PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Verslas2017 m. Balandžio 28 d. 16:27

Vidaus sandorių panaikinimas grasina netekti autobusų stočių

Šiauliai

Budintis BudėtojasŠaltinis: Etaplius.lt


1073

Gegužės 2 dieną Seimas turėtų priimti LR Prezidentės vetuotą Viešųjų pirkimų įstatymą.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos LINAVA atstovai įsitikinę, kad negalima panaikinti galimybės savivaldybei sudaryti vidaus sandorių su valdomu autobusų parku. "Uždraudus savivaldybėms pirkti viešąsias paslaugas iš jų kontroliuojamų viešojo transporto įmonių, šios nepajėgtų konkuruoti su privačiomis bendrovėmis ir turėtų būti privatizuotos. Šiaulių, o ir visos Lietuvos miestų viešajame transporte kiltų sumaištis - net galime likti be autobusų stočių, o šimtai žmonių neteks darbo", - sako LINAVA atstovai.

Daugelyje Europos miestų konkurencija keleivių vežimo rinkoje nepasitvirtino

Balandžio pabaigoje prezidentė Dalia Grybauskaitė vetavo Viešųjų pirkimų įstatymo pataisas, kuriomis Seimas paliko galimybę savivaldybėms rengti vidaus sandorius. Prezidentė argumentavo, jog vidaus sandoriai sukuria terpę korupcijai, iškreipia konkurenciją.
Prieš mėnesį Seimo priimtos pataisos leido savivaldybėms su jų kontroliuojamomis įmonėmis sudaryti vidaus sandorius. Be to, Konstitucinis Teismas dar 2015 metų kovą yra konstatavęs, kad teisės aktų nuostatos, leidžiančios savivaldybėms sudaryti sutartis ne konkurso būdu, Konstitucijai neprieštarauja.
LINAVA atstovai sako, kad net ES direktyvos dėl viešųjų pirkimų nenumato vidaus sandorių reguliavimo sugriežtinimo. Yra kaip tik priešingai - vidaus sandorių koncepcija dar labiau išplėtota – įvesta kitokių vidaus sandorio formų.
"Vidaus sandorių įtvirtinimas įgalina turėti nemažai pranašumų. Sudaromos palankesnės sąlygos investicijoms į viešųjų paslaugų teikimo infrastruktūrą, garantuojama didesnė sudarytų vidaus sandorių vykdymo kontrolė, lankstesnis sutarčių vykdymas ir sklandesnis viešųjų poreikių tenkinimas. Tik sudarius vidaus sandorį įmanoma užtikrinti viešųjų paslaugų teikimo nuoseklumą, kokybę ir prieinamumą", - sako LINAVA atstovai.
Net Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas dėl kelių transporto viešųjų paslaugų numato galimybę savivaldybėms keleivius vežančias įmones parinkti ne tik konkurso būdu, bet ir tiesiogiai sudarant viešųjų paslaugų teikimo sutartis
ES ir kitų išsivysčiusių šalių įstatymai leidžia tiesioginius sandorius, samdant savivaldybėms priklausančius vežėjus. Daugelio Europos miestų keleivių vežimo rinkos patirtis įrodė, kad konkurencija nepasitvirtino.

Savivaldybės įmones paprasta kontroliuoti

Savivaldybės privalo užtikrinti visiems gyventojams prieinamas viešojo transporto paslaugas. Gyventojai turi teisę naudotis viešuoju transportu netgi ten, kur paslaugų teikimas yra netgi nuostolingas.
"Valstybė turėtų labiau pasitikėti savivaldybėmis ir leisti joms organizuoti viešąjį transportą, pasirenkant, ar skelbti konkursą keleivių vežimo paslaugų teikėjui parinkti, ar skirti vežėją tiesiogiai, sudarant vidaus sandorį", - sako LINAVA atstovai.
Juk niekam ne paslaptis, kad Savivaldybės įmones paprasta kontroliuoti, gauti visą būtiną informaciją, vykdyti paslaugos stebėseną. Tuo tarpu privačios įmonės neretai prisidengia konfidencialumu ir kai kurios informacijos kaip komercinės paslapties, neteikia.
"Savivaldybės įmonė, kurios finansinę veiklą kontroliuoja savivaldybė, neslepia mokesčių, sąžiningai moka atlyginimą savo darbuotojams, o privatus sektorius siekia kuo didesnės naudos, todėl čia gali egzistuoti vadinamasis "šešėlis", - sako LINAVA atstovai.

Autobusų parkai atsiduria nelygiavertėse konkurencinėse sąlygose

Savivaldybių autobusų parkai valdo nemažą dalį miestų ir rajonų infrastruktūros objektų - autobusų stotis, administracinius pastatus, remonto dirbtuves. Šių objektų išlaikymas reikalauja nemažai lėšų, dėl to vežėjų keleivių vežimo savikaina išauga.
"Jei bus skelbiami atviri konkursai vežėjams parinkti, savivaldybių autobusų parkai nebegalės konkuruoti. Juk savivaldybių autobusų parkai kurą, atsargines dalis ir kitas prekes bei paslaugas gali įsigyti tik per viešuosius pirkimus. Šie pirkimai dažnai užsitęsia, prireikia papildomų išlaidų jiems administruoti", - sako LINAVA atstovai.
Tokia situacija neigiamai įtakoja keleivių vežimo paslaugų savikainą. Tuo tarpu privatiems vežėjams Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatos netaikomos. Dėl to savivaldybių autobusų parkai ir atsiduria nelygiavertėse konkurencinėse sąlygose.

Šiauliai rizikuoja likti be autobusų stoties

LINAVA atstovų nuomone, vidaus sandorių draudimu viešajame transporte bandoma sukelti sumaištį. Net jeigu įstatymo pataisų autorių ketinimai ir geri, pokyčiams dar nepasirengta. Tai reiškia, kad galime sulaukti skaudžių pasekmių.
"Juk skelbiant atvirus konkursus keleivių vežimo paslaugoms teikti, savivaldybės kontroliuojamas vežėjas atsiduria nelygioje konkurencinėje pozicijoje, nes visi finansiniai, ūkiniai ir ekonominiai duomenys apie jo veiklą skelbiami viešai", - akcentuoja LINAVA atstovai.
Prognozuojama, kad įsigaliojus reikalavimui vežėjus parinkti tik konkurso būdu, savivaldybių autobusų parkai pralaimės konkursus ir turės užsidaryti. Šiauliai iš viso rizikuoja likti be autobusų stoties, nes jos valdytoju yra savivaldybės kontroliuojamas autobusų parkas.
"Turtas, į kurį investuota iš miesto biudžeto, turės būti išparduotas, o šimtai žmonių liks be darbo. Jei savivaldybės vežėjas pralaimės konkursą, juk turės būti panaikintas. Dalį nuostolių turės prisiimti miestas. O tai reiškia, kad mokės visi gyventojai", - sako LINAVA atstovai.