Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Kainoraštis. Priverstinis transporto priemonės nuvežimas, pervežimas (nugabenimas į saugojimo vietą) dėl padarytų Administracinių nusižengimų kodekso pažeidimų „kainuoja“ 48,40 Eur. Kaina už saugojimą – 4 Eur/para. Andriaus Tverijono nuotr.
Andrius TverijonasŠaltinis: Etaplius.lt
„Vakar gavau laišką, kad visas mano turtas už kelių dienų bus areštuotas“, – sako anonimu norėjęs išlikti šiaulietis. Kad išvengtų arešto, vyras turi sumokėti daugiau nei pusę tūkstančio eurų. Mokėti gal ir sutiktų, jeigu ne viena detalė: įspūdingos sumos iš jo reikalaujama už automobilio, kurį pardavė prieš kelerius metus, saugojimą. Maža to, apie visus tuos metus besikaupusią skolą, kaip pats sako, jo niekas neinformavo.
Automobilį policija sulaikė keleriems metams
Šiaulietis, kurio pavardė redakcijai žinoma, prisimena, kad automobilį, už kurio saugojimą dabar reikalaujama keturženklės sumos, įsigijo prieš kelerius metus. Automobilio savininku buvo neilgai – po poros dienų jį pardavė kitam asmeniui. Tuo istorija ir baigėsi arba bent jau taip manė šiaulietis.
Prieš kelias dienas gautas laiškas atskleidė tolesnę istorijos tėkmę. „Tik dabar sužinojau, kad naujas savininkas girtas padarė avariją ir mašina visą šį laiką stovėjo policijos sulaikytų automobilių saugojimo aikštelėje. Taip ir susikaupė skola, – sako vyras, kuris iš pradžių nesuprato, kodėl juo domisi skolų išieškotojai – juk automobilis jam nebepriklausė. – Pasirodo, kad tas žmogus, iš kurio pirkau mašiną, ją išregistravo ir perdeklaravo man. Aš mašinos neįregistravau, nes iš karto ją pardaviau. Naujas savininkas jos taip pat neįregistravo, todėl mano vardas „Regitroje“ yra paskutinis.“
Atsakomybė – solidari, skolininkas – vienas
Situacijos kurioziškumą šiaulietis bandė išaiškinti laišką jam atsiuntusiai skolų išieškojimo įmonei, tačiau šios darbuotojai į kalbas nesileido. Kaip pasakoja vaikinas, jų neįtikino nei policijos dokumentai apie girtą prie vairo pagautą automobilio savininką, nei automobilio pirkimo-pardavimo sutartis: „Man pasakė taip: jeigu surašei pirkimo-pardavimo sutartį, vadinasi, pasitikėjai pirkėju, kad jis mašiną užregistruos. Dar sakė, kad tokia sutartis po dviejų savaičių nebegalioja – turėjau važiuoti į „Regitrą“.“
Visų keisčiausia šiauliečiui, kad apie kelerius metus saugojamą automobilį jo niekas neinformavo. „Nesu gavęs jokių laiškų, nieko. Po tiek laiko sugalvojo pranešti, kad man pinigai kapsi. Iš tikrųjų ne vien man – atsakomybė šiuo atveju yra solidari. Bet kadangi avariją padaręs asmuo neturi turto, o aš turiu, areštas gresia man“, – aiškina jis.
„Turtas besavininkis nebūna“
Šiaulių apskrities vyriausiasis policijos komisariatas (toliau – Šiaulių apskr. VPK) dėl sulaikytų automobilių transportavimo ir saugojimo yra pasirašęs sutartį su UAB „Automagija“. Šioji veikia kartu su UAB „Osvalda“ jungtinės veiklos sutarties pagrindu.
UAB „Automagija“ vadovas Edmundas Ledauskas aiškina, kad jo įmonė teikia tik transportavimo paslaugas, todėl sulaikytų automobilių savininkų skolos nėra didelės. „Mūsų dalis būna 50–70 Eur. Didžioji dalis – aikštelės savininko. Jam reikia formuoti, plėsti aikštelę, kadangi nebetelpa automobiliai. Jis ir atidavė skolų išieškotojams“, – sako E. Ledauskas.
Pasiteiravus, ar prieš tai yra bandoma susisiekti su įsiskolinusiais automobilių savininkais, vyriškis sutrinka: „Kiekvienas žmogus turi rūpintis savo turtu, turi žinoti. Dauguma galvoja, kad sumoka policijai baudą ir viskas: automobilis sudaužytas, nieko vertas, tegu pasilieka ir aš nieko nebeskolingas. Bet tą automobilį jis turi pasiimti ir už saugojimą susimokėti.“
Dar kartą uždavus tą patį klausimą, E. Ledauskas tampa kiek konkretesnis. „Policija surašo visus dokumentus, savininkui viską išsiunčia, perduoda. Mes informuoti neprivalome. Jeigu kažkas pardavė automobilį, o kitas neįregistravo, tai automobilis grįžta atgal pirmajam savininkui. Turtas besavininkis nebūna“, – sako jis ir pasiūlo kreiptis į aikštelės savininką – šis papasakos detaliau. Deja, UAB „Osvalda“ vadovas komentuoti situaciją atsisako. „Klauskite policijos“, – tarsteli ir padeda ragelį.
Policija: „Tas žmogus pats sukūrė situaciją“
Klausiame. Šiaulių apskr. VPK atstovė spaudai Gaila Smagriūnienė aiškina, kad joks teisės aktas nenumato ir nenumatė pareigos pranešti savininkui, jeigu transporto priemonė yra paimta ir nuvežta, dalyvaujant valdytojui. Kitaip tariant, jeigu savininkas buvo perdavęs savo transporto priemonę vairuoti kitam asmeniui (valdytojui), jis ir turi pranešti savininkui. „Nusipirkęs automobilį ir jo teisiškai neįregistravęs, o po to, pažeidžiant nustatytą tvarką, automobilį pardavęs kitam asmeniui, tas žmogus pats sukūrė situaciją, kuri traktuojama kaip automobilio davimas vairuoti kitam asmeniui, nes pirkimo-pardavimo sandoriai niekur įregistruoti nebuvo“, – sako G. Smagriūnienė.
Policija telefonu arba kitomis ryšio priemonėmis apie sulaikytą automobilį praneša tuomet, kai savininko arba valdytojo (vairuotojo) nėra įvykio vietoje.
Šiuo metu Šiaulių mieste yra 2 policijos sulaikytų automobilių aikštelės. Kiek jose automobilių, G. Smagriūnienė pasakyti negali – tokia statistika nėra vedama.
Priverstinis transporto priemonės nuvežimas, pervežimas (nugabenimas į saugojimo vietą) dėl padarytų Administracinių nusižengimų kodekso pažeidimų „kainuoja“ 48,40 Eur. Kaina už saugojimą – 4 Eur/para. Jeigu transporto priemonė paimta ikiteisminio tyrimo metu arba Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 33 str. 2 dalyje numatytais atvejais, kainos mažesnės. Už nuvežimą, pervežimą (nugabenimą į saugojimo vietą) – 18,15 Eur, už saugojimą – 0,40 Eur/para.
„Regitra“: automobilio pirkimo-pardavimo sutartis – pakankamas įrodymas
VĮ „Regitra“ Komunikacijos skyriaus specialistė Emilija Bardauskienė sako, kad straipsnyje aprašomas atvejis – ne vienintelis. Todėl įmonės specialistai jau paruošė įstatymo pataisas, kurios numato, jog ateityje būtų privaloma registruoti visus transporto priemonės nuosavybės pasikeitimus.
– Per 15 dienų nuo pirkimo-pardavimo sutarties pasirašymo dienos asmuo, kuris pardavė Lietuvoje registruotą automobilį, „Regitroje“ turi deklaruoti pasikeitusius savininko / valdytojo duomenis. Tuo tarpu naujasis transporto priemonės savininkas ją savo vardu turi perregistruoti per 10 dienų po to, kai ją pardavęs asmuo pranešė apie pasikeitusius duomenis. Jei per numatytą terminą to nepadaroma, automobilis automatiškai išregistruojamas bei negali būti naudojamas viešajame eisme.
Svarbu suprasti, jog transporto priemonė yra nuolatinė jos savininko / valdytojo atsakomybė. Vis dėlto šioje situacijoje minimo automobilio naujasis savininkas per nustatytą laiką nesikreipė į „Regitrą“ su prašymu įregistruoti jį jo vardu. O tai reiškia, jog jis nevykdė savo prievolių ir dėl to kitas asmuo pakliuvo į keblią padėtį.
Norint detaliau pakomentuoti minimą atvejį, reikėtų žinoti tikslesnę informaciją. Tačiau, jei vaikinas su paskutiniuoju automobilio savininku buvo pasirašęs pirkimo-pardavimo sutartį bei joje nurodė teisingą informaciją, jis turi teisinį dokumentą, kuris įrodo, jog jis niekaip nebesusijęs su parduota transporto priemone. Ne mažiau svarbūs kiti automobilio įsigijimą patvirtinantys dokumentai: pinigų perdavimo-priėmimo aktas ar bankinių pavedimų išrašai.
Šiuo metu užfiksuoti automobilio perpardavimo fakto, pirmiausia neregistravus jo savo vardu, nėra galimybės. Tai yra matoma tik pirkimo-pardavimo sutartyje, kurią šalys pasirašo tarpusavyje.
Tačiau, atsižvelgus į klientų poreikį bei siekį išvengti tokių nemalonių atvejų, „Regitra“ siūlo visus sandorius fiksuoti ir kaupti sistemoje. Tam įmonės specialistai parengė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, kurios numato, jog ateityje būtų privaloma registruoti visus transporto priemonės nuosavybės pasikeitimus. Pa-
prasčiau tariant, tai reiškia, jog kiekvieną kartą, pasikeitus automobilio savininkui, apie tai reikėtų informuoti „Regitrą“. To nepadarius, būtų numatyta administracinė atsakomybė.
Įsigaliojus šioms pataisoms, ateityje nebereikėtų papildomai įrodinėti, kad automobilis asmeniui nebepriklauso, nes visa informacija apie buvusius ar esamus transporto priemonės savininkus būtų matoma sistemoje.