PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Gatvė2024 m. Balandžio 17 d. 19:55

Šiaulių gatvėms reikalingos didžiulės investicijos

Šiauliai

V. Lebedžio nuotr.

Vitalis LebedisŠaltinis: Šiaulių miesto savivaldybė


298428

Šiaulių miestas nuosekliai investuoja į susiekimo infrastuktūrą, atnaujinamos gatvės, šaligatviai, dviračių takai. Tačiau visam šiam ūkiui prižiūrėti ir tobulinti reikalingas įspūdingos apimties finansavimas.

Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktorius Antanas Bartulis spaudos konferencijoje informavo apie Šiaulių miesto gatvių situaciją ir jų atnaujinimui reikalingą finansavimą. Pasak administracijos vadovo, šiuo metu miesto gatvių tinklą sudaro – 349,7 km. Iš jų: 261,9 km yra asfaltuotos, 82,6 km su žvyro danga, dar 5,2 km yra gruntiniai keliukai. Gatvių remontui ir tiesimui vidutiniškai skiriama virš 12,5 mln. eurų kasmet. Vidutiniškai per metus išasfaltuojama 3,1 km, atnaujinama asfalto dangų – 5,1 km, įrengiama naujų gatvių – 1,1 km.

Kalbant apie 261,9 km asfaltuotų gatvių, A. Bartulis pabrėžė, kad tik trečdalis jų – apie 90 km yra geros ar patenkinamos būklės. 25,7 km gatvių yra suremontuota per pastarąjį 5 metų laikotarpį. Didesnė pusė – 172,2 km miesto gatvių yra prastos, nepatenkinamos būklės.

Specialistai paskaičiavo, kad vertinant šių metų kainomis, minimaliam esamos gatvių infrastruktūros sutvarkymui reikėtų įspūdingos sumos – beveik 160 mln. eurų. Lėšų poreikis naujos suplanuotos infrastruktūros įrengimui 2024 m. kainomis, siektų dar apie 60 mln. eurų. Palyginimui – vasarį patvirtinto šiųmetinio Šiaulių biudžeto dydis siekė 272 milijonus eurų.

Pasak A. Bartulio, tiesiant naujas gatves ar rekonstruojant senas, yra privaloma įrengti papildomus elementus, kurie gerokai pabrangina tokius darbus:

  • eismo organizavimo sprendiniai (papildomos juostos, žiedinės sankryžos);
  • eismo saugumo priemonės (šviesoforai, salelės, tvorelės, siaurinimai);
  • judumo priemonės (takai, takų jungtys);
  • naujas apšvietimas;
  • lietaus vandens nuvedimo sprendiniai.

Net ir pilnai sutvarkius gatves, reikėtų numatyti pastovų finansavimą infrastruktūros būklės palaikymui. Asfalto dangos turi kapitaliai būti atnaujinamos kas 20 metų, taigi reikėtų suremontuoti 17,5 km gatvių ruožų kasmet (349,7 km/20 metų), tam skiriant 12,2 mln. Eur (dabartinėmis kainomis).

Šiandien savivaldybės kelių sektoriuje yra susikaupusių problemų ne mažiau kaip už 230 – 240 mln. eurų, kartu vertinant ir pėsčiųjų takų remonto poreikį bendro naudojimo teritorijose.

Savivaldybė siūlo tokius būdus ir priemones, kaip padidinti kelių sektoriaus finansavimą. Tam reikėtų:

  • Peržiūrėti LR kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatyme numatytas kelių mokesčio lengvatas;
  • Padidinti valstybės biudžeto lėšomis prisidėjimą prie savivaldybės kelių sektoriaus statybos ir priežiūros finansavimo;
  • Peržiūrėti koncesijos, viešos ir privačios partnerystės bei kitų bendradarbiavimo su verslu modelių teisinį reguliavimą, skatinant į šios problemos sprendimą įtraukti ir verslą.
  • Peržiūrėti savivaldybių skolinimosi galimybes investicinių projektų finansavimui;
  • Peržiūrėti LR savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymo nuostatas, daugiau motyvuojant verslą investuoti į savivaldybių infrastruktūrą.

Antanas Bartulis pabrėžė, kad sprendžiant kelių sektoriaus finansavimo klausimą tektų ieškoti papildomų projektuotojų ir rangovų pajėgų, kurie galėtų atlikti padidėjusias kelių projektavimo ir rangos darbų apimtis, taip pat užtikrinti, kad infrastruktūros projektų administravimui būtų pakankami žmogiškieji ištekliai viešajame sektoriuje.