Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Asmeninio archyvo nuotr.
Daiva Alifanovienė, Laima TomėnienėŠaltinis: Savaitraštis „Etaplius“
Projekto eigoje dėstytojai turi galimybę plėtoti savo profesines žinias, ugdytis dalykines, edukacines, socialines kompetencijas pasirinktose Šiaulių miesto švietimo ir ugdymo įstaigose.
Tuo tikslu Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos Edukologijos instituto docentės Daiva Alifanovienė ir Laima Tomėnienė 2023 m. balandžio – gegužės mėn. stažavosi Šiaulių Dainų progimnazijoje. Stažuotės eigoje dėstytojos aktyviai įsitraukė į Dainų progimnazijos bendruomenės veiklas, kurios leido iš arti susipažinti su mokyklos edukacine kultūra, pozityvia patirtimi, iššūkiais, grėsmėmis bei atsiveriančiomis galimybėmis kartu vykdyti mokslinius- tiriamuosius projektus, siekiant ugdymo procese diegti inovacijas. Toks betarpiškas ugdymo situacijos matymas atveria galimybes generalizuoti pozityvius radinius, gerąją patirtį, perkeliant tai ir į kitas ugdymo institucijas, užtikrinant pozityvią sklaidą.
Asmeninio archyvo nuotr.
Laikantis pagrindinės stažuotės idėjos, sietinos su asmeninio ir profesinio tobulėjimo siekiais, vienas iš veiklos segmentų buvo ne tik susipažinimas su progimnazijos bendruomene, jos pasiruošimu įgyvendinti atnaujintas bendrojo ugdymo programas, bendravimas ir bendradarbiavimas su pedagogais bei įvairių veiklų stebėjimas ir reflektavimas, bet ir pagalba Dainų progimnazijos bendruomenei 2023 m. balandžio 27 dieną suorganizuoti 3-ąją respublikinę mokslinę metodinę konferenciją „Socialinė atsakomybė – sumanios visuomenės bruožas“.
Konferencijos tikslas – plėtoti Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos, Vilniaus kolegijos mokslininkų ir šalies ugdymo įstaigų pedagogų bendradarbiavimą, dalijantis naujausiais mokslinių tyrimų rezultatais bei gerąja praktine patirtimi, siekiant kryptingai ugdyti socialiai atsakingas asmenybes, gebančias atsakingai ir savarankiškai priimti sprendimus ne tik savo, bet ir kitų žmonių atžvilgiu. Konferencija buvo skirta pedagogams, švietimo pagalbos specialistams, mokslininkams ir studentams, besidominantiems mokinių kompetencijų, socialinės atsakomybės ugdymo sritimi atnaujintų bendrojo ugdymo programų kontekste.
Renginio metu mokslininkai, pedagogai praktikai dalijosi patirtimi ir įžvalgomis apie socialiai atsakingos asmenybės, socialinių, emocinių ir sveikos gyvensenos kompetencijų ugdymą siekiant brandžios ir sėkmingos vaiko asmenybės ūgties. Stažuotojų dėka konferencijoje kartu su pranešejais iš įvairių Lietuvos miestų švietimo ir ugdymo institucijų aktyviai dalyvavo ir Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos mokslininkai ir studentai. Plenariniame posėdyje ir sekcijose pristatydami pranešimus Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos mokslininkai (prof. dr. Renata Bilbokaitė, prof. dr. Skaidrė Žičkienė, doc. dr. Asta Vaitkevičienė, doc. dr. Daiva Alifanovienė, doc. dr. Laima Tomėnienė, doktorantė Asta Vaičiūnienė, lekt. Egidijus Elijošius ir lekt. Ingrida Donielienė) akcentavo konferencijos temos aktualumą, mokslininkų ir praktikų bendradarbiavimo svarbą ugdant socialinę atsakomybę bendruomenėje, aptarė socialinės atsakomybės sampratą ir jos sritis, visuomenės socialiai atsakingo elgesio ir visuomenės elgsenos ypatumus, iššūkius ir sunkumus, su kuriais susiduriama realizuojant socialinę atsakomybę, pristatė VU ŠA mokslininko, studento ir Šiaulių Dainų progimnazijos pedagogų vykdomo mokslinio-tiriamojo projekto rezultatus, dalijosi įžvalgomis, kaip ugdyti socialiai atsakingą asmenybę tvaraus švietimo kontekste.
Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos Specialiosios pedagogikos ir logopedijos bakalauro studijų antro kurso studentai kalbėjo apie ikimokyklinio amžiaus vaikų socialinių, emocinių kompetencijų ugdymo svarbą. Plenarinių ir sekcijų pranešimų autoriai ir pedagogai analizavo svarbias mūsų šalies edukologijos problemas, džiaugėsi pasiekimais, aktualizavo iššūkius, diskutavo apie mokslo, meno ir praktikos sinergiją stiprinant socialinę visuomenės atsakomybę, vertybinių nuostatų, socialinės, emocinės ir sveikos gyvensenos kompetencijų ugdymą ir jų praktinius įrankius, sveikatai palankių įgūdžių formavimo priemones, dirbant ne tik su mokiniais, bet ir su suaugusiais. Vilniaus kolegijos mokslininkai akcentavo bendradarbiavimo svarbą ugdant aukštosios mokyklos bendruomenės socialinę atsakomybę, pristatė vykdomus socialiai atsakingus projektus, aptarė jų įgyvendinimą, reikšmę praktikai.
Asmeninio archyvo nuotr.
Kitas svarbus Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos dėstytojų stažuotės veiklos segmentas - inicijuoti pedagogų grupių diskusijas (fokus grupes), siekiant: 1) atskleisti mokytojų patirtis, analizuojant įtraukiojo ugdymo privalumus, iššūkius, grėsmes mokyklos bendruomenėje, ugdymo teorijos ir praktikos integralumo prielaidas švietimo pagalbos plėtotės bei specialiųjų ugdymosi poreikių tenkinimo kontekstuose, konstruojant galimas sprendimo galimybes bei 2) apibendrinti Šiaulių Dainų progimnazijos pedagogų dalyvavimo kitoje Vilniaus universiteto projekto, vykdomo įgyvendinant Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamo projekto „Aukštųjų mokyklų tinklo optimizavimas ir studijų kokybės gerinimas Šiaulių universitetą prijungiant prie Vilniaus universiteto” (Nr. 09.3.1-ESFA-V-738-03-0001) poveiklėje, kurioje daug dėmesio skiriama Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos mokslininkų, studentų bendradarbiavimui su pedagogais, siekiant praktikoje diegti ugdymo inovacijas, rezultatus.
Fokus grupės metu, kurioje dalyvavo progimnazijos pradinio ir pagrindinio ugdymo pedagogai, kalbėta apie vaikų pažinimo, palankių sąlygų kiekvienam mokiniui ugdytis pagal jų poreikius ir galimybes bendrojo ugdymo mokykloje, užtikrinant švietimo pagalbą, lygias galimybes ir ugdymosi prieinamumą, bendradarbiavimo, darbo komandoje bei asmeninio profesinio tobulėjimo svarbą, aptartas Šiaulių Dainų progimnazijos bendruomenės pasirengimas įtraukiojo ugdymo principo įgyvendinimui, mokytojų patirtys teikiant švietimo pagalbą specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems mokiniams aktualijos, iššūkiai, privalumai ir grėsmės.
Kitos fokus grupės metu, kurioje dalyvavo progimnazijos pradinio ugdymo pedagogai, ugdantys ketvirtų klasių mokinius, aptartas VU Šiaulių akademijos mokslininkės (doc. dr. Laimos Tomėnienės), studentės (magistrantės S. Domkutės) ir Šiaulių Dainų progimnazijos pedagogų (ats. progimnazijos direktorė A. Vaičiūnienė) 2022-2023 m.m. vykdyto mokslinio-tiriamojo projekto ,,Mokytojų patirtys organizuojant vertinimo ir mokinių įsivertinimo procesus gamtos mokslų pamokose“ rezultatai, veiklos tyrimo metu išryškėjusios mokytojų patirtys organizuojant vertinimo ir mokinių įsivertinimo procesus gamtos mokslų pamokose bei progimnazijoje taikomos inovacijos - mokinio įsivertinimo pamokoje modelio „Noriu, žinau, pritaikau“ tobulinimo ir įgyvendinimo ugdymo procese galimybės, atskleidžiant mokytojo vertinimo ir mokinio įsivertinimo dermę palaikančius grįžtamojo ryšio ir įsivertinimo metodus ir įrankius.
Asmeninio archyvo nuotr.
Džiugu, kad mūsų pasirinkta pedagoginės stažuotės mokykla rūpinasi ne tik savo mokinių ir mokytojų gerove, bet ir yra atvira naujovėms. Tai bus puikus pavyzdys bei galimybė paskaitų metu su studentais padiskutuoti apie bendruomeniškumo, lyderystės skatinimą, bendradarbiavimo su aukštųjų mokyklų mokslininkais organizuojant tiriamąsias veiklas naudą, įtraukiojo ugdymo principo įgyvendinimo praktines galimybes.
Taigi, galima teigti, kad stažuotė pasitarnaus pedagoginių studijų programų atskirų dalykų tobulinimui (SUP tenkinimas, Specialioji pedagogika ir psichologija), konkrečių užduočių dalykų studijose iniciavimui, praktikos užduočių rengimui studentams. Ši stažuotės erdvė sudarys galimybes atnaujinti ir aktualizuoti studijų ir mokslinių ieškojimų procesą, papildant aktualiu praktiniu socialiniu ir edukaciniu turiniu. Taipogi, surinkta informacija, praktinė focus grupės vedimo patirtis, bus panauda mokslinėje tiriamojoje veikloje rengiant mokslines publikacijas, bei organizuojant mokslinius tyrimus.
Stažuotės eigoje tobulėja ir pačių dėstytojų profesinės kompetencijos, glaudėja teorijos ir praktikos sąsajos pedagoginėje ir mokslinėje veikoje, generalizuojama patirtis, kuri tampa ypač aktuali įtraukiojo ugdymo, švietimo pagalbos plėtotės kontekste. Aktyvus įsitraukimas į ugdymo institucijos veiklą aktualizavo ir patirties reflektavimo bei kritinio mąstymo kompetencijas, analizuojant savo veiklą, patirtį, dalijantis ja mokyklos bendruomenės nariais.