PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Kultūra2023 m. Spalio 3 d. 11:49

Rudenį kamerinėje salėje pasitikime su... opera!

Šiauliai

Etaplius.ltŠaltinis: Etaplius.lt


279553

Žvarbstant orams ir lapams klojant takus, muzikos ir jausmų šiluma iki pat naujų metų kvies lankytojus į kamerinę salę „Polifonija“, kur rudeniškam sezonui pasiruošę muzikai klausytojams dovanos šešis įsimintinus koncertus. Bus progų išgirsti visko: nuo jaunosios kartos muzikų iki garsiausių klasikinių bei modernių kompozitorių, nuo sielą paliečiančių arijų iki širdį suvirpinančių prancūzų šlagerių, nuo duetų ir trio iki pilnos scenos choristų – tai bus sukakčių, meistriškumo ir kameriškumo kupinų renginių metas.

Sezono atidarymo koncertas (spalio 6 d.) publikai bus tikra muzikinė dovana – scenoje susitiks choras „Polifonija“ ir fortepijoninis trio „Meta“. Šis trio, vos susikūręs 2018 m., iškart užkopė į konkursų finalininkų gretas ir pelnė ne vieną apdovanojimą kaip kolektyvas, tačiau tai tik parodo, kad jį subūrė stiprūs, aukšto profesionalumo muzikai. Julija Bagdonavičiūtė studijavo fortepijoną Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje (prof. Aleksandros Žvirblytės klasėje), kamerinę muziką Vienos muzikos ir atlikimo menų universitete, Veimaro Franzo Liszto aukštojoje muzikos mokykloje (prof. Balazs’o Szokolay’aus klasėje) ir Hanoverio aukštojoje muzikos, teatro bei medijų mokykloje (prof. Ewa’os Kupiec klasėje). Muzikė aktyviai koncertuoja, dalyvauja tarptautiniuose kursuose, festivaliuose bei šiuolaikinės muzikos projektuose.

Smuikininkė Marija Pranskutė – daugybės konkursų laureatė, techniškumu ir muzikalumu pasižymėjusi dar studijų Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje metais, grodama kaip solistė ir su įvairiais ansambliais, kuriuose dažnai grodavo ir violončelininkas Deividas Dumčius. Pastarasis, prieš tapdamas fortepijoninio trio dalimi, sukaupė įspūdingos patirties žinomiausiuose šalies kolektyvuose, kaip Naujųjų idėjų kamerinis orkestras ir Valstybinis Vilniaus kvartetas, į kuriuos pakliūti kone kiekvienam stygininkui būtų garbė ir profesionalumo pripažinimas.

Taigi, sujungus visų trijų muzikų akademinę ir kūrybinę patirtį, profesionalumą, susiklausymą ir meilę kamerinei muzikai, kolektyvo pasiekimai nestebina, o programoje pamačius pavadinimą „Meta“, jis tarsi kokybės ženklas sužadina smalsumą išgirsti muzikus grojant gyvai vėl ir vėl, nes juk, kaip patys atlikėjai teigia, kiekvienas pasirodymas skamba vis kitaip. Trio su choru koncerte atliks Johanneso Brahmso „Geistliches Lied“ kūrinį, parašytą 1856 m., kompozitoriui išbandant įvairias kontrapunkto idėjas ir aptariant jas su draugu, vienu svarbiausių XIX a. smuikininkų Josephu Joachimu. Šių muzikų ir kolektyvų bendradarbiavimo rezultatą ir kitų programoje skambėsiančių kompozitorių darbų interpretacijų gilumą klausytojai galės įvertinti pirmajame rudens sezono koncerte.

Kiekvienas iš naujojo kamerinės salės „Polifonija“ sezono renginių susirinkusiesiems pasiūlys skirtingą nuotaiką, taigi, net ir trys renginiai, skirti operos žanrui bei geriausiai šiuo žanru žinomam kompozitoriui Džiuzepei Verdžiui, į operą žvelgs iš skirtingų perspektyvų. Koncerte „Viva Verdi!“ (gruodžio 14 d.) Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro solistai, atlikdami ištraukas iš Dž. Verdžio operų „Don Karlas“, „Traviata“, „Simonas Bokanegra“, „Sicilijos mišparai“ ir „Rigoletas“, nusilenks iškiliam kompozitoriui, kurio 210-ąsias gimimo metines minėsime spalio 10 d. ir kurio kūrinius Klaipėdoje pradėta statyti dar 1934 m. Kol operos žanras Lietuvoje dar tik leido pirmus daigus, tuo metu Klaipėdos krašte jis jau skleidėsi daugiau nei šimtą metų, tad kas geriau galėtų atspindėti ilgametes tradicijas nei tai?

Tiesa, šiais metais minime ir kito prie operos žanro vystymosi ir kismo stipriai prisidėjusio kompozitoriaus Richardo Wagnerio 210-ąsias gimimo metines. Gimęs vos pusę metų anksčiau nei Dž. Verdis,
R. Wagneris į operos pasaulį atnešė dar daugiau permainų ir revoliucingų idėjų nei jo kolega italas, tačiau abu jie siekė to paties – paversti operos atlikimą ištisiniu teatriniu veiksmu. Būtent šių operos revoliucionierių kūryba bus pagrįstas koncertas „Opera. (R)evoliucijos“ (lapkričio 16 d.), kuriame žinomų solistų duetas, – Kristina Zmailaitė (sopranas) ir Edmundas Seilius (tenoras), akompanuojamas Eleonoros Taškinaitės (fortepijonas), pristatys vieną aktyviausių operos žanro vystymosi laikotarpių, šių dviejų iškilių kūrėjų išskirtinį braižą, kūrybinę filosofiją ir svarbiausius operinius kūrinius. Per muzikavimą ir pokalbį su publika atlikėjai bandys permąstyti ir atsakyti į klausimą, kas yra opera, atsekti šio žanro ištakas bei svarbiausius pokyčius.

Daugiau nei keturis šimtmečius skaičiuojantis žanras šiandien nepaprastai svarbus ir jauniesiems, vos studijas baigusiems ir bebaigiantiems solistams, koncerte „Romantinės istorijos“ (spalio 23 d.) publikai pristatysiantiems žinomiausių operų arijas, duetus ir ansamblius. Klausytojai turės galimybę išgirsti Kaune, Vytauto Didžiojo universiteto Muzikos akademijoje, išugdytų solistų balsus: Andrių Apšegą, spėjusį pagarsėti Lietuvos ir užsienio konkursuose bei didžiosiose scenose baritoną, sopraną Gabrielę Bukinę, kuriančią įsimintinus vaidmenis operos ir muzikiniuose teatruose bei dar šį rugsėjį nuskynusią pirmosios vietos laurus operos dainininkų konkurse Klaudia Taev Estijoje, Gabrielę Kuzmickaitę, mecosopraną, Kauno ir Klaipėdos muzikinių teatrų solistę, išsiskiriančią aktyviu tarptautiniu bendradarbiavimu, sopraną Ugnę Matukaitytę, Vytauto Didžiojo universiteto Muzikos akademijos absolventę, debiutavusią Lietuvos operos ir baleto bei Kauno muzikinio teatro scenose, ir prof. Sabinos Martinaitytės studentus – Paulių Katiliavą (bosas-baritonas) ir Emiliją Bagdonaitę (mecosopranas). Solistams fortepijonu akompanuos prof. Audronė Eitmanavičiūtė. Jaunieji solistai koncerte atliks Dž. Verdžio bei jo amžininkų, romantizmo epochos italų kompozitorių Gioachino Rossin’io, Gaetano Donizetti’io, Vincenzo Bellini’io, Federico Ricci’io ir Saverio Mercadante’ės kūrinius.

Įsibėgėjus salės sezonui (lapkričio 30 d.), klausytojų lauks charizmatiškosios Evelinos Sašenko balso ir Editos Piaf dvasios pripildytas vakaras. Gerai ausiai pažįstamų prancūziškų šlagerių melodijas atliks ilgamečiai solistės scenos partneriai – puikus improvizatorius, pianistas Paulius Zdanavičius ir akordeonistas Nerijus Bakula. Atliekamą programą pagyvins ir kelios pačios atlikėjos kurtos kompozicijos, tad jaukumo, šiltų jausmų ir prancūziško svajingumo renginyje galima tikėtis.

Paskutinysis šių metų salės koncertas (gruodžio 21 d.) publiką džiugins sūnaus ir tėvo – Luko ir Petro Geniušų – duetu. Abiejų muzikų meistriškumas visa galva aplenkia bet kokius bandymus juos apibūdinti: nei išvardijus apdovanojimus ar garsiausias sales bei kitus muzikos genijus, su kuriais jiems teko dirbti, nepasakytume nė pusės to, kas svarbiausia, tačiau, laimei, galėsime išgirsti juos, grojant solo ir duetu, o pasirodymai, gyvas muzikavimas, melodijos pajautimas visu kūnu yra tai, kas kalba garsiau nei bet kokie žodžiai. Petras Geniušas koncerte atliks penkių dalių Edvardo Griego Holbergo siuitą, paremtą XVIII a. populiarių šokių forma, Lukas Geniušas atliks svajingąjį George’o Enescu noktiurną „Des-dur“, o kokius kūrinius duetas atliks kartu – išgirsite patys. Neeikvojant žodžių, pasakyti verta tik tiek – tai koncertas, kurį tikrai verta pasižymėti kalendoriuje.

Rudens sezonas kamerinėje salėje klausytojams suteiks galimybę artimiau susipažinti su operos žanru, pasiduoti rudeniškai nostalgijai laikų, kuriuose niekada negyvenome, tačiau kuriuos mintyse sudėliojo filmai, Paryžiaus vaizdai ir akordeono skambesys, pasimėgauti profesionalumo ir meistriškumo pripildytomis programomis ir džiaugsmu patirti muziką.


Foto galerija:


Reklama