Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
BNS/Fotobankas nuotr.
Gytis PankūnasŠaltinis: ELTA
Praėjusią savaitę vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė ir policijos generalinis komisaras Renatas Požėla, reaguodami į pastaruoju metu padažnėjusias avarijas, kuriose žuvo ne vienas žmogus, pranešė siūlysiantys diskutuoti apie galimybę sugrįžti prie baudos balų sistemos, iš sisteminių KET pažeidėjų atimti teisę gauti tam tikras paslaugas (pavyzdžiui, transporto priemonės registracijos, techninės apžiūros paslaugas) nuolatiniams pažeidėjams numatyti laisvės atėmimo bausmę, panaikinti 10 km/val. greičio viršijimui taikomą tolerancijos politiką.
Pastarąsias savaites šalyje fiksuotos kelios avarijos, kurių metu žuvo žmonės. Viena jų įvyko balandžio 17 d. rytą Maišiagaloje – lengvajam automobiliui išlėkus į priešpriešinio eismo juostą ir susidūrus su vilkiku, žuvo penki žmonės, trys iš jų – nepilnamečiai. Avariją sukėlęs asmuo neturėjo teisės vairuoti.
Dar anksčiau, balandžio 15 d., Kauno rajone, į priešpriešinę eismo juostą išvažiavęs automobilis susidūrė su kita transporto priemone, per eismo įvykį žuvo trys žmonės.
D. Gaižauskas: tai primena tarybinius laikus
Seimo opozicinės Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos narys, buvęs pareigūnas Dainius Gaižauskas Eltai teigė, kad jį VRM ir policijos siūlymai dėl situacijos keliuose gerinimo smarkiai nuvylė. Jo įsitikinimu, valdantieji, kuriems priklauso VRM vadovaujanti A. Bilotaitė, siekdami bausmių griežtinimo, esą ne tik imituoja darbą, bet ir elgiasi nenuosekliai.
„30 metų nepriklausomybės, atrodo, kad einame modernizacijos keliu, stipriname, investuojame į savo pajėgas, į saugumą – ne tik į nacionalinį, bet ir į viešąjį, bet šis atvejis parodo, kad vos tik įvyksta kažkokia didelė nelaimė, svarbiausiai imituoti darbą, rūpestį, dėmesį. (...)
Kalbama apie bausmių griežtinimą ir esą tokiu principu bus sumažinamas mirčių keliuose skaičius. Atrodo, tai yra vienas sprendimas, ir vos ne tą pačią dieną teikiami įstatymo projektai dėl narkotikų legalizavimo, alkoholio kontrolės sumažinimo.
Į avarijas, kurias sukelia nuo narkotinių medžiagų apsvaigę vairuotojai, net nekreipiama dėmesio“, – pažymėjo D. Gaižauskas.
„Valstietis“ pabrėžė manantis, kad VRM ir policijos pareiškimai apie siūlymus griežtinti baudas KET pažeidėjams tėra viešųjų ryšių triukas, o ne bandymas spręsti problemą iš esmės.
„Man tai primena tarybinius laikus, kur būdavo po didelės nelaimės, siekiant atkreipti dėmesį arba vengiant sulaukti iš politikų kritikos, skubiai kalbama apie bausmių griežtinimą. Tai yra absurdas, visiškai nekompetencija ir darbo imitavimas“, – pabrėžė parlamentaras.
Pasak D. Gaižausko, visų pirma, reikia išsamiai išanalizuoti ne vienos, o daugiau mirtingų avarijų priežastis, neskubėti daryti išvadų, vertinant kelias avarijas. Taip pat, opozicijos atstovo teigimu, būtina peržiūrėti šiuo metu veikiančių kontrolės priemonių keliuose efektyvumą.
„Reikia analizės. Sistemoje dėl eismo saugumo gerinimų yra daug programų, bet jos yra padėtos į stalčius, apie jas niekas nieko nežino, niekas apie jas nediskutuoja. (...)
Trikojai buvo ta priemonė, kurią reikėjo nukreipti į pačias avaringiausias vietas, statyti ryto valandomis. Bet kas nutiko? Jie statomi ten, kur nėra nei rizikų, nei intensyvesnio eismo“, – kalbėjo D. Gaižauskas.
Seimo narys savo ruožtu perspėjo, kad skuba kalbėti bausmių griežtinimą ne tik nepagerins situacijos keliuose, bet ir gali sumažinti visuomenės pasitikėjimą policija.
„Lengviausia sugriežtinti bausmes, parodyti, „kokie čia mes rūstūs“. Visiška nesąmonė, darbo imitacija ir apmaudi nekompetencija. Juk policija turi visuomenės pasitikėjimą, bet taip elgtis... Svaidymasis tokiais neatsakingais pareiškimais man primena sovietmetį“, – reziumavo D. Gaižauskas.
Bedė pirštu į reformas policijoje
Eltos kalbintas opozicinės Seimo Demokratų frakcija „Vardan Lietuvos“ atstovas, buvęs policijos generalinis komisaras Saulius Skvernelis neslėpė manantis, kad VRM ir policijos iniciatyvos situacijai keliuose gerinti šiuo metu neatneštų naudos.
„Gyvenimas juda į priekį. Tai, kas buvo taikome prieš 15 metų, tai nereikia taikyti dabar, kada pasikeitė situacija iš esmės. Tie skaudūs eismo įvykiai primena, kad negalima nusiraminti, ant laurų užmigti“, – aiškino S. Skvernelis.
Jis patikslino turintis omeny tai, kad avaringumo keliuose mažinimo priemonės yra kompleksinės, jos taikomos įvairiuose srityse. Opozicijos atstovo manymu, panašu, kad kai kuriose iš sričių buvo apleistos arba jose priimti netinkami sprendimai, pavyzdžiui, pokyčiai policijos sistemoje.
„Policijos, kaip kontroliuojančios eismą, skiriančios dėmesį pažeidimams, lemiantiems avaringumą, nėra. Žmonės regionų, kaimų keliuose, kurie keturis metus nematė policijos, kuriems atimta teisė vairuoti, rizikuoja ir sėda prie vairo, nes šansų, kad juos sustabdys, yra praktiškai nulinis“, – dėstė S. Skvernelis.
Jo teigimu, dėl nuolatinių reformų policijos sistemoje smarkiai sumažėjo patruliuojančių pareigūnų keliuose. Dėl to, Seimo nario manymu, susilpnėjo ir KET pažeidimų prevencija, dėl to galimai ėmė daugėti ir pražūtingų avarijų skaičius.
„Tai yra kelių paskutinių policijos reformų rezultatas. Apskritai trūksta patruliuojančių policininkų, yra tik reaguojantys į įvykius, padaryti kažkokie mistiniai reagavimo padaliniai, kurie tik reaguoja. Dabar paprastą eismo įvykį Vilniaus mieste formina trys ekipažai, kur anksčiau tam tiek pareigūnų nereikėdavo“, – stebėjosi S. Skvernelis.
Opozicijos atstovo įsitikinimu, siekiant sumažinti avarijų skaičių keliuose, reikėtų daugiau dėmesio skirti ir kelių infrastruktūros gerinimui.
„Pažiūrėkime į kelių būklę, kelių dangą. Magistralėje atsiveria duobė ir ten įvyksta eismo įvykiai. Tai kas dėl to kaltas? Policija greičiausiai tokiais atvejais apkaltins vairuotoją, nes nepasirinko saugaus eismo. Bet kelių infrastruktūra čia yra labai svarbi“, – aiškino jis.
Pašnekovas neslėpė manantis, kad atsakomybės už KET pažeidimus griežtinimas, siekiant pagerinti situaciją keliuose, vaisių neduotų.
„Dabar vėl bandant tik represinėmis priemonėmis spręsti problemas, auklėti tuos, kurie iš esmės yra neauklėjami ir supranta tik įstatymo ranką, nukentės visa visuomenė“, – kalbėjo S. Skvernelis.
Valdančiųjų atstovas palaikytų 0 promilių prie vairo taisyklę
Valdančiosios Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų partijos atstovas, parlamento vicepirmininkas Paulius Saudargas neskubėjo vertinti VRM ir policijos iniciatyvų dėl situacijos keliuose gerinimo. Vis dėlto, jis kartu neslėpė nelinkęs pritarti visiems skelbtiems siūlymams.
„Nežinau, ar baudos balų sistema yra vienintelis ir geriausias variantas. Tie balai yra toks besikaupiantis mechanizmas nesustabdomo konkretaus veiksmo darymo, o dažnai užtenka vieno veiksmo, kad įvyktų nelaimė“, – Eltai sakė P. Saudargas.
Jis savo ruožtu ragina daugiausiai dėmesio skirti tiems pažeidėjams, kurie prie vairo sėda, būdami neblaivūs. Anot konservatoriaus, būtina griežtinti atsakomybę būtent už tokius pažeidimus, nes, kaip teigė P. Saudargas, neretai būtent apsvaigę nuo alkoholio vairuotojai sukelia pražūtingas avarijas.
„Pažiūrėkime į tuos kruvinus įvykius, kur nukenčia žmonės arba žūsta žmonės. Tai, kaip taisyklė, daugiausiai jų kyla dėl to, kad kažkas sėdo už vairo neblaivus. Ne greitis, ne transporto priemonės techninės charakteristikos, o būtent neblaivus vairavimas atveda prie tų skaudžiausių nelaimių. (...) Va su šituo reikėtų kovoti labai rimtai, galbūt griežtinti bausmes tiems, kurie padarė eismo įvykį neblaivus, tarkime, apsunkinti teisės vairuoti atgavimą“, – svarstė parlamentaras.
P. Saudargas užsiminė, kad, jei Seime vėl būtų iškelta 0 promilių prie vairo idėja (šiuo metu vairuotojams leidžiama neblaivumo norma yra iki 0,4 prom.), jis jai pritartų. Vis dėlto, Seimo nario teigimu, šiuo metu tokių priemonių dar nereikėtų.
„Tą leistiną alkoholio ribą suprantu, bet už šios ribos viršijimą žmonės tikrai turėtų būti baudžiami griežtai, tarkime, atimama teisę vairuoti ir 10 metų negali jų atgauti. Siūlau eiti ta linkme“, – aiškino P. Saudargas.
Konservatorius, paklaustas, kaip vertintų laisvės atėmimo bausmės numatyta sisteminiams KET pažeidėjams, neslėpė siūlantis eiti kitu keliu.
„Matyčiau išeitį kaip baudų didinimą, teisės vairuoti atėmimą, galbūt automobilio konfiskaciją ir už kitus pažeidimus, labiau šitom kryptimis matyčiau kelią. Reikia diskutuoti“, – sakė P. Saudargas.