PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Gatvė2018 m. Kovo 15 d. 11:33

Vilniaus galimybė – nemokamas viešas transportas

Vilnius

Wikipedia nuotr.

Budintis BudėtojasŠaltinis: Etaplius.lt


31724

Vilniaus miesto savivaldybės tarybos narys Artūras Zuokas sostinei siūlo pasinaudoti Talino pavyzdžiu ir mieste registruotiems gyventojams leisti viešu transportu naudotis nemokamai. Praėjusią savaitę Taline su transporto sistemą kuruojančiais pareigūnais susitikęs A. Zuokas tikina: Vilniaus susisiekimo sistemos statistinė analizė rodo, kad situacija labai panaši į Estijos sostinės prieš jai viešą transportą padarant nemokamą.

Vilniaus miesto savivaldybė nurodo, kad 2018 m. planuojama Vilniaus viešojo transporto sistemos išlaikymo kaina – 56 mln. eurų. Suplanuotos ir biudžeto dotacijos: 40 mln. eurų, t.y. 70 proc. susisiekimo sistemos išlaikymo kainos jau dabar yra apmokama iš miestiečių pinigų. Vilnius jau dabar kompensuoja pusę ar daugiau bilieto kainos finansiškai jautrioms grupėms: vaikams, moksleiviams, studentams, pensininkams, nukentėjusiems nuo Tarybų represijų.

A. Zuoko nuomone, tokia praktika – ydinga: „Viena vertus, Vilnius ir taip apmoka didžiąją viešo transporto kainos dalį. Kita vertus, miestas renka pinigus iš keleivių, kurie miesto transportą naudoja pasiekti darbovietes. Tokie žmonės įvertina bilieto kainą, kelionės kokybę, buksuojančią „park & ride“ sistemą ir renkasi asmeninį transportą“. Vilniaus savivaldybės duomenimis, besinaudojančių viešu transportu nuo 2015 m. sumažėjo 10 proc. Tai reiškia, kad 20 mln. kelionių gyventojai atliko kitokiu būdu, nors prieš tai naudojosi viešuoju transportu.

Talino pavyzdys rodo, kad nemokamas transportas registruotiems gyventojams paskatina kitus gyvenančius mieste jame registruotis. Papildomai 1000 naujai registruotų gyventojų pagal Finansų ministerijos savivaldybių biudžeto formavimo metodiką padidintų Vilniaus miesto biudžetą 450 000 eurų per metus. Vilniuje gyvena apie 50 tūkst. gyventojų, kurie nedeklaravo gyvenamosios vietos sostinėje. Jei bent dalis šių gyventojų registruotųsi Vilniuje, miesto biudžetas galėtų tikėtis 17-20 mln. eurų papildomų pajamų. Šios lėšos pilnai padengtų nemokamo viešojo transporto išlaidas.

Estų pateiktais duomenimis, prieš priimant sprendimą dėl nemokamo susisiekimo mieste Talino subsidijos ir dotacijos viešam transportui sudarydavo 70-90 proc. viešojo transporto biudžeto. Pasiūlius nemokamą transportą, Taline suskubo prisiregistruoti net 34 tūkst. naujų gyventojų. Paskatinti Talino sėkmės, Estijos nacionalinė valdžia planuoja nuo šių metų liepos padaryti tarpmiestinį transportą nemokamu visoje šalyje.

„Nemokamas viešas transportas Vilniui naudingas ne tik dėl mieste besiregistruojančių žmonių. Štai dar keturios vertės: tai sumažintų transporto kamščius ir taršą miesto centre, mažintų socialinę atskirtį ir didintų mobilumą darbo rinkoje; padidėjęs viešo transporto naudojimas vakarais ir savaitgaliais yra naudingas centre dirbančiam verslui; suaugęs vilnietis per metus vidutiniškai sutaupys apie 90 eurų“, - nemokamo viešo transporto naudas vardino A. Zuokas.

Spūsčių mažinimas pasiūlant nemokamą viešą transportą Taline akivaizdžiai pasiteisino. Talinas deklaruoja 6 proc. sumažėjusius privataus transporto srautus miesto centrinėje dalyje, fiksuojama mažesnė tarša ir triukšmas. Tuo tarpu Vilniuje 2004-2017 m. įrengus Pietinį ir Vakarinį aplinkkelius, rekonstravus Laisvės prospekto ir Ukmergės g. sankryžas, įrengus viaduką prie Spaudos rūmų, Šeškinės kalno estakadą ir atlikus kitus darbus už 300 mln. Eur. sumažinti Vilniaus Geležinio Vilko transporto žiedo apkrovimą pavyko vos 2 proc.

Talinas nėra vienintelis miestas pasaulyje, kuris turi nemokamą viešąjį transportą – tokių miestų yra daugiau nei 200. Daugiausia jų yra Prancūzijoje: nemokamą transportą turi 20 miestų. Prancūzus vejasi lenkai: savo gyventojams nemokamą transportą jau siūlo Zory ir Lubin miestai. Vokietijos Aplinkos ministerija paskelbė, kad penki miestai planuoja viešą transportą padaryti nemokamu iki 2018 m. pabaigos, prie šių miestų jungiasi ir Berlynas.