PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2025 m. Balandžio 24 d. 11:06

VRK verdiktas: Seimo rinkimų laikotarpiu su nuolaida pardavinėti marinuoti agurkai buvo paslėpta politinė reklama

Kėdainiai

Viktoras Uspaskickas. ELTA / Pixabay.com nuotr.

Etaplius.ltŠaltinis: VRK informacija


357834

Vyriausioji rinkimų komisija balandžio 24 d. posėdyje pripažino, kad Seimo rinkimų savaitę trijų prekybos centrų  skleista komercinė reklama apie nuolaidą Kėdainių konservų fabriko marinuotiems agurkėliams „Geras vaizdelis“ yra paslėpta politinė reklama ir netiesioginė agitacija Seimo rinkimuose dalyvavusios Taikos koalicijos, naudojusios rinkimų šūkį „Geras vaizdelis visiems“ naudai.

Tyrimas dėl šio atvejo pradėtas, kai Komisija praėjusių metų spalio 8-ąją, pirmą išankstinio balsavimo Seimo rinkimuose dieną, gavo piliečių pranešimus. Juose buvo teigiama, kad marinuotų agurkų „Geras vaizdelis“ akcijomis „Maxima“ ir „Lidl“ prekybos tinkluose galėjo būti paperkami rinkėjai. Spalio 10 d. Komisija buvo papildomai informuota ir apie analogišką prekybos centro „Iki“ komercinę reklamą.

Komisija daro išvadą, kad ši reklama pranoksta vien komercinį interesą ir tampa politinės reklamos bei agitacijos priemone, manipuliuojant viešąja nuomone, emocijomis ir netiesiogiai paremiant konkrečią politinę partiją, atitinkamus politikus. Ši priemonė užkoduoja paslėptą komunikacinį turinį, skirtą ne tik produkto vartotojui, bet potencialiam rinkėjui, todėl yra laikytina paslėpta politine reklama ir netiesiogine agitacija.

Tyrimą atlikusi Komisijos darbo grupė siuntė užklausas ir apklausė rinkėjų pranešime paminėtų prekybos centrų vadovus, agurkų gamintojus, taip pat ir kitus didžiuosius prekybos centrų tinklus, kurie prekiauja UAB „Vikonda grupė“ priklausančio „Kėdainių konservų fabriko“ gaminama produkcija.

Nors akciją marinuotiems agurkėliams „Geras vaizdelis“ reklamavę prekybos tinklai neigia sąsajas su rinkimų kampanija ir tvirtina, kad tai tiesiog sutapimas arba atsitiktinumas, darbo grupė įvertino istorinę prekės ženklo raidą, jo ryšį su Taikos koalicijos šūkiu, sprendimą taikyti akciją būtent Seimo rinkimų savaitę ir atmetė „atsitiktinumo“ versiją, pabrėždama, kad Rinkimų kodekso normos turi galioti kiekvienam juridiniam ar fiziniam asmeniui.

VRK tyrėjai kreipėsi paaiškinimo taip pat ir į Seimo rinkimuose dalyvavusios Taikos koalicijos sąrašo lyderį Viktorą Uspaskichą. Jis neigė bet kokias sąsajas su posakiu „Geras vaizdelis“, tačiau surinkti faktiniai duomenys – politiko elgesio svarstymai institucijose, dalyvavimas laidose, asmeniniai interviu bei kitos publikacijos apie prekės ženklo kilmę – leidžia tvirtinti priešingai. Be to, Taikos koalicijos rinkimų štabas patvirtino, kad šūkis „Geras vaizdelis visiems!“ rinkimams buvo pasirinktas sąmoningai kaip tiesioginė sąsaja su koalicijos sąrašo lyderiu.

Vertinant surinktus dokumentinius-istorinius ir naujausius duomenis, daroma išvada, kad V. Uspaskichas yra glaudžiai susijęs su posakiu „Geras vaizdelis“, kuris buvo perkeltas čia aptariamai prekei, paverčiant jos ženklu medijose sukurtą ir politiką identifikuojančią frazę, piktnaudžiaujant politiko statusu ir nekreipiant dėmesio į skirtas nuobaudas. Be to, sprendimas Seimo rinkimų kampanijoje kaip Taikos koalicijos šūkį naudoti žodžių junginį „Geras vaizdelis visiems!“ buvo pasirinktas pritariant Darbo partijai.

2001 m. rudenį „Vikondai“ priklausanti įmonė „Kėdainių konservų fabrikas“ pradėjo gaminti marinuotus agurkėlius „Geras vaizdelis“. Ant jų etikečių buvo naudojami V. Uspaskicho ir V. Agurkicho – personažo, parodijuojančio V. Uspaskichą – atvaizdai. 2002 m. patentų biure buvo įregistruotas žodinis prekės ženklas „Geras vaizdelis“.

Dar 2001 m. šio politiko pasakyta frazė – „Tačiau aš svajoju, kad Lietuva kuo greičiau taptų gero vaizdelio šalimi“ atitinka politinio šūkio, naudojamo rinkimų kampanijos metu „Geras vaizdelis visiems!“ prasmę ir esmę. Tą patvirtina ir Taikos koalicijos štabo vadovo M. Puidoko komisijai pateiktas atsakymas: „Labai senas, jau kelis dešimtmečius su Taikos koalicijos lyderio Viktoro Uspaskich įvaizdžiu siejamas žodžių derinys „Geras vaizdelis”.(...) Toks šūkis pasirinktas ryšium su jo žinomumu ir sąsaja su koalicijos lyderio asmenybe”; „Kadangi šio šūkio raktiniai žodžiai ir pasisakymo būdas siejamas su V. Uspaskich, buvo manoma, kad jie bus siejami su V. Uspaskich“.

Darbo grupės nariai surinko duomenis, jog Seimo Etikos ir procedūrų komisija nuo 2002 m. kelis kartus svarstė „Gero vaizdelio” agurkų prekybos temą kaip politiko interesų konfliktą, tačiau iš tų sprendimų tinkamų išvadų per pastaruosius dešimtmečius nepadaryta.

VRK pripažino, kad Taikos koalicijos politinė reklama „Maxima“, „Lidl“, „Iki“ prekybos tinklų skleista komercinė reklama apie nuolaidą marinuotiems agurkėliams „Geras vaizdelis“ yra pripažįstama kaip nepiniginė auka Darbo partijai bei pavedė Politinių partijų ir politinių kampanijų kontrolės skyriui nustatyti šios reklamos vertę.

Taip pat VRK rekomenduoja prekybos tinklams imtis kontrolės priemonių, kad ateityje jų rinkodaros kampanijos būtų planuojamos atsižvelgiant į vykstančių rinkimų kontekstą.

Šis komisijos sprendimas gali būti skundžiamas Regionų administraciniam teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka ir terminais.

#VIKTORAS USPASKICKAS#VRK#AGURKAI#GERAS VAIZDELIS#RINKIMAI