiimti savo iškeltus įsipareigojimus Zarasų krašto gyventojams ir kuo skubiau įgyvendinti Zarasų aplinkkelio statybos projektą.

Būtina vertinti ne tik statybos kaštus, bet ir naudą, kurią miestui gali teikti aplinkkelis bei vežėjų aptarnavimo paslaugų prie aplinkkelio plėtra. Vežėjus aptarnaujanti infrastruktūra gali kurtis tik ten, kur tam yra tinkamos sąlygos. Zarasų miesto teritorijoje dėl kompaktiško išplanavimo bei turizmo koncepcijos plėtros tokių sąlygų nėra. Nėra galimybės statyti transporto srautus aptarnaujančių aikštelių, serviso įmonių, krovinių terminalų ir kitas panašias paslaugas teikiančių inžinerinių statinių, tam Zarasų mieste nėra laisvos teritorijos. Tuo tarpu praktika rodo, kad šios paslaugos gali būti sėkmingai teikiamos ir plėtojamos ties miestų aplinkkeliais. Esame įsitikinę, kad Zarasų aplinkkelio statyba ne tik išvaduotų miestą nuo pravažiuojančio transporto keliamų nepatogumų, bet paskatintų Lietuvos verslą kurtis greta Zarasų aplinkkelio, siūlant šiai erdvei tinkamas paslaugas – terminalus, servisus, poilsį, maitinimą ir panašiai. Tokio projekto įgyvendinimas teigiamai atsilieptų Zarasų darbo rinkai ir miesto ekonominei plėtrai.

Tranzitinio automobilių transporto problema galėtų būti laikinai išspręsta nukreipus transporto srautus kitų rajonų keliais arba aplink Zarasų miestą esamais vietinės reikšmės keliais.

Kelių direkcija, atsižvelgdama į Kelių priežiūros ir plėtros programos finansines galimybes, planuoja vykdyti kelių tiesimo, statybos, rekonstravimo, taisymo darbus svarbiausiuose strateginę reikšmę turinčiuose valstybinės reikšmės keliuose pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgyvendinimo planus ir parengtą prioritetinių darbų sąrašą, nes lėšų poreikis remontuoti, rekonstruoti kelius kelis kartus viršija minėtos programos galimybes. Zarasų miesto aplinkkelio statybos projektas yra vienas iš prioritetinių Zarasų infrastruktūros plėtros projektų, leisiančių vystyti miesto kurortinę teritoriją be sunkiasvorio tranzitinio transporto keliamų nepatogumų miestui bei grėsmės gyvenančių žmonių sveikatai ir gyvenimo kokybei.

Atsižvelgiant į aukščiau pateiktą informaciją, Zarasų rajono savivaldybės taryba prašo:

1. Operatyviai priimti sprendimus dėl Zarasų miesto aplinkkelio tiesimo projekto įgyvendinimo.

2. Kuo skubiau imtis laikinų priemonių gyventojų eismo saugumui ir triukšmo mažinimui užtikrinti.

3. Reikalaujame uždrausti sunkiasvorių krovininių transporto priemonių eismą Zarasų mieste.

4. Laikinai nukreipti tranzitinio sunkiasvorio transporto eismą kitų rajonų keliais eliminuojant Zarasų miestą kertančią magistralinio kelio A6 atkarpą.

Zarasų rajono savivaldybės meras, atsižvelgdamas į Darbo grupės pasiūlymus, įpareigojo Zarasų rajono savivaldybės administraciją, UAB „Zarasų būstas“ atlikti aktualius triukšmo ir vibracijos, pastatų konstrukcijų būklės matavimo tyrimus Vytauto gatvėje, Zarasų mieste. Atliktus visus būtiniausius tyrimus ir gavus jų rezultatus bei papildomą informaciją, Zarasų rajono savivaldybės meras ir Darbo grupė pakartotinai inicijuos kreipimąsi į Lietuvos Respublikos Vyriausybę su reikalavimu įvykdyti savo įsipareigojimus Zarasų krašto gyventojams dėl Zarasų miesto aplinkkelio statybos.“