PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2025 m. Birželio 15 d. 09:42

RRT tarybos vicepirmininkas: Rusija trikdo navigaciją ir ant žemės, montuoja daugiau įrenginių

Lietuva

Kibernetinė ataka / BNS

Dominykas BiržietisŠaltinis: BNS.LT


368151

Iš Kaliningrado srities Rusijoje sklindantys navigacijos signalų trikdžiai pastaruoju metu periodiškai veikia ir antžeminius įrenginius Lietuvoje, šį efektą sukeliantys prietaisai montuojami ne tik karinėse teritorijose, sako Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) tarybos vicepirmininkas Darius Kuliešius.

Radijo stoties M-1 informacijos tarnybai šią savaitę jis teigė, kad navigacijos trikdymai intensyvėja ir stiprėja.

„Jeigu prieš kurį laiką poveikis buvo daugiau jaučiamas oro erdvėje orlaiviams, tai paskutiniu metu, paskutiniais mėnesiais poveikis yra jaučiamas ir žemesnėse oro erdvėse, ir naudojant navigacinius įrenginius ant žemės“, – sakė D. Kuliešius.

„Mes fiksuojame, kad tų (trikdžių – BNS) šaltinių daugėja ir šiuo metu esame nustatę daugiau kaip dešimt tokių. (...) Jie ir daro visą tą neigiamą poveikį Lietuvoje, kuris orlaiviams pasireiškia praktiškai visada, o antžeminiams įrenginiams periodiškai“, – pažymėjo jis.

D. Kuliešius teigė, jog trikdžius skleidžiančių įrenginių montuojama daugiau, ne tik karinėse Kaliningrado teritorijose ir nereguliuojant, kad signalai sklistų į orą, dėl to pastaruoju metu jie pasiekia Lietuvą pažeme.

„Jeigu anksčiau tos vietos buvo susijusios su karinėmis teritorijomis, dabar manome, kad slopinimo ir trukdymo įrenginiai yra montuojami tikriausiai prie visų Rusijai svarbesnių objektų, ar tai būtų elektrinė, ar kitoks infrastruktūrinis įrenginys“, – kalbėjo RRT tarybos vicepirmininkas.

Trikdžiai veikia komercinius dronus, jūrinius laivus, antžemines transporto priemones, žemės ūkio techniką arčiau sienos su Kaliningrado sritimi: Panemunės, Tauragės, Klaipėdos, kituose pajūrio regionuose.

D. Kuliešiaus teigimu, saugumui įtakos tai nedaro, tačiau gali laikinai lemti nekokybišką įrenginių su navigacijos funkcija veikimą.

„Kadangi neturime robotizuotų ir autonominių automobilių kol kas, visus automobilius vairuoja žmogus, tai mano vertinimu pavojaus saugumui nėra jokio. Čia yra tiesiog tam tikras laikinas duomenų įrašymo sutrikimas, bet saugumui įtakos tai nedaro“, – sakė RRT tarybos vicepirmininkas.

„Problema yra Rusija“

Pasak D. Kuliešiaus, trikdžiai sklinda iš Rusijos pusės, jų šaltinis yra Kaliningrado srityje. RRT tarybos vicepirmininkas pažymėjo, kad tokiais veiksmais Rusija pažeidžia tarptautinę teisę.

„Problema yra Rusija, jos politika ir kariniai veiksmai. Šitie trikdymai teisės požiūriu yra neteisėti, būtent Rusija pažeidžia tarptautinius įsipareigojimus. Šitą sritį reguliuoja Tarptautinė telekomunikacijų sąjunga Jungtinių Tautų organizacijoje, Rusija yra šios organizacijos narė, įsipareigojusi laikytis taisyklių, bet tų taisyklių nesilaiko“, – kalbėjo D. Kuliešius.

Jis pažymėjo, kad Tarptautinė telekomunikacijų organizacija, įvertinusi Lietuvos ir kitų šalių anksčiau surinktus duomenims, dar kovą Rusiją įvardijo trikdžių kaltininke, įpareigojo ją sustabdyti šiuos veiksmus ir liepą pateikti ataskaitą.

„Nežinau, kaip ji (Rusija – BNS) vykdys paskutinį įpareigojimą. Pagal veiksmus, kuriuos mes fiksuojame šiandien, matome, kad nevykdo“, – sakė RRT tarybos vicepirmininkas.

Jis pabrėžė, kad trikdžių šaltinių RRT nefiksuoja Lietuvoje, taip pat negalėjo pasakyti, ar Rusija taikosi būtent į Lietuvą.

„Sunku pasakyti, ar tai su intencija trikdyti ryšį būtent Lietuvoje. Matome tik pokytį, kad anksčiau tas trikdymas buvo nukreiptas į aukštas oro erdves. (...) Logikos, kada trikdžiai įjungiami, kada išjungiami, nesuprantame“, – sakė D. Kuliešius.

„Jeigu būtų tokių (trikdymo šaltinių – BNS) atvejų Lietuvoje, mes praktiškai realiu laiku tokius atvejus identifikuotume, užfiksuotume ir, kadangi Lietuvoje teritorijoje, galėtume operatyviai spręsti. Tokių dalykų nesame užfiksavę“, – pridūrė RRT tarybos vicepirmininkas.

Paveikiausias būtų vieningas politinis Bendrijos atsakas

Kaip antradienį rašė BNS, 13 Europos Sąjungos (ES) šalių kreipėsi į EK ragindamos imtis veiksmų dėl Pasaulinės palydovinės navigacijos sistemos (GNSS) ryšio trikdžių Bendrijos šalyse.

Laiške Komisijai pažymima, kad signalų trikdžiai nėra atsitiktiniai incidentai, o sistemingi, pasikartojantys ir tyčiniai Rusijos bei Baltarusijos režimų veiksmai, kuriais siekiama sutrikdyti stabilų regiono infrastruktūros, ypač susisiekimo, funkcionavimą.

Anot laišką pasirašiusių transporto ir telekomunikacijų ministrų, nuo 2022-ųjų Baltijos jūros regiono oro erdvėje vis dažniau fiksuojami GNSS signalų slopinimo ir klastojimo atvejai kelia grėsmę įvairiam transportui, ypač civilinei aviacijai ir jūrų laivybai.

Kreipimesi siūloma apsvarstyti galimybę stiprinti radijo dažnių stebėseną, išplėsti ES ir NATO valstybių narių mechanizmus, skirtus bendram stebėjimui, duomenų mainams ir galimam reagavimui į trikdžius, paspartinti jiems atsparių GNSS paslaugų diegimą.

„Atsakas efektyviausias būtų, jeigu parinktas ES mastu ir parinktas toks, kuris padarytų poveikį Rusijos neteisėtiems veiksmams“, – pažymėjo D. Kuliešius, neįvardijęs konkrečių priemonių, kurias Bendrija turi savo dispozicijoje.

„Labiausiai paveikios, mano vertinimu, būtų asimetrinės politinės ir ES mastu priimamos priemonės, tai tikėkimės, kad jos bus“, – sakė RRT tarybos vicepirmininkas.

Lietuvos prezidento patarėjas nacionalinio saugumo klausimais Marius Česnulevičius vasarį sakė, kad orlaivių skrydžius pastaraisiais mėnesiais sunkinantys trikdžiai susiję su Rusijos gynyba nuo Ukrainos atsakomųjų smūgių į Rusijos teritorijoje esančius objektus, tačiau nėra specialiai nukreipti prieš Lietuvą.

„Oro navigacijos“ duomenimis, sausį fiksuota iki 400 pranešimų apie navigacijos ryšio trikdžius. Tai yra dešimtkart daugiau nei 2024-ųjų pirmą mėnesį, tuo metu kovą jų nustatyta mažiau.

#NAVIGACIJA#TRIKDŽIAI#RUSIJA#ATAKOS#GPS
#LIETUVA