Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Eurokomisaras Virginijus Sinkevičius. Mariaus Morkevičiaus (ELTA) nuotr.
Žygimantas ŠilobritasŠaltinis: ELTA
„Vertinu pozityviai, nes buvo įdėta labai daug darbo ir pastangų, įskaitant ir mano asmeninių. Bet ir mano komandos. Ir pirmiausiai pozityviai vertinu dėl to, nes tai buvo mūsų tarptautinis įsipareigojimas prieš tarptautinę bendruomenę. Tai kad mes jį priėmėme, tai užtikrins tam tikrą ES vardo patikimumą“, – pirmadienį teigė V. Sinkevičius.
„Kas vyko, kalbant apie šio reglamento priėmimą, kūrė pakankamai pavojingus precedentus. Nes visada anksčiau tie sutarimai, kurie buvo pasiekiami Tarybos, Komisijos ir Parlamento trialoge, jie buvo gerbiami. Bet šiuo atveju vyko paskutinę minutę iš Vengrijos pusės veiksmai, kurie yra pavojingi bendrai sprendimų priėmimu Europos Sąjungoje. Nes tas pats gali įvykti su Ukraina. Tai šiuo atveju aš tikiuosi, kad nepasikartos tai“, – komentavo jis.
Eurokomisaras neigiamai įvertino ir kurį laiką svyravusią Lietuvos poziciją. Anot jo, nors diskusijos dėl nacionalinės aplinkosaugos politikos yra gerai, negalima staiga keisti požiūrio, jau anksčiau suformavus poziciją.
„Nėra nieko blogo turėti diskusiją ir džiaugiuosi, kad ta diskusija vyksta nacionalinėje politikoje, ypatingai aplinkosauginiais klausimais, dėl europinių reglamentų. Tačiau kai ta pozicija jau yra priimta, suformuota, dėl jos ne kartą prabalsuota ir ji palaikyta ir galų gale buvo į Lietuvos siūlymus atsižvelgta, tai keista“, – sakė jis.
„Aš esu dėkingas šiuo atveju ir aplinkos ministrui, nes žinau, kad buvo susvyravusi Lietuvos pozicija, bet jis laikėsi nuosekliai. Lietuva buvo iš valstybių, kurios pasirašė laišką raginti priimti šį aktą, ir nesusvyravo, jos pozicija buvo galutinė“, – pridūrė jis.
V. Sinkevičiaus taip pat neįtikino premjerės Ingridos Šimonytės panaudota argumentacija, kad būtent dėl aplinkosaugos sprendimų buvo susidurta su ūkininkų nepasitenkinimu. Anot jo, šiuo atveju Lietuva pati formuos savo planą ir galės atsižvelgti į tokių grupių interesus,
„Visa tai bus Lietuvos rankose, nes kiekviena valstybė narė turės 2 metus parengti savo gamtos atkūrimo planus, kur nusimatys ambicijos lygį. Tikrai bus stipri platforma ir galimybė vėl pasikalbėti apie mūsų aplinkosaugos politiką, tiek pasikviečiant tiek organizacijas, tiek mūsų mokslo bendrovę, tiek ūkininkus ir miškininkus ir turėti tokią platesnę diskusiją apie mūsų gamtos būklę, kur mes judame ir kokių tikslų galime pasiekti“, – tikino V. Sinkevičius.
Be to, anot jo, jei sprendimai neigiamai veiktų ūkį, jų įgyvendinimą bus galima stabdyti. Visgi eurokomisaras abejoja, ar būtent aplinkosaugos vykdymas pykdo ūkininkus, nes jie labiau nepatenkinti biurokratija ir savo derybinės galios prieš perdirbėjus neturėjimu.
„Vienas labai svarbus dalykas, kurį pasiekė parlamentas. Tai yra tikrai kompromisinis teisės aktas ir buvo įsiklausyta į visas grupes. Ir yra vadinamieji stabdžiai, jeigu reglamento įgyvendinimas kažkurioje iš šalių narių kenktu žemės ūkiui ar jo efektyvumui, įsijungtų avariniai stabdžiai. Tai šiuo atveju parlamentas yra tai pažymėjęs ir jokio pavojaus čia nėra“, – tvirtino jis.
„Ūkininkai pyksta, nes jie negali iš savo veiklos išgyventi. Jiems labiau nepatinka biurokratija, kai norint ūkininkauti, reikia šimtus formų pildyti. Ir tai, kad tenka išgyventi iš išmokų, o ne ūkininkavimo. Ir manau, kad tai yra ūkininkų problema, kad jie neturi derybinių galių prieš perdirbėjus ir prekybos tinklus. Nes infliacija augina produktų kainas, bet ne žaliavų. Ir apie tas problemas ūkininkai kalba“, – aiškino jis.
V. Sinkevičiaus nuomone, didelė dalis valstybių ekonomikos ir valdžios pajamų priklauso nuo gamtos būklės.
„Akto palaikytojai sakytų, kad ekosistemų netekimas yra daug didesni kaštai. Tai kalbant apie tą patį žemės ūkį, nežinau tokio ūkininko, kuris norėtų ūkininkauti nederlinguose plotuose, sunaikintuose erozijos. Nepažįstu miškininko, kuris džiaugtųsi, kad miškas serga“, – komentavo V. Sinkevičius.
„Didelė dalis BVP priklauso nuo ekosistemų būklės“, – pabrėžė jis.
ES aplinkos apsaugos ministrai pirmadienį pritarė Gamtos apsaugos aktui. Juo siekiama ES klimato ir biologinės įvairovės tikslų bei įgyvendinami ES tarptautiniai įsipareigojimai, visų pirma JT Kunmingo ir Monrealio pasaulinė biologinės įvairovės strategija.
Komisijos vertinimu, naujasis teisės aktas atneštų ir didelę ekonominę naudą, nes kiekvienas investuotas euras duotų mažiausiai 8 eurų grąžą. Šis teisės aktas priimtas reaguojant į piliečių Konferencijos dėl Europos ateities išvadose išreikštus lūkesčius dėl biologinės įvairovės, kraštovaizdžio ir vandenynų apsaugos bei atkūrimo.
Anot Komisijos, apie 80 proc. Europos buveinių ir 70 proc. kontinento dirvožemio yra prastos būklės. Todėl reglamentu numatoma, kad iki 2030 metų valstybės narės turėtų atkurti mažiausiai 30 proc., iki 2040 metų – 60 proc., o iki 2050 metų – 90 proc. tokių buveinių.
Planuojama, kad žaliųjų miestų erdvių plotas iki 2030 m. neturi sumažėti, o iki 2050 m. padidėti 5 proc. Kiekviename Europos mieste ir priemiestyje medžių lajos danga ir į pastatus ir infrastruktūrą integruotos žaliosios erdvės turi siekti bent 10 proc.
Taip pat užsibrėžta pašalinti paviršinių vandenų išilginių ir skersinių jungčių kliūtis, kad iki 2030 m. bent 25 tūkst. kilometrų upių ES galėtų tekėti laisvai. Taip pat iki 2030 m. planuojama sustabdyti augalų apdulkintojų populiacijos mažėjimą.