PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2024 m. Spalio 16 d. 14:36

Už „Foxpay“ paslaugų kainas permokėjo galutiniai vartotojai

Lietuva

Finansinių technologijų įmonė „Foxpay“ / Karolina Gudžiūnienė/ELTA

Lukas JuozapaitisŠaltinis: BNS.LT


324246

Teisėsaugos ir kitų institucijų akiratyje atsidūrusios finansinių technologijų įmonės „Foxpay“ paslaugų, teiktų Valstybės skaitmeninių sprendimų agentūrai (VSSA, buvęs Informacinės visuomenės plėtros komitetas), kainodara buvo netinkama – įmonė trejų metų veiklos sąnaudas siekė susigrąžinti per pirmus metus, konstatavo Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT).

VPT teigimu, dėl tokių bendrovės veiksmų už paslaugas galėjo permokėti galutiniai vartotojai.

„Nebuvo išskirta pasirengimo paslaugų teikimui kaina ir ji buvo įskaičiuota į transakcijos įkainius, kas sudarė prielaidas galutiniam vartotojui permokėti už paslaugas“, – trečiadienį Seimo Antikorupcijos komisijos posėdyje sakė VPT direktoriaus pavaduotoja Viktorija Namavičienė.

Tarnyba išnagrinėjo du 2020 ir 2022 metais „Foxpay“ laimėtus VSSA skelbtus atsiskaitymų tarpininkavimo paslaugų per valstybės informacinių išteklių sąveikumo platformą konkursus.

2020 metais su „Foxpay“ buvo pasirašyta 360 tūkst. eurų (su PVM) vertės sutartis, o 2022 metų rugsėjį – beveik 906 tūkst. eurų (su PVM) vertės trejų metų trukmės sutartis ją kasmet pratęsiant.

VPT taip pat nustatė, jog „Foxpay“ kainodara sudarė prielaidas siūlyti neadekvačiai aukštus įkainius.

Anot tarnybos, 2022 metais „Foxpay“ pasiūlė didesnę kainą nei prieš dvejus metus vykusiame pirkime, nors teikti paslaugas jau buvo pasirengusi vykdydama 2020 metų sutartį.

„Tiekėjas (...) žinodamas, kad sutartis bus garantuotai sudaryta tik vieneriems metams, ir nežinant, ar bus pratęsta, sąnaudas, tikėtina, norėjo atsiimti per pirmuosius paslaugų teikimo metus. O kadangi įkainis yra vienas, tai ir antrais, ir trečiais metais, jei sutartis pratęsiama, vartotojai už tas paslaugas permoka. Taip pat permoka, jei paslaugų kiekis didėja. Dėl to nustatėme kainodaros taisyklių pažeidimus“, – komisijoje kalbėjo V. Namavičienė.

Jos teigimu, nors sutartis sudaryta metams su galimybe dukart ją pratęsti po vienerius metus, „Foxpay“ joje nurodė tik preliminaria, o ne tikslią paslaugų apimtį.

Patirtos žalos dydis nenustatytas

Antikorupcijos komisijos, kuri trečiadienį išklausė VPT išvadas dėl „Foxpay“ laimėtų konkursų, pirmininkas Algirdas Stončaitis teiravosi, kokią konkrečią žalą dėl per aukštų įkainių patyrė vartotojai. Pasak jo, žinoti VSSA dėl to patirtus nuostolius yra viešasis interesas.

VPT atstovai tikino, jog tarnyba nuostolių nustatyti neprivalėjo, be to, iš konkursų sąlygų nežinojo, kokią kainos dalį sudaro pasirengimo teikti paslaugą kaštai.

„Norint nustatyti, ar buvo žala, ar ne, visų pirma, matyt reikia iš „Foxpay“ gauti atsakymus, kokia ta tikroji pasirengimo įkainių kaina. VPT tiesiog turi duomenis, atsakymus, kad tai sudarė didelę dalį, bet kiek, konkrečių skaičių neturi“, – posėdyje kalbėjo VPT direktoriaus pavaduotojas Ramutis Prišmantas.

„Į praeitį apskaičiuoti žalą nėra galimybės, nes ji būtų menama, remiantis prielaidomis“, – pridūrė V. Namavičienė.

Antikorupcijos komisija nutarė parlamentinę kontrolę dėl šių viešųjų pirkimų tęsti toliau.

„Taip rankoms paskėsčiot, kad neįmanoma apskaičiuoti žalą dėl to, kad sunkūs procesai, negalima. Yra FNTT, kitos institucijos, kurios gali paskaičiuoti žalas. Svarbiausia išvengti klaidų ir turėti metodikas skelbiant panašius konkursus“, – teigė A. Stončaitis.

Skaitmeninių sprendimų agentūra veikia kaip atsiskaitymų tarpininkas daugybei valstybinių institucijų per centralizuotus e. valdžios vartus ir iki rugsėjo vidurio tam naudojo „Foxpay“ paslaugas.

Nuo rugsėjo vidurio atsiskaitymų tarpininkavimo paslaugas Valstybės skaitmeninių sprendimų agentūrai už 47 tūkst. eurų (be PVM), kol bus atrinktas nuolatinis paslaugų tiekėjas, laikinai teikia finansinių technologijų įmonė „Paysera“.