PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2017 m. Rugsėjo 15 d. 08:10

Rekonstruota Aušros alėja sugrąžins Šiauliams istoriją

Šiauliai

Ive­tos Te­re­cho­vos nuo­tr.

Andrius TverijonasŠaltinis: Etaplius.lt


14608

Trečiadienį Šiaulių miesto savivaldybėje visuomenei pristatytų Aušros al. rekonstrukcijos projektinių pasiūlymų autoriai sulaukė daugiau pagyrų nei rimtų pastabų. Pakeistos eismo sąlygos ir rengiamos naujos automobilių stovėjimo aikštelės, dekoratyvus grindinys, apšvietimas, atnaujintas apželdinimas, pačiame grindinyje pažymėtos Šiaulių istorinės vietos, net įrengtas ovalo formos parteris priešais buvusius dvaro rūmus – idėjos, kurias pateikė architektas Šarūnas Sabaliauskas ir projekto vadovas Benas Ubartas. Kaip pasikeis viena seniausių miesto gatvių?

Kitoks eismas, stovėjimo aikštelės, šviesoforas

Aušros alėja – viena pagrindinių, seniausių ir gražiausių Šiaulių miesto gatvių, tačiau būsimos rekonstrukcijos projektas pagal užsakovo – Šiaulių miesto savivaldybės – užsakymą teapima alėjos atkarpą nuo Varpo g. iki Žemaitės g.

Detaliai išanalizavus, kokiais istoriniais laikotarpiais gatvė formavosi, kokie joje buvo pastatai, želdiniai, dekoratyviniai elementai ir pan., kokia yra dabartinė situacija, projekto rengėjai Aušros al. skirsto į tris zonas: Senojo miesto (nuo Varpo g. iki Didždvario vartų) XVIII a. pab. – XXI a.; Dvaro sodybos (nuo Didždvario vartų iki Kaštonų al.)
XVII a. – XXI a. ir Naujojo miesto (nuo Kaštonų al. iki Žemaitės g.) XX a. – XXI a.

Projekto vadovo kelininko B. Ubarto teigimu, Aušros al. bus rekonstruojama pagal C1 gatvės kategorijos reikalavimus. Važiuojamosios dalies plotis bus 10 metrų, tačiau naujovė – projektuojamos trys eismo juostos „2+1“ principu.

Be to, teritorijose aplink Šiaulių kultūros centrą eismą siūloma organizuoti ratu, o dviračių takas numatomas dešinėje gatvės pusėje bendrame sraute su pėsčiaisiais.

Žinoma, iš abiejų gatvės pusių esama takų danga atnaujinama, prie P. Višinskio viešosios bibliotekos bei prie Šiaulių kultūros centro projektuojamos automobilių stovėjimo aikštelės.

Pasak B. Ubarto, automobilių stovėjimo vietos, šiuo metu esančios prie Aušros al. 52C ir Aušros al. 15A, neatitinka gatvės kategorijai keliamų reikalavimų ir bus naikinamos.

Taip pat Dvaro g. ir Aušros al. sankryžoje numatytas eismo perorganizavimas į penkių fazių šviesoforų reguliuojamąją sankryžą su apsaugotais kairiniais posūkiais.

Žinoma, numatoma rekonstruoti esamą lietaus nuotekų tinklą, pakeičiant šulinėlių dangčius, gatvės apšvietimas numatomas su 8,5 m aukščio atramomis su LED šviestuvais ir pan.

d-1darbas-dwg-2017-015-aus.jpg

Senojo miesto zonoje – Prisikėlimo aikštės tęsinys

Architekto Š. Sabaliausko teigimu, atkarpai nuo Varpo g. iki Dvaro g. apšviesti bus naudojami tokie patys šviestuvai, kokie buvo parinkti rekonstruojant Prisikėlimo aikštę ir Tilžės g. Taip pat minėtoje atkarpoje bus pratęsti visi kiti Prisikėlimo aikštės rekonstrukcijoje numatyti sprendiniai.

Numatyto įrengti dviračių tako trinkelės bus klojamos pagal judėjimo kryptį ir išskiriamos spalva. Tiesa, dviračių takas nebenumatytas Dvaro sodybos teritorijoje, nes prie banko pastato jam rengti nėra vietos – vos prasilenkia pėstieji.

Prie Lietuvos pašto pastato bus statomi suoliukai su šiukšliadėže, o ten esamo reklaminio stendo vietoje siūloma pastatyti istorinį betoninį informacinį stendą.

Dvaro sodybos zonoje – atkurta Šiaulių istorija

Šviestuvai prie Didždvario rūmų parinkti atsižvelgiant į išskirtinę vietą, tad jie bus šiuolaikinė istorinio šviestuvo interpretacija.

Ypatingai bus pažymėta dvaro sodyba – buvusių Dvaro vartų vieta bus išskirta grindinyje granito trinkelėmis, kurios atkartos vartų piešinį ir šaligatvyje, ir asfalto dangoje. Prie dvaro rūmų, nuo dvaro vartų iki Kaštonų alėjos, šaligatvis bus klojamas granito trinkelėmis. Taip bus sukurta išskirtinė dvaro teritorija.

Didelė naujovė Aušros al. – priešais dvaro rūmus bus atkurta istorinio parterio ovalinio žiedo vieta. Pasak Š. Sabaliausko, bus sukurta fizinė kliūtis – žmonės, einantys šaligatviu, bus priversti įžengti į dvaro teritoriją. Tokiu būdu pėstieji įeis į parką, įsitrauks į erdvę, pagaliau atras įėjimą į istorinį parką, atsiras natūrali trauka į jį. „Šiuo metu parkas visiškai atskirtas nuo dvaro rūmų, į jį netgi baisu įžengti“, – sakė architektas, pridurdamas, kad pėstieji nebus labai nuskriausti, nes kelio ilgis, žengiant ovalu, pailgės tik 40 žingsnių.

Prie Didždvario rūmų bus atkurtas ir autentiškas želdinimas – palei rūmus bus sodinamos lanksvos, o parterio dalyje juodosios tuopos arba paprastieji ąžuolai.

Dvaro rūmų pusėje gatvė nebus apželdinta, kad atsivertų istorinis dvaro parkas. Jį taip pat rengiamasi rekonstruoti, tad bus atkurtas istorinis dvaro parkas.

Įdomu tai, kad Kaštonų al. trinkelės kirs Aušros al. važiuojamąją dalį ir atsirems į „Aušros“ paminklo granitinių trinkelių ovalą. Granitinių trinkelių danga taip pat žymės istorinę dvaro sodybos ribą visose dangose, o Kaštonų al. bus pratęsiama parke.

Architektas teigė, kad kiek įmanoma visuose sprendiniuose pristatoma buvusi dvaro sodyba, parkas, tvorelės, svarbūs statiniai, parodoma, kad patenkama į kitą erdvę.

„Rodome istorinį miesto paveldą, dvarvietę, kuri buvo atskira struktūra mieste. Taip pat bus statomos informacinės lentos, kuriose bus paaiškinami sprendiniai, dvaro istorija. Bus grąžinta žmonėms į sąmonę žinia, kad Šiauliai yra istorinis miestas. Visi istorijos tėkmėje „išmušti dantys“, kurių neįmanoma dabar atstatyti, bus vaizduojami alėjos grindinyje“, – sakė architektas.

img-5883.jpg

Naujojo miesto zonoje – aikštelės, spalvingi želdiniai

Atkarpa nuo Kaštonų al. iki Žemaitės g. yra traktuojama naująja miesto gatve ir rekonstrukcijoje kuriama atsižvelgiant į sovietmečiu suformuotą struktūrą. Pasak projekto kūrėjų, už Kaštonų al. gatvė abiejose pusėse bus tvarkoma vienodai, trinkelių danga bus lygiagreti judėjimo krypčiai, bus kuriamas dinamiškesnis spalvinis raštų derinys.

Didelis dėmesys bus skiriamas želdinimui. Prie Šiaulių kultūros centro projektuojamoje aikštelėje siūloma sodinti dviskiaučius ginkmedžius, šalia kurių komponuojami raudonieji klevai.

Nuo Žemaitės g. iki buvusios dvaro teritorijos vienoje gatvės pusėje ketinama sodinti mažalapes liepas, kurios yra atsparios taršai, o šaknynas vystosi po grindiniu.

Pasak projekto rengėjų, Aušros al. bus apželdinta visiškai naujai. Dabar augančių medžių būklė yra labai prasta, tad planuojama iškirsti visus 69 medžius, o jų bei seniau iškirstų ir neatsodintų medžių vietoje pasodinti naujus medžius. Planuojama pasodinti per 80 medžių ir daug įvairių krūmų.

Mažalapėmis liepomis bus apsodinta ir Aušros al. atkarpa nuo Prisikėlimo aikštės iki Dvaro teritorijos.

ausros-aleja-tarpukaris.jpg

Pastabos ir pagyros

Buvęs Šiaulių meras Kazimieras Šavinis viešai išsakė pastabą projekto užsakovams – Šiaulių savivaldybės administracijai. Aktyvaus šiauliečio nuomone, buvo būtina kartu rekonstruoti ir Aušros al. bei Žemaitės g. sankryžą. Ji yra labai paini, problematiška, vairuotojų vadinama net Šiaulių „Bermudų“ trikampiu. Problemą buvo galima išspręsti jau dabar, tame pačiame projekte numatant įrengti žiedinę, gal elipsės formos sankryžą.

Architektui Vyteniui Rudokui patiko idėja dėl rengiamo nupjauto ovalo formos parterio, bet jis idėją pasiūlė labiau išgryninti, pagalvoti, ar tai pasiteisins. „Einant ovalas bus kliuvinys, tad gal jį paversti kažkuo kitu, gal ten galima leisti vaikščioti, suoliuką po medžiu pastatyti? Reikia surasti tai, kas atneštų daugiau prasmės“, – komentavo jis.

Tuo tarpu architektai Rūta ir Rimantas Stuopeliai neslėpė susižavėjimo parengtu projektu ir atlikta rimta, išsamia istorine analize.

„Reikia pagirti autorius, matau pirmą darbą su tokia analize. O juk iš analizės gimsta sprendiniai. Šaunuolis, Šarūnai“, – architektą gyrė R. Stuopelis.

„Siūlau atkreipti dėmesį, kad kai darbą daro šiauliečiai, tai darbai atrodo visai kitaip, nei kai daro tie, kurie miestui nejaučia jokios meilės ir atsakomybės“, – sakė R. Stuopelienė.

„Mes turime vieną nešiaulietį, jis nuotekų tinklus projektuoja, tai gal nesugadins“, – šmaikštavo projekto vadovas.

Lėšos skirtos prieš metus, bet realių darbų – nematyti

Projekto pristatymo dalyvių pasiūlymai ir pastabos buvo protokoluojamos, projekto rengėjai projektinius pasiūlymus koreguos ir surengs daugiau susitikimų su gyventojais.

O kada Aušros al. gali sulaukti rekonstrukcijos darbų pradžios? Architektas Š. Sabaliauskas spėja, kad po metų.

Primename, kad Aušros al. rekonstrukcija – vienas iš URBAN programos finansuojamų projektų. Jau prieš gerus metus visuomenė buvo informuota, kad vidaus reikalų ministras Tomas Žilinskas patvirtino programą, pagal kurią Šiaulių miesto plėtrai skiriama daugiau nei 55 mln. Eur.

Dar pernai rugpjūtį pranešta, kad Šiauliai už daugiau nei 5 mln. Eur planuoja rekonstruoti centrinę miesto aikštę ir jos prieigas. Vilniaus gatvės pėsčiųjų bulvaro bei amfiteatro rekonstrukcijai planuojama išleisti beveik 4 mln. Eur.

Aušros al. planuojama rekonstruoti už maždaug 2 mln. Eur, taip pat ketinama tvarkyti Centrinį ir Didždvario parką bei jų prieigas. Šiems darbams skirta per 2,5 mln. Eur.

Talkšos ežero pakrantei tvarkyti suplanuota bemaž 3 mln. Eur, už panašią sumą modernizuoti viešąsias erdves ir gyvenamąją aplinką teritorijoje, besiribojančioje su Draugystės prospektu, Vytauto gatve, P. Višinskio g. ir Dubijos g.

Jaunimo poreikiams žadama pritaikyti P. Višinskio gatvės viešąsias erdves, kapitalinio remonto sulauks ir Saulės Laikrodžio aikštė.