Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Freepik.com nuotr.
Ignas DobrovolskasŠaltinis: ELTA
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas tvirtina, kad sprendimų, kaip palengvinti praeitų metų sunkią situaciją sektoriuje buvo rasta, tačiau problemos išlieka.
„Sprendimų, kaip palengvinti situaciją, kad transporto ir logistikos įmonės galėtų veiklą vykdyti kuo sklandžiau ieškojome ištisus metus ir jų tikrai radome. Vis tik, tam tikros problemos ir toliau išlieka aktualios, tad galime drąsiai sakyti, kad 2023-ieji bus ne ką mažiau lengvi. Valstybėje reikia tvaraus strateginio požiūrio į transporto verslą, jo išsaugojimą Lietuvoje, mažinant bankrotų skaičių ir kraustymąsi į užsienį, sudarant geras sąlygas čia dirbti ir kurti darbo vietas“, – Eltai tvirtino Z. Buivydas.
Tarp pagrindinių iššūkių, Z. Buivydas įvardino Mobilumo paketo (MP) reikalavimų įgyvendinimą bei prisitaikymą prie Lietuvoje taikomos darbuotojų kvotos iš trečiųjų šalių įdarbinimui sistemos. „Iššūkių buvo įvairių ir daug, tačiau tarp pagrindinių galima išskirti iššūkius susijusius su mobilumo paketo (MP) reikalavimais bei jų įsigaliojimu, tolimųjų reisų vairuotojų trūkumu bei Lietuvoje taikoma kvotų darbuotojų iš trečiųjų šalių įdarbinimui sistema, taip pat dienpinigius ir jų indeksavimą, koeficiento 1,65 taikymą pakilus MMA, nes tampame nekonkurencingi ES rinkoje“, – sakė „Linavos“ generalinis sekretorius.
Tuo tarpu Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) generalinis sekretorius Povilas Drižas pagrindiniu iššūkių įvardija didžiulę įtampą vairuotojų darbo rinkoje, prie kurios labai prisidėjo Rusijos pradėtas karas Ukrainoje.
„Pagrindiniu šių metų iššūkiu tapo didžiulė įtampa vairuotojų darbo rinkoje. Po Rusijos pradėto karo Ukrainoje, įmonės neteko apie 12 tūkst. vairuotojų iš Ukrainos, taip pat galimybių įdarbinti vairuotojus iš Baltarusijos. Vairuotojai iš šių dviejų šalių sudarė daugiau nei pusę visų Lietuvos įmonėse dirbančių tarptautinio transporto vairuotojų, todėl įmonėms teko sudėtinga užduotis surasti naujų kelių vairuotojų pritraukimui“, – aiškino P. Drižas.
„Situaciją dar labiau pablogino rugpjūčio mėn. pasibaigusi kvota, dėl ko iki 3-4 mėn. prailgėjo vairuotojų įdarbinimo terminai. Vis dėlto, metams einant į pabaigą bendromis verslo ir valstybės pastangomis pavyko rasti sprendimus dėl kvotos paslaugų sektoriui padidinimo. Tuo tarpu, 2022 m. viduryje priimti įstatymo dėl užsieniečių teisinės padėties pakeitimai suteikia vilties, kad kitais metais turėsime ir efektyviau veikiančias migracijos procedūras“, – pridūrė jis.
Galiausiai, Lietuvos vežėjų sąjungos (LVS) generalinis sekretorius Sigitas Žilius, kad 2022 m. Rusijos sankcijos sektoriui neturėjo didesnės įtakos, nes įmonių savininkai seniai nukreipę vilkikus į Europos Sąjungos (ES) rinką.
„Sankcijos būtų turėję pražūtingų padarinių vežėjams prieš 15 metų, tačiau įmonių savininkai vilkikus seniai nukreipė į ES rinką. Rytų kryptimi dirba mažiau negu dešimtadalis visų vežėjų“, – tvirtino S. Žilius.
Kritikuojama Vyriausybė dėl „populistinės ir trumparegiškos“ politikos
LVS generalinis sekretorius negaili kritikos Vyriausybės veiksmams ir požiūriui į logistikos sektorių. Pasak jo, didžiulį neigiamą poveikį transporto verslui turi „populistinė ir trumparegiška“ I. Šimonytės Vyriausybės politika.
„Socialinių reikalų ir darbo ministrė nesupranta padėties darbo rinkoje arba gyvena dviem standartais (Vilniaus autobusų vairuotojų darbo sąlygos visai nerūpi, nes juk politiniai partneriai svarbiau). Susitikime su LVS vadovu pasiūlė įdarbinti vairuotojais ilgalaikius bedarbius, LVS raštu kreipėsi į ministrę prašydama surengti susitikimus su pageidaujančiais dirbti vairuotojais esamais bedarbiais, tačiau jokio atsakymo negavome“, – piktinosi S. Žilius.
„Neprieinamos bankų paskolos, kuro kainos (Vyriausybė nenori net girdėti apie akcizo grąžinimą vežėjams), vilkikų ir puspriekabių brangimas, socialinių ir kelių mokesčių augimas. Tai tik dalis slegiančių verslą iššūkių“, – pridūrė jis.
Tai, kad tam tikrų veiksmų iš valdžios institucijų vis dar trūksta, pažymėjo ir „Linavos“ generalinis sekretorius Z. Buivydas.
„2022 metais nemažai kalbėjome apie tai, kad būtina keisti tvarką, pagal kurią nustatomas komandiruojamiems darbuotojams taikomas koeficientas (šiuo metu taikomas 1,65 vairuotojų algos koeficientas nuo minimalios mėnesinės algos ir privalomai mokami dienpinigiai). Nors realių veiksmų iš valdžios institucijų vis dar trūksta, tikimės, kad į tai bus atsižvelgta, kadangi Lietuvoje nuolat didinant minimalią darbuotojų algą ir taikant minėtą koeficientą, transporto sektoriaus darbuotojų alga gali pakilti iki tokio lygio, kai Lietuvos vežėjai taps nekonkurencingi Vakarų pervežimo rinkoje“, – tikino Z. Buivydas.
„Be galo daug laiko skyrėme vairuotojų stygiaus problemos sprendimams. Pasiekėme, jog transporto sektoriuje būtų padidintas Lietuvoje dvejus metus taikomų kvotų darbuotojų iš trečiųjų šalių įdarbinimui skaičius. Kvotos buvo perskirstytos viduje paliekant bendrą kvotos skaičių ir jų kitais metais transporto sektoriuje turėsime 5600 daugiau nei šiemet“, – pridėjo jis.
Šiais metais ypatingai svarbu, kaip veiks užsieniečių įdarbinimo sistema
Kalbėdamas apie laukiančius iššūkius šiais metais, TTLA generalinis sekretorius P. Drižas pažymi, kad bus ypatingai svarbu, kaip veiks užsieniečių įdarbinimo sistema. Jis taip pat akcentuoja vairuotojų iš tolimųjų šalių pritraukimo svarbą.
„Išimtinai transporto sektoriui ypač svarbu, kaip veiks užsieniečių įdarbinimo sistema 2023 m., ar valstybės institucijos suspės pasiruošti naujų funkcijų vykdymui, ar procedūros vyks sklandžiai ir atlieps verslo poreikius. Galiausiai – ar pavyks pritraukti vairuotojų ne tik iš artimojo užsienio, bet ir Artimųjų rytų, Vidurio, Pietryčių Azijos ir kt. regionų“ – aiškina TTLA generalinis sekretorius.
„2023 m. taip pat tikimasi Europos Sąjungos Teisingumo Teismo sprendimo dėl vilkiko grąžinimo reikalavimo, kuris neabejotinai turės įtakos įmonių plėtros planams Lietuvoje“, – pridūrė jis.
Tuo tarpu Z. Buivydas mano, kad 2023-ieji bus nelengvi, tačiau „Linava“ į šiuos metus žvelgia optimistiškai.
„Galima prognozuoti, kad 2023-ieji bus ne ką mažiau lengvi ir tą galime paaiškinti tam tikrų problemų sprendimais, kurie buvo priimti dar šiais metais. Suprantama, kai kurių dalykų, pavyzdžiui Mobilumo paketo nuostatų, pakeisti negalime ir prie tokių dalykų teks prisitaikyti. Tačiau reziumuojant, jeigu kitais metais pritrūksime realių, užtikrintų bei operatyvių sprendimų ten, kur bendromis visų pastangomis galime situaciją pakeisti patys, tuomet 2023-ieji gali būti dar sunkesni nei šie metai“, – tikino „Linavos“ generalinis sekretorius.
„Mes, kaip daugiau nei 700 transporto sektoriaus įmonių turinti ir jų interesus atstovaujanti asociacija esame nusiteikę optimistiškai – ruošiamės ateinančiais metais daug dirbti ir viliamės, kad produktyvių sprendimų, kurie padės užtikrinti sklandžią transporto sektoriaus įmonių veiklą bus kuo daugiau“, – pridėjo jis.