Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Viktorija ValčiukaitėŠaltinis: Etaplius.lt
Žemės ūkio ministerijos (ŽŪM) ir Ūkio ministerijos atstovai, aptarę susidariusią situaciją dėl Lietuvai tiekiamų trąšų reglamentavimo, nusprendė parengti ir patvirtinti tręšiamųjų produktų įstatymą, nustatantį trąšų ir tręšiamųjų produktų, tiekiamų rinkai, identifikavimo, pakavimo, ženklinimo, registravimo, valstybinės priežiūros ir kitus reikalavimus, bei parengti minėtojo įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
Ūkio ministerija sudarė darbo grupę, kuri parengs nacionalinį tręšiamuosius produktus reglamentuojantį įstatymą. Šios grupės veikloje be kitų institucijų dalyvauja ŽŪM ir Valstybinės augalininkystės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos specialistai. Artimiausiu metu parengtą įstatymą planuojama pateikti Vyriausybei.
Šiuo metu Europos Sąjungoje (ES) naudojamų trąšų kokybę reglamentuoja 2003 spalio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 2003/2003 dėl trąšų. Nuo tada visos trąšos, atitinkančios šio reglamento reikalavimus, gali būti laisvai tiekiamos visoje ES. Šio reglamento neatitinkančius trąšų gamybos, tiekimo bei naudojimo reikalavimus savarankiškai nusistato pačios ES valstybės narės. Lietuvoje reikalavimų tokioms trąšoms nėra nustatyta.
Lietuvoje jau buvo bandymų sureguliuoti tiekiamų rinkai trąšų reglamentavimo tvarką. 2013 m. gegužės mėn. Lietuvoje įsigaliojusį Tiekiamų rinkai trąšų įstatymą vos po metų Seimas atšaukė kaip neatitinkantį ES reikalavimų.
Europos Komisija (EK) pažymėjo, kad įstatymas nesuderintas su EK, todėl neaiški jo taikymo sritis. EK nuomone, pateikti derinti įstatymą įgyvendinantys teisės aktai dėl Lietuvos Respublikos rinkai tiekiamų trąšų ir tręšiamųjų produktų identifikavimo ir jų įtraukimo į Lietuvos Respublikos rinkai tiekiamų trąšų ir tręšiamųjų produktų identifikavimo sąrašą, tiekiamų rinkai trąšų ir tręšiamųjų produktų, jų kokybės, naudojimo ir specialiųjų pakavimo, ženklinimo ir tiekiamo rinkai reikalavimų nustatymo, sukuria laisvo prekių judėjimo apribojimų precedentą.
Atsižvelgus į tai, kad įstatymas su EK nesuderintas, o jį įgyvendinantiesiems teisės aktams EK nepritarė, užtikrinti šio įstatymo taikymą nebuvo galimybės, todėl jis ir buvo pripažintas netekusiu galios.
Šiuo metu Europos Taryboje svarstomas naujas tręšiamųjų produktų reglamentas, kurio reguliavimo sritis apima organines, organines mineralines, mineralines trąšas, kalkinimo, dirvožemio gerinimo medžiagas, augimo terpes, agronominius priedus, augalų biostimuliatorius ir tręšiamųjų produktų mišinius. Tačiau svarstomas reglamento projektas leidžia valstybėms narėms turėti savo nacionalinius reikalavimus.
Kiti dabar galiojantys teisės aktai reglamentuoja organinių ir mineralinių trąšų panaudojimą, didžiausius leistinus azoto kiekius žemės ūkio naudmenų hektarui, trąšų naudojimą ekologiniuose ar tausojančios žemdirbystės ūkiuose, tręšimo planų sudarymą.