PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Politika2018 m. Rugsėjo 12 d. 16:19

Vyriausioji rinkimų komisija tyrė V. Simulik veiklą

Šiauliai

Irma BagūnėŠaltinis: Etaplius.lt


52078

Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija liepos pabaigoje gavo prašymą dėl Valerijaus Simulik veiklos ištyrimo. Šios savaitės pradžioje paaiškėjo, kokį atsakymą pateikė VRK, ištyrusi skundą.

Prašymas iš dviejų dalių

Pirmoje šio VRK gauto prašymo dalyje nurodoma, kad 2017 metų spalio mėnesį Šiauliuose buvo pastebėti išorinės reklamos stenduose kabantys tentai su Lietuvos Respublikos Seimo nario Valerijaus Simulik nuotrauka bei informacija apie radijo stotį ir joje transliuojamą laidą.

„Seimo narys periodiškai dalyvaudavo minėtos radijo stoties laidose, už kurias galimai mokėjo pinigus, kad gautų eterį. Žiūrint į plakatą lieka neaišku, ar plakate yra reklamuojamas Seimo narys Valerijus Simulik, ar radijo stotis, naudojantis Seimo nario atvaizdu, o taip pat kokiais pagrindais, t. y. sutartiniais ir už atlygį, ar su Seimo nario Valerijaus Simulik sutikimu, ar be sutikimo, ar už honorarą, ar tai teisėta Seimo nario veikloje. Prašau jūsų išsiaiškinti, ar Seimo narys Valerijus Simulik savo veiksmais nepažeidė galiojančių įstatymų, reglamentuojančių viešosios informacijos pateikimą, politinę reklamą, viešuosius ir privačius interesus, o taip pat, jei Seimo narys Valerijus Simulik mokėjo pinigus už radijo laidas, kuriose pats dalyvaudavo, ar tai nebuvo padaryta nusižengiant galiojantiems teisės aktams, o taip pat, ar Seimo narys nediskredituoja Seimo“, - rašoma prašyme.

Antroje prašymo dalyje nurodoma, kad keliuose Šiaulių miesto dienraščiuose buvo išspausdintas užsakytas straipsnis, po kuriuo pasirašoma kaip „Visuomeninio judėjimo „Už Šiaulius “ pirmininkas, Seimo narys Valerijus SIMULIK“.

Prašymo autoriaus nuomone, straipsnis yra politinė reklama, už kurią galimai apmokėta iš Lietuvos Respublikos Seimo nario viešinimui skirtų lėšų, todėl prašoma „ištirti ir išsiaiškinti, ar Seimo narys Valerijus Simulik savo veiksmais nepažeidė galiojančių teisės aktų, ar tinkamai ir pagal paskirtį naudoja skiriamas lėšas, taip pat nustatyti, ar užsakomuose straipsniuose pateikta informacija nėra politinė reklama, o nustačius, kad taip, nustatyti, ar ji buvo tinkamai pažymėta pagal galiojančius teisės aktus“.

Tiesa, VRK negalėjo atsakyti į klausimus, susijusius su LR Seimo nario viešaisiais ir privačiais interesais, tad prašymą perdavė Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai (VTEK), o ši – LR Seimo Etikos ir procedūrų komisijai.

Patys VRK kreipėsi į prašyme minėtus dienraščius bei radijo stotį.

Mokėjo visuomeninis judėjimas „Už Šiaulius“

Iš surinktos informacijos ir gautų atsakymų į siųstus paklausimus, buvo nustatyta, kad radijo laidos dalyviams honoraras nėra mokamas, tačiau su jais yra sudarytos sutartys, pagal kurias jie moka mokestį (po 30,25 Eur (su PVM) už galimybę dalyvauti laidose ir techninį laidos parengimą.

Už V. Simulik dalyvavimą laidose moka visuomeninis judėjimas „Už Šiaulius“. Išorinės reklamos stendai naudojami radijo stoties klausomumui didinti. Siekiant reklamuoti radijo stotį ir joje transliuojamas laidas, įmonė reklaminius tentus gamina ir eksponuoja savo iniciatyva ir kaštais.

Prašyme minima įmonė paaiškino, kad pagal Šiaulių miesto savivaldybės patvirtintas išorinės reklamos įrengimo taisykles, laikyti išorinės reklamos stendus tuščius yra draudžiama, todėl „įmonė nuolat savo lėšomis maketuoja, spausdina ir eksponuoja įvairius savireklamos ar socialinės reklamos tentus laisvu periodu nuo komercinės reklamos“.

Dienraščiai nurodė, kad straipsnį užsakė ir apmokėjo taip pat visuomeninis judėjimas „Už Šiaulius“.

Nelaikytinas politine reklama

Kaip atsakyme į VRK paklausimą nurodė V. Simulik ir kaip skelbiama viešai prieinamuose Registrų centrui pateiktuose finansinės atskaitomybės dokumentuose, visuomeninis judėjimas „Už Šiaulius“ turi paramos gavėjo statusą ir lėšas renka iš 2 proc. gyventojų pajamų mokesčio.

Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės (toliau - PKFFK) įstatymo 2 straipsnio 8 dalyje politinė reklama apibūdinama kaip politinės kompanijos dalyvio, jų vardu ir (ar) interesais bet kokia forma ir priemonėmis už užmokestį ar neatlygintinai politinės kampanijos laikotarpiu ar tarp politinių kampanijų skleidžiama informacija, kuria siekiama paveikti rinkėjų motyvaciją balsuojant rinkimuose ar referendume arba kurios skleidimu propaguojamas valstybės politikas, politinė partija, politinės partijos narys ar politinės kampanijos dalyvis, taip pat jų idėjos, tikslai ar programa.

Kaip teigiama VRK išvadoje, nors išspausdintas prašyme minimas straipsnis buvo užsakytas ir apmokėtas, be to, jame V. Simulik užsimena, kad planuoja kandidatuoti Šiaulių miesto savivaldybės mero rinkimuose, šiame straipsnyje nėra propaguojamos galimai būsimo kandidato į merus idėjos, tikslai ar programa, todėl aptariamas straipsnis pagal PKFFK įstatymo 2 straipsnio 8 dalyje pateiktą politinės reklamos apibrėžimą nelaikytinas politine reklama.

V. Simulik dalyvavimas radijo stoties laidoje, už kurį moka visuomeninis judėjimas „Už Šiaulius“, taip pat nelaikytinas politine reklama.

„Savivaldybių tarybų rinkimų politinė kampanija prasideda Lietuvos Respublikos Seimui paskelbus rinkimų datą. Šiuo metu savivaldybių tarybų rinkimų data nepaskelbta ir politinė kampanija dar nėra prasidėjusi, todėl dalis PKFFK įstatymo reikalavimų negalioja. Taigi įvertinus gautus atsakymus ir surinktą informaciją, nenustatyta, kad V. Simulik dalyvaujant radijo stoties laidoje, už kurį moka visuomeninis judėjimas „Už Šiaulius“, ir užsakius bei šiam visuomeniniam judėjimui apmokėjus straipsnio išspausdinimą, būtų pažeistos PKFFK įstatymo nuostatos“, - skelbia VRK išvados.

Paramos lėšų negali naudoti politinei reklamai

Nepaisant palankių išvadų, VRK kreipėsi į visuomeninį judėjimą „Už Šiaulius“ atkreipdama dėmesį, kad, pagal Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymą, visuomeninis judėjimas „Už Šiaulius“ kaip paramos gautų lėšų negali naudoti politinei reklamai apmokėti, todėl skleidžiant visuomeninio judėjimo užsakomą ir apmokamą informaciją, tokia informacija turėtų būti įvertinta politinės reklamos požiūriu.

Nustačiusi visuomeninio judėjimo „Už Šiaulius“ užsakytos ir apmokėtos politinės reklamos faktą, VRK turėtų perduoti šią informaciją atitinkamoms institucijoms, kurios vertina ir sprendžia dėl paramos gavėjo statuso panaikinimo.

Kol kas redakcijai su Seimo nariu susisiekti ir išklausyti jo pozicijos nepavyko.