PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualu2018 m. Rugsėjo 5 d. 18:00

„Senas, geras, naujas“ – tokį šūkį pasirinko festivalio Turgus 2.0 organizatoriai

Vilnius

Meniu.lt Meniu.ltŠaltinis: Etaplius.lt


51128

Turgus dažnam asocijuojasi su vaikyste – vieniem su Gariūnais, turkiškom „šmutkėm“ ir Kijevo kotletais iš turgaus valgyklos, kitiems su įprastu sekmadieniu, kai apsiginklavę didžiausiais namuose rastais maišais tipendavom tėvams iš paskos [...] Ekologiškumo, natūralumo, sveikos gyvensenos bumas bei augantis kokybiško maisto poreikis reanimavo turgaus sąvoką XXI amžiuje ir šiandien jis grįžta smarkiai atsinaujinęs [...].


Foto galerija:

39942806-250041585844637-782604553852813312-n.jpg
39948933-1323926814404938-7638202957699219456-n.jpg
40101478-233896137293291-337466807491231744-n.jpg
40102424-323925881685878-1492581575802486784-n.jpg
40103460-2104078529624051-3038006513659543552-n.jpg
40111633-324323138114609-1128755063662051328-n.jpg
40112671-230077120996774-2871283442371264512-n.jpg
40122623-1856082044447455-547792678826278912-n.jpg
40145547-253092762209326-3490708504883232768-n.jpg
40158018-258007101496173-3786967948732661760-n.jpg
40160020-460195747722355-3488896325037064192-n.jpg
40194206-1878148832266200-3281822611528482816-n.jpg
40204854-535345680228228-3916723476295057408-n.jpg
40208716-292374274889806-6191511333632999424-n.jpg
40209971-460500884445181-2962227055581724672-n.jpg
40211549-274583029818847-5762446256836182016-n.jpg
40284611-1046509515523999-729212956402778112-n.jpg
40287620-260368534592184-8979006410805215232-n.jpg

„Senas, geras, naujas“ – tokį šūkį pasirinko gastronomijos ir bendruomeniškumo festivalio Turgus 2.0 organizatoriai tikintys, kad turgaus idėja iki šiol yra aktuali. Iniciatyvos organizatoriai nėra naujokai maisto pasaulyje – D. Kupliauskas vienas iš žmonių įvedusių restoranų vagonėliuose sambūrio tradiciją “Open kitchen” Tymo turguje, o D. Čečkauskas populiariaus užkandinių tinklo išjudinusio stoties rajoną, “Keulė rūkė” bendrasavininkas. Jie teigia, kad įkvėpimo pasisėmė iš Londono Broadway market, vieno didžiausių gatvės turgaus Europoje, kuriame prekybininkai, ūkininkai ir virėjai pradėjo burtis jau nuo XIX amžiaus pabaigos. Šiuolaikinę koncepciją Broadway market įgavo 2004 metais, nuo tada kiekvieną sekmadienį jis sutraukia apie 135 skirtingo pobūdžio stendus siūlančius beveik viską: nuo gatvės maisto, bakalėjos prekių iki vietinių gamintojų, dizainerių bei amatininkų produkcijos. Atmetus baronkas, klumpes ir verbas tai yra beveik britiška Kaziuko mugės versija vykstanti kiekvieną savaitgalį.

Visus rugsėjo sekmadienius iki pat spalio 1 dienos, galėsime mėgautis savo mažuoju Broadway market, kuris vyks Pylimo gatvės atkarpoje nuo Halės turgaus iki gatvės pabaigos. Renginio vieta gana simboliška, nes šalia esanti Halės prekybvietė mena turtingą istoriją ir šiandien ji yra arčiausiai to ką galime pavadinti moderniu turgumi Lietuvoje. Pats stoties rajonas, kadaise garsėjęs tik liūdnais dalykais ir abejotinos kokybės malonumais, nors ir to truputį, tačiau atsigauna reanimuodamas maitinimo, aptarnavimo bei paslaugų sferas. Šiandien stotyje belaukdami pusseserės, galite nunešti savo sportbačius į vienintelę Lietuvoje kedų restauravimo studiją, apsikirpti barzdaskučių salone, o susitikimą su ja atšvęsti ne Mcdonalde, bet tikrų tikriausiame kokteilių bare. Nesuklystume teigdami, kad Halė prisidėjo prie aplinkos pagyvėjimo, ne vienas maitinimo įstaigų savininkas prisipažįsta, kad ten apsipirkdamas pasisemia sezoniškumo ir natūralumo idėjų.

„Turgus 2.0“ žada šviežią požiūrį į maistą, būtent tokiu tikslu jie nori suvesti ūkininkus ir gatvės maisto prekeivius. Pastarųjų čia netrūksta, vietiniai barai ir kavinės taip pat išsidėliojo lauko staliukus taigi vietų užkąsti yra pakankamai, sudėtingiau išsirinkti galėtų būti nebent veganams, tačiau porą tinkamų variantų jiems irgi buvo. Štai ūkininkų produkcijos įvairovė gerokai mažesnė: teko pastebėti tik arbatų ir prieskonių, rūkytos žuvies, daržovių, užtepėlių, moldoviško, bet deja ne lietuviško vyno ir sraigių ūkio stendukus. Pirmą kartą tai yra normalu, renginys dar turi laiko keisti savo asortimentą, todėl ateityje vietinių ūkininkų ir gamintojų prekių norėtųsi tikrai daugiau, kitaip „Turgus 2.0“ rizikuoja virsti „Open kitchen 2.0“.

Šio renginio tema buvo aštrus maistas, savo produkciją siūlė lietuviškas čili pipirų ūkis, kurių asortimente galima rasti ne tik mums įprastų kajeno ar jelapeno paprikų, bet ir itin aštrių habanero pipiriukų. „Turgaus 2.0” metu įvyko pirmąsis Lietuvoje čili pipirų valgymo čemponatas, kuriame devyniolika dalyvių turėjo įveikti devynias aitriųjų paprikų rūšis. Čili pipirų aštrumas matuojamas Skovilio vienetais, palyginimui jelapeno arba chalapos paprika turi vidutiniškai 8 tūkstančius Skovilio vienetų, o habanero pipiriukas arti pusės milijono. Dalyviai pradėjo nuo „lengvojo“ kajeno, daugiau mažiau nuosekliai laikėsi iki antrojo pagal aštrumo pipiro pasaulyje Trinidad Scorpion, po kurio išliko keturi finalistai sukramtę aštriausią planetos čili, džiovintą Caroline reaper turintį daugiau nei du miljonus Skovilio vienetų. Visi keturi laimėtojai varžybų pabaigą pasiekė gyvi ir sveiki, nors nubraukė ne vieną ašarą ir prakaito upelį. Po čempionato vyko dokumentinio filmo „Ieškant Gastono“ (Buscando a Gastón) peržiūra, dedikuoto legendiniam Peru šefui Gastonui Akurijo.

Kito sekmadienį vyksančio turgaus tema „drąsus maistas“ labai intriguoja, kaip ir organizatorių prisipainimas, kad ją sugalvojo rinkdami kvapnias pirmojo turgaus šiukšles ir yra rimtai pasiruošę mesti iššūkį mūsų suvokimui apie tai kas yra valgoma. Iššūkį priimame ir su nekantrumu laukiame dar gausesnio ir drąsesnio Turgaus.