PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2020 m. Kovo 6 d. 06:30

Privalomas vilkikų grąžinimas smarkiai padidins taršą

Vilnius

Freepik.com nuotr.

Reporteris AgnėŠaltinis: Etaplius.lt


120275

Dėl Mobilumo paketo įpareigojimo vilkikus grąžinti namo, vien tik septynios periferinės ES valstybės narės – Lietuva, Latvija, Estija, Lenkija, Vengrija, Rumunija, Bulgarija – per metus tuščiai išmes 3,2 mln. tonų anglies dvideginio (CO2).

Tokius duomenis Europos Komisijos (EK) atstovams pristato šią savaitę Briuselyje viešinti Lietuvos verslo delegacija.

Lietuvos pramonininkų konfederacijos, Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) ir "Linavos" atstovai kovo 3-5 dienomis susitikimuose su EK pareigūnais, atsakingais už transporto ir aplinkosaugos politikos klausimus, pristato naujuosius duomenis ir poziciją dėl Mobilumo paketo prieštaravimo Europos žaliajam susitarimui ir ES bendrajai rinkai.

Naujausiais TTLA skaičiavimais, įsigaliojus reikalavimui dėl priverstinio vilkikų grąžinimo į registracijos šalį kas 8 savaites namo bus priversti grįžti 570 tūkst. nepakrautų vilkikų, kurie per metus nuvažiuos 780 mln. tuščių kilometrų, tuščiai iššvaistydami 188 mln. litrų degalų.

Todėl vien periferijoje esančios ES valstybės papildomai per metus išmes didžiulius CO2 kiekius, prilygstančius anglies dvideginio kiekiui, kurį per metus geba sugerti brandus 16 tūkst. kvadratinių kilometrų ploto miškas, atitinkantis maždaug pusę Belgijos teritorijos, skelbia TTLA.

Pasak TTLA generalinio sekretoriaus Tomo Jurgelevičiaus, pildantis tokiam scenarijui kyla grėsmės, kad Europos transporto sistema ir įmonės patirs didesnes degalų sąnaudas ir transporto pajėgumų stoką, o ES piliečiai – daugiau taršos ir spūsčių keliuose.

„Visa tai rimtai pakenks europiečių bendroms pastangoms pereiti prie tvaraus ir protingo judumo“, – tvirtina T. Jurgelevičius. – Privalomo vilkikų grąžinimo idėja prieštarauja ne tik ambicingam Europos žaliajam susitarimui, bet ir Paryžiaus susitarimo tikslams. Šis reikalavimas smarkiai apribos laisvę teikti paslaugas, iškraipys sąžiningą konkurenciją ir sklandų bendrosios rinkos veikimą Bendrijoje“.

Vakarų Europos pramoninkai taip pat yra sunerimę, kad dėl paketo įgyvendinimo sumažėję transporto sektoriaus pajėgumai negalės patenkinti gamintojų Vakaruose paklausos. Sumažėjęs ES kelių transporto rinkos konkurencingumas nulems didesnes transportavimo paslaugų ir prekių kainas. Vakarų Europos šalims taip pat iškils didžiuliai vairuotojų trūkumo iššūkiai, jau matomi ir dabar.

Nuostatą dėl privalomo vilkiko grąžinimo sukritikavo ir pati EK, praėjusių metų pabaigoje pareiškusi abejonių dėl šio reikalavimo suderinamumo Europos žaliuoju susitarimu. EK vertinimu, vilkiko grąžinimas gali turėti neproporcingai neigiamą poveikį aplinkai ir vidaus rinkai, todėl ketina atlikti poveikio vertinimą ir prireikus imtis atitinkamų veiksmų.

Europos Komisija, Europos Taryba ir Europos Parlamentas preliminarų sprendimą dėl Mobilumo paketo pasiekė pernai gruodį, tačiau priimta pozicija dar turės būti tvirtinama Europos Taryboje ir Europos Parlamente. Priėmimo procedūrą planuojama užbaigti iki šių metų vasaros, tačiau neatmetama galimybė, kad sprendimas gali ir užsitęsti.

Net ir galutinai patvirtintus Mobilumo paketą yra numatytas pereinamasis laikotarpis, kuris priklausomai nuo teisės akto gali trukti iki pusantrų metų.

ELTA