PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Jaunimas2025 m. Birželio 27 d. 15:22

Šalčininkų rajone – kūryba be ribų: darbas su aktoriais įkvepia moksleivius kurti ir ieškoti savęs

Šalčininkai

M. Kundroto nuotr.

EtapliusŠaltinis: Šalčininkų rajono savivaldybė


370648

Šį pavasarį trijose Šalčininkų rajono mokyklose vykusiuose kūrybiniuose užsiėmimuose 12–18 metų jaunuoliai bendradarbiavo su profesionaliais aktoriais. Projekto „Receptas kultūrai“ dalyviai kūrė eilėraščius ir tyrinėjo sudėtingas emocijas per įvairių specialistų vedamas veiklas ir diskusijas, o savo veiklos rezultatus pristatė projekto baigiamajame koncerte. Iniciatyva sujungė meną, emocijas ir bendravimą į prasmingą patirtį, kurioje kiekvienas mokinys galėjo atrasti savo balsą – tiek tiesiogine, tiek perkeltine prasme. Programoje dalyvavo moksleiviai iš Šalčininkų Jano Sniadeckio, „Santarvės“ ir Lietuvos tūkstantmečio gimnazijų.

Ilgamečio kūrybinio projekto aktorių Šarūno Gedvilo, Artūro Dubakos, Justino Narvido, Oskar Wyganowski komandą papildė nauji nariai – nuo praėjusių metų prie kolektyvo prisijungę Lukas Auksoraitis, Artur Svorobovič bei iš Ukrainos atvykęs Kyrylo Kremenchuk. Edukacinių dirbtuvių metu, naudodamiesi įtraukiomis teatro formomis – klounada, improvizacija ir vaidyba – aktoriai kūrė saugią saviraiškai aplinką, kurioje moksleiviai buvo skatinami reflektuoti savo asmenines istorijas, patirtis ir išgyvenimus. Užsiėmimuose moksleiviai ne tik tyrinėjo savo vidines būsenas, tačiau ir atliko pirmuosius bandymus išreikšti emocijas bei jausmus poezijos būdu. Projekto veiklos paremtos bendros kūrybos principais: jaunuolių eilėraščius aktorių komanda įprasmino dainose.

Prie šių metų veiklų prisijungė ir ilgamečiai iniciatyvos partneriai „Filigrania“. Kultūros edukatoriai Lina Krasnovaitė-Siparienė ir Kristijonas Siparis vedė paskaitą apie simbolių reikšmes ir unikalias XIX a. stilistikos atvirukų gamybos dirbtuves. Autentiškuose rankų darbo atvirukuose nugulė mokinių poezijos tekstai, sukurti šio projekto veiklų metu.

M. Kundroto nuotr.

Tarp projekto užsiėmimų – ne tik kūrybinės dirbtuvės jaunuoliams, bet ir diskusijos apie jausmų ir emocijų atpažinimą bei raišką. Jas vedęs psichologas Gediminas Tumėnas įsitraukia į projekto veiklas jau trečius metus. Jo teigimu, projektas inicijuoja kokybiško emocinio ugdymo galimybes, kurių švietimo sistemoje stinga: „Man jis [projektas] reikšmingas tuo, kad mokiniams suteikiu tai, ką tikiu esant prasminga ir ko pats būdamas mokiniu nepatyriau, t. y. švietimo apie tai, kaip rūpintis savo jausmais, poreikiais, emocine sveikata bei gerove.“

Pasiruošti viešam autorinės kūrybos pristatymui jaunuoliams padėjo Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Retorikos ir scenos kalbos dėstytoja, docentė Rita Juodelienė. Specialistė mokė viešojo kalbėjimo kompetencijų ir dalijosi scenos baimės įveikos strategijomis.

Esminis projekto „Receptas kultūrai“ tikslas – didinti Šalčininkų krašto vaikų ir jaunimo užimtumą, skatinti jų saviraišką per kūrybines veiklas. Projekto vadovės ir idėjos autorės Virginijos Kuklytės teigimu, šios iniciatyvos (socialinė) misija – „kurti erdvę jaunuoliams, kurioje jie gali saugiai pajusti, išsakyti ir išgirsti savo vidinius išgyvenimus“. Bendradarbiavimo dirbtuvės, kurias veda profesionalūs aktoriai, padeda vaikams išreikšti jausmus per eilėraščius. Veiklų organizatorius Šarūnas Gedvilas akcentuoja, jog itin svarbu jau nuo pirmo susitikimo užtikrinti saugią aplinką atviram pokalbiui ir saviraiškai. „Tikslas – kad jie nebijotų būti atviri, dalintųsi savo jausmais, emocijomis. Projektas siekia veikti ne paviršutiniškai, o formuoti ilgalaikį emocinį saugumą ir pasitikėjimą savimi“, - komentavo jis.

M. Kundroto nuotr.

Projekto veiklas apibendrinusi sociologių komanda pastebėjo, kad kūrybinės dirbtuvės skatino moksleivių kūrybiškumą, savęs pažinimą, asmenybės ir pasitikėjimo savimi augimą. Reflektuodami savo patirtis projekte dalyviai stebėjosi nugalėtomis baimėmis, atrastomis asmeninėmis savybėmis, sukurtu tarpusavio ryšiu ir įtraukia bei palaikančia bendraminčių aplinka. Moksleiviai akcentavo aktorių nuoširdumą, atvirumą ir žaismingumą – jų gebėjimas kurti šiltą atmosferą padėjo vaikams atsiskleisti, jaustis vertinamiems ir kalbėti apie tai, kas jiems svarbu. Ne vienas mokinys minėjo, kad kūrė ir savo kūrybą garsiai skaitė pirmą kartą. Sociokultūrinio projekto veiklos taip pat padėjo atrasti naujus pomėgius ar net ateities karjeros perspektyvas. Moksleivius itin žavėjo neišbandyti kūrybos būdai ir dainomis virtusi bendra kūryba.

M. Kundroto nuotr.

Bendradarbiaujant su Britų taryba Lietuvoje ir Lietuvių literatūros ir tautosakos institutu birželio 13 d. Šalčininkų rajono savivaldybės kultūros centre įvyko emocinės gerovės programos „Receptas kultūrai“ finalinis pasirodymas. Jungtinio renginio metu aktorių komanda, kartu su projekto dalyviais iš Šalčininkų „Jano Sniadeckio“, „Santarvės“ bei „Lietuvos tūkstantmečio“ gimnazijų, pristatė bendro darbo rezultatus: jaunimas deklamavo savo autorinę poeziją, o aktoriai atliko dainas, įkvėptas gimnazistų sukurtų tekstų.

Apie renginį atsiliepė jaunuolių lietuvių kalbos ir literatūros mokytojai. „Lietuvos tūkstantmečio gimnazijos“ mokytojas Michailas Dudoit įvertino pasirodymą kaip drąsų pirmosios kūrybos pateikimą viešai, nustebinusį originalumu, netikėtumu. „Be to, suaugusieji turėtų pastebėti, kad jauni žmonės tikrai giliai mąsto ir norėtų pasidalinti savo mintimis, išgyvenimais, būti priimti.“ – teigė mokytojas.

Jano Sniadeckio gimnazijos mokytoja Valentina Nikitinienė dalijosi, kaip svarbu, kad mokinių eilės tapo dainomis, o jose buvo atpažįstamas netgi mokinio charakteris: „Manau, kad kai kuriems tai – tikrai svarbu. Skaityti savo kūrybą viešai visada yra iššūkis. Tačiau kai pristatymui paruoštas scenarijus, kai visi skaito savo eilėraščius, kartu dainuoja – mokiniams tampa drąsiau.“

„Santarvės“ gimnazijos mokytoja Gražina Komiagienė pastebėjo, kad „Jaunimo sukurti eilėraščiai buvo nepaprastai jautrūs, brandūs ir originalūs, kiekvienas jų turėjo savitą emocinį krūvį. Tai buvo tikras emocinis patyrimas tiek dalyviams, tiek žiūrovams.“ Pedagogai sutiko, kad bendradarbiaudami su profesionaliais aktoriais jaunuoliai mokosi geriau pažinti save, o taip pat suteikia galimybę per kūrybinę raišką jaunuolius pažinti ir mokytojams.

M. Kundroto nuotr.

Reflektuodami savo patirtis projekte mokiniai minėjo, kad kūriniai virtę dainomis suteikė realų, apčiuopiamą pasiekimą. Tai, kad jų eilės buvo išgirstos, perdirbtos į muziką ir įvertintos, tapo įkvepiančia patirtimi, skatinančia ilgalaikį norą tobulėti bei tęsti pradėtą veiklą. Šį patyrimą mini projekto dalyvė Elzė: „Įdomu išgirsti kaip taip spontaniškai iš mokinių sukurtų eilių gali skambėti dainos. Norėčiau pati pabandyti kurti ne tik poeziją, bet ir dainas. Džiaugiuosi grupės aktyvumu ir įsitraukimu į veiklas. Nustebino kiekvieno kūrybiškumas bei pačios drąsa, kadangi niekada niekam neskaičiau savo kūrybos.“ Daugelis mokinių pirmą kartą atrado, kad kūryba gali būti laisva, spontaniška ir asmeniška. Asmenine patirtimi kuriant eilėraščius dalijasi projekto dalyvis Laurynas: „Įdomu, kad poezijai nebūtinas rimas. Taip pat įdomu, kad yra pilna eilėraščių kūrimo būdų. Suvokiau, kad kartais tuščias lapas turi daugiau prasmės negu žodžiai.“

M. Kundroto nuotr.

Kūrybinius užsiėmimus vedęs aktorius Lukas Auksoraitis dalijosi būdais, kuriais drąsino mokinius įveikti baimes ir kvietė įsitraukti į veiklas: „Visada jiems primenu, kad mūsų pokalbiai, veiklos, atvirumai liks mūsų rate. Niekada nespaudžiu jų kažko daryti per prievartą. Jeigu atsiranda baimė, primenu jiems, kad ir aš toks buvau, ir aš bijojau. Bet dažniausiai įveikęs savo baimę pasijuntu daug geriau. Dažniausiai vaikai, jaunuoliai įsikvepia vienas nuo kito, jeigu vienam pavyksta perlipti savo baimę, kitam pasidaro drąsiau.“

Kalbėdamas apie projekto veiklų metu pastebėtus pokyčius vaikuose ir asmeninio augimo istorijas, aktorius Artur Svorobovič dalijosi įsimintiniausiais pavyzdžiais: „Pastebėjau, kad kiekvienas moksleivis, atskirai pabendravus, turi savų išskirtinių gabumų. Vienas dalyvis rodė savo nepasitenkinimą ir nenorą rašyti, tačiau užsiėmimai išryškino jo lyderio gabumus vadovauti kitiems, padėti atlikti pasirodymą. Šis moksleivis, nors neskaitė savo eilių, parodė savo norą padėti kitiems. Kitas moksleivis vis kartodavo, kad niekada neišmoks eilėraščio mintinai ir jo neperskaitys ant scenos. Tačiau užsiėmimų pabaigoje, kai buvo užduotas klausimas „kas galvoja perskaityti savo eilėraštį koncerte?“ jis vienas pirmųjų pakėlė ranką. Darau išvadą, kad mūsų veikla davė vaisių.“

M. Kundroto nuotr.

Emocinės gerovės programa „Receptas kultūrai“ – iniciatyva, tęsianti 3 metus Šalčininkų regione vykdyto projekto jaunimui „Kalbantys jausmai“ veiklas. Projekto organizatoriai – jau 11 metų sociokultūrines veiklas Pietryčių Lietuvoje vykdantys aktoriai Virginija Kuklytė ir Šarūnas Gedvilas. Projekto „Receptas kultūrai“ vadovė ir idėjos autorė neslepia džiaugsmo iniciatyvos, vykstančios jau ketvirtus metus iš eilės, plėtra. „Šį projektą puoselėjame su pagarba kiekvienai istorijai, kiekvienam jaunuolio sukurtam eilėraščio žodžiui, kiekvienam dainos posmui, kuris gimė iš vaikų patirtų emocijų. Tikiu, kad „Receptas kultūrai“ ne tik išjudino kūrybiškumą – jis padėjo sukurti jausmų archyvą, kuriame kiekvienas jaunuolis atrado savąją istoriją ir galimybę ją skleisti.“

M. Kundroto nuotr.

#ŠALČININKAI#MOKSLEIVIAI#JAUNIMAS#AKTORIAI#KŪRYBA