PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Mama kalba2023 m. Birželio 26 d. 14:24

Profesorė paaiškino, ar vasaros metu vaikams būtinas papildomas ugdymas

Šiauliai

Pixabay.com nuotr.

Vilniaus universiteto Šiaulių akademijaŠaltinis: VUŠA


271237

Itin daug dėmesio kokybiškam laisvalaikiui skiriančios šeimos susiduria su amžina dilema – ar kelių mėnesių pertrauka nuo mokyklos nebus per ilga ir ar reikalingos papildomos ugdymo veiklos vasaros metu? Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos direktorė, profesorė, mokslų daktarė Renata Bilbokaitė atskleidė, kada vaikams reikalingas papildomas ugdymas vasaros metu, o kada geriau nedaryti nieko.

Ugdymas vasarą neturi tapti bausme

Yra šeimų, kurios vasarą išnaudoja korepetitorių lankymui, kad vaikas geriau įsisavintų žinias, pasivytų bendraamžius akademinėje srityje ir panašiai. Profesorė pabrėžia, jog būtina atkreipti dėmesį, ar papildomas mokymasis per atostogas netaps savotiška bausme vaikui už mokymosi sunkumus.

„Kad tai nebūtų bausmė, dienos tėkmėje vaikui reikia turėti 80 proc. laisvo laiko. Vasaros atostogų metu turi jaustis laisvė ir likti laiko poilsiui nuo rutinos. Jei jam nesisekė kažkoks dalykas mokslo metais, galbūt, trūko motyvacijos mokslui, todėl vasarą reikia daugiau laisvės, kad būtų galima sugrįžti su nauju entuziazmu“, – sako prof. dr. Renata Bilbokaitė.

Pabrėžiama, kad net jei bus nuspręsta, jog vaikui yra reikalingos korepetitoriaus paslaugos, būtina suderinti dienotvarkę, kuri leistų pailsėti nuo rutinos.

„Mokymasis – pats sunkiausias procesas, prilyginčiau sunkiam darbui, nes jo metu negali užsiimti jokia pašaline veikla – reikia susikaupti, gilintis, mąstyti, reflektuoti, kritiškai vertinti ir galutinai įtvirtinti žinias, gebėjimus, kompetencijas. Jei mokslo metais buvo problemų ir sunkumų, vasarą didžiąją laiko dalį reikia skirti poilsiui, kitaip vaikas mokymąsi vasaromis gali suprasti kaip bausmę. Ugdymasis turi būti įdomus“, – pataria profesorė.

Prof. dr. Renata Bilbokaitė pabrėžia, kad vasaros laikotarpiu labai svarbu yra kontrastingos veiklos, kurios turi skirtis nuo įprastos kasdienybės.

Neformaliam ugdymui – žalia šviesa

Prof. dr. Renata Bilbokaitė sako, kad priešingai nei formalusis ugdymas, vasaros atostogų metu itin naudinga būtų užsiimti neformaliuoju ugdymu. Kitaip sakant – vaikams suteikti patirtis, kurių per mokslo metus negalėjo patirti.

„Viskas priklauso nuo to, koks vaikų užimtumas buvo prieš tai buvusius 9 ar 10 mėnesių iki vasaros. Jei vaikai lankė būrelių ar meno / sporto mokyklų, jie nuo tos veiklos taip pat pavargo, net jei ir sako, jog patinka – tai vis tiek buvo rutina ir dienotvarkės dalis. Geriausiai vasarą organizuoti tas veiklas, kurių neturėta mokslo metais – kad įgyti kitų patirčių – protu, jausmais emocijos bei fiziškai įsitrauktų į kuo skirtingesnes veiklas“, – sako profesorė.

Organizuojant neformaliojo ugdymo veiklas, pirmiausia, reikia gerai pažinti savo vaiką – suprasti, kokios veiklos jam suteiks didžiausią įspūdį, malonumą.

„Jei ieškotume daugumai vaikų tinkančio varianto – leiskime patirti gamtą: joje yra pozityvių dirgiklių – vaizdiniai, garsai, oras – aplinkos patyrimas yra neįprastas, ypač pabuvus ilgesnį laiką. Galima išsiruošti į žygius. Žygiai išvalo mintis, pailsina akis neįprastais vaizdais. Tai suteikia ramybę, užtikrina gerą nuotaiką. Tai puikus laiko praleidimas su savo vaikais. Taip pat visada rekomenduoju meninę veiklą – ji tikrai tinka daugeliui vaikų, net jei vaikas menais nesidomi. Juk visada galima mokytis piešti su smėliu ar žeme, lipdyti iš jų figūras, iš akmenukų dėlioti mozaikas, dažyti akmenėlius, daryti žolynų puokštes ir pan., viskas, kas siejasi su gamta yra natūraliai mums artima“, – veiklas vardija prof. dr. Renata Bilbokaitė.

Būtina stebėti vaiko reakcijas

Vasaros laikotarpiu populiarumo nestokoja vaikų dieninės ir išvažiuojamosios stovyklos. Tai gali būti puikus naujų patirčių laikotarpis su įtraukiančiomis veiklomis. Tiesa, profesorė Renata Bilbokaitė tikina, kad būtina prieš perkant stovyklą, pasidomėti būsimomis veiklomis, personalu ir kitais niuansais.

„Atkreipčiau tėvų dėmesį į tai, koks yra pats vaikas ir jo vidinės savybės. Yra labai daug jautrių vaikų, su įvairiais poreikiais. Reikia stebėti, ar tikrai vaikui bus gera tarp kitų nepažįstamų vaikų? Ar jis jausis saugus, ar jam netrūks namų aplinkos, ar tie norai įgyti socialines kompetencijas nebus per didelė kaina, kurią vaikas turės sumokėti nesijausdamas gerai“, – sako prof. dr. Renata Bilbokaitė.

Reikėtų nepamiršti, kad stovyklos yra tik laikinas aplinkos pakeitimas. Nerekomenduojama piktnaudžiauti veiklomis ir naujais įspūdžiais bei kruopščiai suplanuotomis dienotvarkėmis. Visa tai gali ateityje padaryti meškos paslaugą.

„Žmogui bendravimas su kitais – visuomet iššūkis, reikalaujantis pastangų ir energijos. Kiekvienas žmogus yra individualybė ir su kiekvienu palaikyti ryšį, gebėti neįžeisti, gebėti sutarti, rasti sąlyčio taškų, patirti bendravimo džiaugsmą. Ypač tai sunku paauglystėje. Todėl ir nuolat besikeičiančios aplinkos, žmonės, veiklos ir priemonės gali sukelti tam tikrą stresą. O vaikui augant susidarys įspūdis ir požiūris, kad savo atostogas turi leisti panašiai. Nuolat sau sukeliant stresines situacijas, palaikant ryšius su žmonėmis, su kuriais nėra būtina leisti laisvalaikio“, – pasakoja profesorė.

Vasarą būtina atostogauti (Pexels.com nuotr.)

Nepamiršti atostogauti

Per vaikų vasaros atostogas reikėtų neužmiršti tiesiog pailsėti. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad nedidelės pertraukos tarp mokslų padeda atgauti jėgas, pailsinti psichiką, o visa tai lemia geresnį mokymąsi ir didesnę motyvaciją tai daryti.

„Vaikams būtina ugdyti savybę, kad atostogų metu reikia išmokti atsiriboti nuo įprastinės veiklos. Jei mes visada sukursime naujų įsipareigojimų, susiformuos iš vaikystės modelis, kad suaugusiam reikia kurti sau papildomus iššūkius. Tai nėra blogai, bet bus neišmokta nieko neveikti, o gyvenime susiklosčius tam tikroms aplinkybėms (nelaimės, ligos, traumos ar sunkiu finansiškai laiku) kai viskas vyksta ne pagal planą, bus negebama kokybiškai pailsėti. Kaip tai atrodo gyvai? Pavyzdžiui, žmogus gali neturėti pinigų nuolat keliauti ar kitaip atostogauti pasitelkiant veiklas (koncertus ir pramogas), ir tuo metu jis nemokės ilsėtis be šių dalykų – jaus stresą, gali perdegti, tapti mažai ar visai nedarbingu. Tuomet jau suaugus reikės su specialistų pagalba mokytis nieko neveikti ir atrasti poilsį paprastose kasdienėse veiklose“, – primena profesorė.