PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Gatvė2025 m. Sausio 29 d. 10:58

Šiaulių rajono gyventojų problema dėl nesaugaus valstybinio kelio – lyg „karšta bulvė“ valdininkų rankose

Šiauliai

Norėdami pasiekti vienintelę autobusų stotelę, esančią šalia gyvenvietės, gyventojai priversti judrų kelią kirsti zujant automobiliams / Etaplius

Ugnė UrbonėŠaltinis: Etaplius.LT


341553

Šiaulių rajone esančio Sutkūnų kaimo gyventojai daugelį metų į viešumą kelią problemą dėl nesaugaus valstybinio kelio ruožo. Norėdami pasiekti vienintelę autobusų stotelę, esančią šalia gyvenvietės, jie priversti judrų kelią kirsti be atvangos zujant automobiliams. Už kelią atsakinga įmonė problemos nemato ir pokyčių nežada, tačiau gyventojų nuogąstavimus išgirdo ir bendruomenės atstovus pokalbiui pasikvietė Šiaulių rajono savivaldybė.

Susirūpinę vaikų saugumu

Valstybinės reikšmės krašto kelias šalia Sutkūnų gyvenvietės priklauso akcinei bendrovei „Via Lietuva“. Gyventojai ne kartą raštu kreipėsi į įmonę, prašydami minėtoje vietoje įrengti pėsčiųjų perėją ir apšvietimą autobusų stotelėje, tačiau bendrovės atsakas lakoniškas – pokyčiai artimiausiu metu nenumatomi.

Sutkūnuose šiuo metu yra per 500 registruotų gyventojų. Pastarieji rankų nuleisti neketina ir Etaplius žurnalistams vardija, kodėl ši vieta kelia galvos skausmą.

„Piko valandomis čia labai didelis srautas mašinų, o mūsų autobusų stotelė kitoje gatvės pusėje nei visa gyvenvietė. Tai didelė problema, ypač mūsų vaikams. Įsivaizduokite, važiuoja sunkiasvorė transporto priemonė 70 km/h greičiu. Tikrai baisu. Pėsčiųjų perėja ypatingai reikalinga. Net ir greičio apribojimų čia laikosi ne visi. Šituo keliu važiuoja ir šiukšliavežės“, – sako Sutkūnų gyvenvietės seniūnaitė Eglė Narvilė.

Sutkūnų gyvenvietės seniūnaitė Eglė Narvilė / Etaplius

„Vaikai jau pradeda važinėti į miestą autobusu ir pagrindinis skundas man būna iš vaikų, kai jie išlipa iš apšviesto autobuso, kad būna tamsu kaip naktį. Greitis šioje vietoje pakankamai nemažas, automobilių srautas didelis. Mums tai labai aktuali tema. Čia būtina perėja ir apšvietimas, kad mūsų vaikai saugiai galėtų grįžti iš mokyklos“, – sako Sutkūnų gyventojas Aurelijus Germanavičius.

„Didelis eismas, greitis 70 km/h, o šalia gyvenvietė. Norint pasiekti stotelę, tai didelė problema. Patys matote, mašinos važiuoja čia tikrai labai dažnai. Be to, stotelėje nėra apšvietimo. Vaikai ar senjorai, išlipę iš autobuso, turi pastovėti kelias minutes, kad apsiprastų akys. Tokia bėda. Kiek rašėme, prašydami pagalbos, niekas nekreipia dėmesio, jiems viskas gerai, pagal visus standartus atitinka“, – sako Sutkūnų bendruomenės pirmininkas Darius Narvilas.

Sutkūnų bendruomenės pirmininkas Darius Narvilas / Etaplius

„Kaip matote, stovi stotelėje senjorai. Išlipti iš autobuso sutemus yra sudėtinga, nes nesimato šaligatvio. Galima susižaloti. Apšvietimo labai reikia, taip pat perėjos, greičio ribojimo“, – teigia Adomas Sturys, Sutkūnų gyventojas.

Paskutinį kartą sutkūniškiai iš bendrovės „Via Lietuva“ atsaką gavo praėjusių metų lapkritį. Raštu įmonė teigė, kad pėsčiųjų perėja ir apšvietimas būtų įrengti tik tokiu atveju, jeigu būtų kapitaliai rekonstruotas ar remontuotas šis kelio ruožas. To daryti artimiausiu metu esą nenumatyta.

Valstybė neturi finansinių galimybių

Susisiekus su atsakinga įmone „Via Lietuva“, paaiškėjo, kad lėšų gyventojų siūlomiems pokyčiams nėra, tačiau net jeigu ir atsirastų, norimoje vietoje įrengta pėsčiųjų perėja būtų nesaugi.

„Pažymime, kad pagal Pėsčiųjų perėjimo per kelius ir gatves organizavimo taisyklių nuostatus, minimoje vietoje galėtų būti įrengta tik nežymėtoji pėsčiųjų perėja, t. y. inžinerinėmis priemonėmis pėsčiųjų eismui pritaikyta perėjimo per kelią ar gatvę vieta, nepažymėta nei nurodomaisiais kelio ženklais „Pėsčiųjų perėja“, nei horizontaliojo ženklinimo linijomis.

Ne ką mažiau svarbu ir tai, kad prioritetinės pėsčiųjų perėjos egzistavimas ruože, kuris yra užmiesčio teritorijoje, turi neigiamą įtaką eismo saugos požiūriu ir ši perėja gali būti pavojinga: tokiose vietose vairuotojai nesitiki pėsčiųjų perėjų, o pėstieji jaučiasi pernelyg drąsiai dėl jiems čia suteikiamo eismo pirmumo ir mažiau save saugo, todėl tikimybė įvykti eismo įvykiui, kurio metu nukenčia pėsčiasis, yra labai didelė. Būtent dėl šios priežasties, kaip ir minėjome anksčiau, tokiose vietose prioritetinių pėsčiųjų perėjų neįrenginėjame, jose būdingos nežymėtosios pėsčiųjų perėjos“, – raštu žurnalistams atsakė „Via Lietuva“ atstovai.

AB „Via Lietuva“ duomenimis, valstybinės reikšmės kelių tinkle iš viso yra 1573 pėsčiųjų perėjos, kurias reikia atnaujinti ar panaikinti. Šiuo metu, pagal finansines galimybes kelių infrastruktūros gerinimui, šalyje yra tvarkomos nesaugios pėsčiųjų perėjos, o naujos įrenginėjamos tik įgyvendinant rekonstravimo ar kapitalinio remonto projektus.

Judrus valstybinės reikšmės kelias – galvos skausmas gyventojams, norintiems pasiekti autobusų stotelę / Etaplius

Nepaisant teiginių apie neigiamą pėsčiųjų perėjos poveikį saugumui, bendrovės atstovai atkreipia dėmesį, kad naujos pėsčiųjų perėjos gali būti įrengiamos ir savivaldybių lėšomis.

Susisiekimo ministerija išreiškė pasitikėjimą bendrovės „Via Lietuva“ priimtu sprendimu. Esą kelio ženklų įrengimas saugių eismo sąlygų nesukuria.

„AB „Via Lietuva“ yra kompetentinga institucija įvertinti tinkamo pėsčiųjų perėjimo per kelią būdo parinkimui jos valdomame kelyje, įvertinant eismo dalyvių srautus, esamas ir būtinas kelio ir eismo sąlygas <...> Vien tik kelio ženklų, ženklinimo įrengimas nesukuria saugių eismo sąlygų pėstiesiems, parenkant saugią pėsčiųjų perėjimo priemonę turi būti vertinama Taisyklėse nurodyta kriterijų visuma. Netinkamai įrengus pėsčiųjų perėjimo priemonę nelaimių kaip tik gali padidėti, net ir pėsčiųjų perėjose“, – teigia Susisiekimo ministerijos atstovai.

Visgi ministerija kategoriškumo atsisako ir pabrėžia: „Atsižvelgiant į AB „Via Lietuva“ pateiktą informaciją, nurodytoje vietoje svarstytinas nežymėtos pėsčiųjų perėjos įrengimas, kai tik bus rastos finansinės galimybės tokiems darbams atlikti“.

Problemą spręs vietos savivalda

Sausio 22 d. Šiaulių rajono savivaldybėje vyko susitikimas su Sutkūnų bendruomenės atstovais. Pagrindine susitikimo priežastimi tapo gyventojų nuogąstavimai dėl nesaugaus kelio ruožo. Susitikime su gyvenvietės bendruomenės nariais dalyvavo Šiaulių rajono meras Česlovas Greičius, vicemeras Mindaugas Sadauskas, administracijos direktorius Gipoldas Karklelis ir Šiaulių kaimiškosios seniūnijos seniūnas Ričardas Šiumberevičius.

Sutkūnų gyvenvietė / Etaplius

Po susitikimo paaiškėjo, kad pokyčių sutkūniškiai sulauks. Nors žurnalistams apie juos Šiaulių rajono savivaldybė nepranešė ir informacijos nedetalizavo, susitikime aptartais sprendimais su gyventojais pasidalijo Sutkūnų seniūnaitė Eglė Narvilė.

„Aptartas planas, kaip būtų galima sujungti Sutkūnus su Šiaulių miestu pėsčiųjų/dviračių taku. Šiaulių rajono savivaldybė skirtų šiam projektui lėšų ir takas būtų projektuojamas toliau nuo Basanavičiaus g. kelio, ne įmonės „Via Lietuva“ teritorijoje. Valio. Artimiausiu metu numatomi projektavimo darbai“, – bendruomenės feisbuko paskyroje džiaugėsi seniūnaitė.

Sprendžiant autobusų stotelės problemą, susitikime buvo pasiūlyta ją perkelti į gyvenvietės pusę. Tokiu atveju gyventojams nebereikėtų kirsti gatvės.

„Ten vyktų keleivių išlaipinimas, vairuotojo poilsis ir keleivių įlaipinimas, o žiede autobusas tik apsisuktų ir važiuotų miesto link. Seniūnija pastatytų gražią stoginę laukiantiems autobuso. Dėl patogesnio automobilių išsisukimo iš Sutkūnų gyvenvietės stovint autobusui, būtų įrengtas veidrodis, tam, kad matytųsi automobiliai atvažiuojantys nuo miesto pusės. Toks pirminis planas“, – teigė E. Narvilė.

Kada tiksliai gyventojai sulauks apčiuopiamų rezultatų, kol kas nėra aišku, tačiau jų tikimasi artimiausiu metu.

#SUTKŪNAI#VIA LIETUVA#SUSISIEKIMO#MINISTERIJA#KELIAS
#SAUGUMAS#PERĖJA#AUTOBUSAS#STOTELĖ#ŠIAULIAI
#SAVIVALDYBĖ