PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Jaunimas2023 m. Vasario 13 d. 14:34

Saugesnio interneto savaitė Šiaulių universitetinėje gimnazijoje

Šiauliai

Etaplius.ltŠaltinis: Etaplius.LT


259071

Vasario 7 d. daugelyje pasaulio šalių minima kaip Saugesnio interneto diena. Jos tikslas – atkreipti dėmesį į aktualius skaitmeninius iššūkius, skatinti saugesnį naudojimąsi internetu ir skaitmeninėmis technologijomis. 2023 metų akcijos šūkis – „Kurkime geresnį internetą kartu!“ Lietuvoje įvairios šviečiamosios saugesnio interneto veiklos vyksta visą savaitę – joms skirta Saugesnio interneto savaitė. Šiaulių universitetinėje gimnazijoje šios savaitės veiklos vyko visų mokomųjų dalykų pamokose ir apėmė pačius įvairiausius saugesnio buvimo internete aspektus.

Apie tinklo etiketą ir ne tik...

Per anglų k. pamokas I-II klasių mokiniai diskutavo apie bendravimo etiketą internete, socialiniuose tinkluose ir kompiuteriniuose žaidimuose. Tinklo etiketas (angl. netiquette) – tai visų interneto vartotojų elgesio taisyklių rinkinys, kurį galima palyginti su garbės kodeksu. Jo laikosi ir apie jį žino toli gražu ne visi vartotojai. Mokiniai labai nustebo patikrinę savo telefonuose vidutinį valandų, praleistų per dieną internete, skaičių: jis svyravo nuo 2 iki 8 val. Antrokai dalyvavo ir Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešosios bibliotekos renginyje „Valanda be interneto – kol dar nebuvo google“.

III ir IV klasių mokiniai diskutavo apie „skaitmeninę gerovę“, žiūrėjo vaizdo medžiagą ir rašė paragrafą. Gilino žinias žiūrėdami įvairius video ir žaisdami Kahoot, remdamiesi CICADA 3301 istorija ruošė ir pristatė pranešimus tema „Ar egzistuoja privatumas internete?“, diskutavo grupėse apie interneto pavojus pateikdami pavyzdžių iš asmeninės patirties, dalijosi patarimais ir patyrimais, analizavo pateiktą duomenų lentelę ir su Linoit lenta kūrė atmintinę interneto vartotojui.

Per rusų kalbos pamokas gimnazistai, eidami temą „Mūsų pomėgiai ir laisvalaikis“, ne tik kalbėjo apie saugų internetą, jo didžiulę naudą ir netinkamo vartojimo grėsmes, bet ir atliko interaktyvias užduotis internetinėse platformose.

Gyvūno ekologinė niša ir kitos įdomybės

Mokomojo filmo apie ląstelių dalijimosi būdus paieška sudomino susirinkusius į biologijos pamoką. Mokiniai, suradę šį filmą, žiūrėjo jį naudodamiesi saugia naršykle. Antrokai rengė pasirinkto gyvūno ekologinės nišos apibūdinimą nuotaikingai ieškodami duomenų internete.

I kl. mokiniai chemijos pamokoje mokydamiesi temą „Rūgščių savybės“ naudojosi elektroninėje erdvėje esančia aplinka „Ugdymo sodas“.

III kl. mokinys Žilvinas Medeikis per geografijos pamoką pristatė saugias interneto naršykles Opera Gx (Gaming) | Tor Browser. Jos populiarios dėl „Turbo“ režimo, kuris leidžia puslapius įkelti greičiau, puikiai veikia, jei atidaryta daug skirtukų (daugiau nei dešimt).

Dvigubas dublis

Įdomios veiklos vyko per integruotas įvairių dalykų pamokas. Etikos ir ekonomikos pamokų metu mokiniai, susiskirstę į komandas, ieškojo konkrečių nesaugaus elgesio internete situacijų, nutikusių žmonėms Lietuvoje arba pasaulyje, penkiomis temomis: prekyba internete, komentarai, elektroninė bankininkystė, asmens duomenys, netikros naujienos. Kiekviena komanda pristatė rastą informaciją pasirinkta tema, aptarė, kaip reikėtų elgtis internete, norint išvengti tokių nesėkmių.

Integruotose lietuvių kalbos ir žmogaus saugos pamokose aptarta medijų įtaka tapatybei – kokių iššūkių kuriant tapatybę kelia internetas. Pokalbių svetainėse, virtualiuose žaidimuose žmogus gali apsimesti tuo, kuo iš tikrųjų nėra – kitos lyties, amžiaus ar rasės žmogumi. Tai pavojingas pasaulis, atveriantis naują fantazijų erdvę. I kl. mokiniai susidomėjo integruota lietuvių kalbos ir informacinių technologijų pamoka „Elfai ir troliai literatūroje ir internetinėje erdvėje“. Parengę šių mitologinių personažų charakteristikas lygino jas su interneto „elfais“ ir „troliais, pasirinkę vieną iš pateiktų aktualijų sekė, kaip ji komentuojama internete, bandė identifikuoti komentatorių „elfą“ ir „trolį.“ Užduotis pasirodė ne iš lengvųjų.

Per pilietiškumo ir istorijos pamokas mokiniai domėjosi, kaip kuriama dezinformacija, kaip ją atpažinti ir koks jos tikslas. Stebėjo vaizdo pamoką ir atsakinėjo į klausimus forms platformoje. Diskusijos metu dalijosi asmenine patirtimi, susijusia su aptariama tema.

Menai ir kiti geri dalykai

Visą savaitę džiugino gimnazijos informaciniuose ekranuose demonstruojama gimnazistų koliažų paroda „Fake news“, kurią papildė daug informacijos kuriantiems (ir ne tik) mokiniams suteikęs pokalbis per muzikos pamokas apie kūrėjų teises virtualioje erdvėje.

Parengtos ir mokiniams perskaitytos paskaitos „Ar visada socialiniuose tinkluose randama informacija yra patikima?“ bei „Psichologinis atsparumas socialiniuose tinkluose“. Jose dalyvauti galėjo visi, kuriuos pasiūlytos temos sudomino.

Nudžiugino ir gimnazistų iniciatyva: saugesnio interneto tema sukurtas „Kvizas“ viktorina, į kurios klausimus atsakė visi gimnazijos mokiniai (https://quizizz.com/join/quiz/63e12bcba7d542001d100d18/start?studentShare=true).