Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
pixabay.com nuotr.
Reporteris DovilėŠaltinis: Etaplius.lt
Valstybės kontrolė (VK), vykdydama nepriklausomos fiskalinės institucijos funkcijas, atliko 2019 m. valdžios sektoriaus biudžetų projektų vertinimą ir pateikė Seimui išvadą.
„Pagal suplanuotus 2019 m. valdžios sektoriaus biudžetų projektus nėra erdvės prisiimti daugiau įsipareigojimų, didinančių išlaidas ar mažinančių pajamas. Jei būtų prisiimta papildomų ilgalaikių įsipareigojimų, jie turėtų būti kompensuojami naujomis priemonėmis, užtikrinančiomis ilgalaikį tvarų pajamų šaltinį“, - teigia Valstybės kontrolės Biudžeto politikos stebėsenos departamento direktorė Asta Kuniyoshi.
Pateiktu vertinimu, struktūrinis valdžios sektoriaus deficitas 2018 m. sudarys 0,5 proc. bendrojo vidaus produkto (BVP) ir bus mažesnis už vidutinio laikotarpio tikslą, kuris siekia 1 proc. BVP deficitą. Todėl, rengiant 2019 m. valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą, struktūrinio postūmio užduotis pagrįstai nenustatyta.
Išvadose teigiama, kad Lietuvos fiskalinė politika gerina kryptį, tačiau formuojamos fiskalinės erdvės nepakanka, kad nuosmukio metu būtų galima vykdyti anticiklinį ekonomikos skatinimą ar bent neutralią fiskalinę politiką.
Būtina apsispręsti, kokio dydžio minimalų fiskalinį rezervą Lietuva turi sukaupti ir kiek ciklinių pajamų skirti skolai mažinti. Valstybės kontrolė, kaip ir Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (EBPO), pabrėžia optimalios skolos lygio, fiskalinės erdvės apsibrėžimo bei veiksmų jai sukurti reikalingumą.
Sudarytoje fiskalinių rizikų švieslentėje 2017-2019 m. dauguma makroekonominių rodiklių rodo žemą fiskalinės rizikos lygį, bet augantis struktūrinis valdžios sektoriaus deficitas ir žemas sukauptų lėšų Rezerviniame (stabilizavimo) fonde lygis rodo vidutinę ir aukštą riziką.
Be to, dėl 2019 m. projektuojamo valstybės biudžeto deficito, siekiančio apie 800 mln. eurų, nominali valstybės skola atitinkamai didės. 2019 m. valdžios sektoriaus perviršis nemažins valstybės skolos, bet jį planuojama kaupti rezervuose. Pasak Fiskalinės institucijos, santykinė, procentais BVP išreikšta, skola išliks stabili dėl palankaus ekonomikos augimo ir žemos palūkanų normos skirtumo.
Valstybės kontrolė dar 2017 m. rudenį atkreipė dėmesį, kad pagal EBPO gerąją praktiką kartu su valdžios sektoriaus biudžetų projektais turėtų būti parengiamas ir vadinamasis biudžetas piliečiams: dokumentas, kuriame glaustai, suprantama kalba, yra pateikiama informacija apie biudžetą. Vyriausybė pirmą kartą kartu su 2019 m. valdžios sektoriaus biudžetų projektais parengė ir pateikė piliečiams skirtą biudžetą - dokumentą „2019 m. biudžetas glaustai“.
ELTA