Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Vitos JUREVIČIENĖS nuotr.
Reporteris IngaŠaltinis: Etaplius.lt
Vyras, nenorėjęs viešinti pavardės, kreipėsi į redakciją Kalnupės g. 7, 9, 11 namų gyventojų vardu. Jų kasdienybė: kraunamo metalo laužo džeržgesys, naktimis remontuojamų konteinerių bildesys, nešvara. Butai visiškai nuvertėję: niekas jų, esančių uosto pašonėje, neperka, tad persikraustyti kitur galimybės ribotos. Žmonės kreipėsi į visas institucijas, bet pagalbos nesulaukia iki šiol.
„Mes, klaipėdiečiai, gyvenantys palei uostą, labai kenčiame. Aplinkui gyvenamieji namai, o jie krauna metalo laužą. Reikėjo arba iškelti tuos namus, arba uostą plėsti už Kiaulės Nugaros. Anksčiau gyvenome gerame rajone. Pašonėje statė statines, buvo konservinė, bet oras buvo švarus, o dabar jis labai užterštas“, - guodėsi ponas Antanas (vardas pakeistas).
„Mes nevengiame socialinio dialogo su žmonėmis. Gyvename kaimynystėje. Nei mes juos nustumsime, nei jie mus“, - sako arčiausiai minėtų namų esančios LKAB „Klaipėdos Smeltė“ generalinis direktorius Rimantas Juška.
„Metalinė“ teritorija
Pasak pono Antano, pastaruoju metu aplinkos tarša padidėjo, nes pradėjo vežti daugiau metalo laužo.
Patys įsitikinome, kad pietinėje miesto dalyje yra tikra naudoto metalo karalystė, „metalinė“ teritorija. Metalą sandėliuoja, o paskui krauna į laivus kelios bendrovės, zuja jį vežančios mašinos. Krūmynuose pilna visokių šiukšlių - naudotų padangų, statybinių medžiagų atliekų. Kai ekskavatorius pakabina kaušą metalo ir jį paleidžia į krūvą, garsas persmelkia visą kūną. Tačiau šalia tos karalystės, Nevėžio ir Rusnės gatvėse, gyvenamųjų namų beveik nėra.
Nors Antanas manė, kad buvusioje „Progreso“ teritorijoje, netoli kurios yra Kalnupės g. 7, 9, 11 namai, kraunamas metalo laužas, įsitikinome, kad taip nėra. Nedidelę metalo laužo krūvą aptikome prie pat šios teritorijos esančioje bendrovės Birių krovinių terminalo (BKT) išnuomotoje aikštelėje. O didžiosios laužo krūvos yra toliau, piečiau.
Sunku patikėti, kad kraunamo metalo garsas iš taip toli gali pasiekti Kalnupės g. gyventojus. Gal juos trikdo kiti garsai, sklindantys iš „Klaipėdos Smeltės“ arba jai priklausančios buvusios „Progreso“ teritorijos? Pasak R. Juškos, deja, garsas nakties metu toli sklinda. Kalnupės gatvės gyventojai netgi gali girdėti, kaip kalama kūjais dar toliau esančiuose BKT iškrovos mazguose. Jo manymu, žiema baigėsi, gyventojai pradėjo atsidaryti langus, garso fonas pasikeitė, jiems atrodo, kad atsirado papildomas triukšmas, todėl ir skundžiasi.
Ponas Antanas mano, kad buvusioje „Progreso“ teritorijoje remontuojami konteineriai. „Dieną jų neremontuoja, daužosi tik naktį. Gal todėl, kad naktinis tarifas yra didesnis, nori daugiau uždirbti. Žiemą užsidarę langus dar kenčiame, bet ateina vasara, reikia langus atsidaryti, juk nebūsi kaip kokiame urve“, - aiškino gyventojas.
Jis sako, kad ir Kalnupės gatvėje, lygiai taip pat kaip Sportininkų, dulka rūdys, žmonėms, sergantiems astma, sunku kvėpuoti. „Visus medžius “Smeltė„ išpjovė. Pasodinome mažiukus, neauga, nes labai didelis užterštumas. Dėl aplinkui važinėjančių “fūrų" jau vienas kitas namas įskilęs, o visi tyli.
Rašėme ir sveikatos centrui, ir Savivaldybei. Bet neina su valdininkais susikalbėti, jie gina ne visuomenės interesus, o verslininkų.
Rusų laikais buvo sakoma, kad uostas bus iki Ventės rago, o miestas eis Palangos link. Reikėjo miestą varyti ta linkme, o dabar pridarė taršių objektų žmonių miegamuosiuose rajonuose. Estijoje juk visą uostą iškėlė už miesto", - stebėjosi ponas Antanas.
Pasak jo, šiame rajone niekas neperka butų, todėl žmonės jaučiasi esą įkalinti. „Nesuprantu, kodėl valdžia leido čia statyti namus 1989-1990 metais ir vėliau“, - svarstė vyras.
Kuo gali padėti miesto Taryba?
Ponas Antanas prisiminė, esą buvęs Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Arvydas Vaitkus, dabartinis miesto Tarybos narys, per susitikimą su gyventojais žadėjęs, kad po trejų metų čia metalo neliks.
"Prisimenu susitikimą su šio rajono bendruomene. Buvome pateikę projektą, numačiusį labai triukšmingos Kalnupės gatvės konversiją, įrengiant triukšmą slopinančią sienutę ir tą gatvę atskiriant gyventojams. Sakiau žmonėms, kad Uosto direkcija prisidės prie šito projekto. Pati ji niekada nekėlė triukšmo. Manau, tas, kas jį kelia, tas ir turi atsakyti. Ekologine situacija mieste privalo rūpintis Savivaldybė. Tai viena iš savivaldos funkcijų, apibrėžtų įstatymu.
Dar dirbdamas Uosto direkcijoje klausiau tuometinės Savivaldybės administracijos direktorės Juditos Simonavičiūtės, kodėl duodami leidimai statyti daugiaaukščius namus visiškai arti Minijos ir Kalnupės gatvių sankryžos, kur per parą pravažiuoja tūkstančiai automobilių. Tokioje vietoje nevalia statyti gyvenamųjų kvartalų. Kai uosto kompanijoms reikia plėsti savo terminalus, jos sulaukia ir Visuomenės sveikatos centro pretenzijų dėl naujai atsiradusių namų. Manau, tokios praktikos mūsų mieste neturi būti", - sakė A. Vaitkus.
Paklaustas, kuo miesto Tarybos nariai realiai galėtų padėti Kalnupės g. gyventojams, atsakė: „Tie, kurie yra opozicijoje, gali tik pareikšti pastabas. Kol neturi visų vadelių rankose, praktiškai nieko negali padaryti, išskyrus replikas. Kalnupės gatvės gyventojams patarčiau kreiptis į Visuomenės sveikatos centrą, į atsakingus miesto Savivaldybės pareigūnus, kurie privalo reaguoti. Jeigu triukšmo normos viršijamos, dėl to kaltos kompanijos turi būti baudžiamos.“
Nekrauna nė gramo metalo
"Dėl kovidinės situacijos, dėl konteinerių srautų sumažėjimo dabar mūsų konteinerių kiekis toks, kad juos remontuoja tik viena pamaina ir jokio poreikio remontuoti naktimis tikrai nėra. Pernai daugiau remontavome konteinerių, bet ir tai tik dienos metu.
Naktį tik pakeičiami konteineriai, iš kurių dienos metu yra iškraunami automobiliai, arba vyksta geležinkelio operacijos, konteinerių nukrovimas nuo platformų ir pakrovimas.
Jokie remonto darbai, joks kalimas „Progreso“ teritorijoje tikrai nevyksta.
Metalo laužo krova vyksta BKT arba Nemuno terminalo teritorijoje, „Klaipėdos Smeltė“ nekrauna nė gramo metalo laužo. Įpareigosiu atsakingą mūsų darbuotoją susisiekti su seniūnaičiu, organizuosime susitikimą su gyventojais lauke ir pasiaiškinsime, kokios naujos jų problemos„, - teigė “Klaipėdos Smeltės" vadovas.
Pasak jo, gyventojai netgi buvo iškvietę policiją dėl triukšmo. Policininkai į gamybinę teritoriją nebuvo įleisti. „Esame arti gyventojų, erdvės didelės, triukšmas gali sklisti. Pastatėme triukšmą slopinančias sienutes, nurodėme žmonėms kontaktinį telefono numerį. Ar Uosto direkcija remontuoja kur nors krantines, ar su kūjais atmušinėjamos vagonuose sukietėjusios trąšos, ar vyksta panašūs dalykai, visa kaltė verčiama “Klaipėdos Smeltei".
Iki pernai gruodžio 31 d. mūsų šilumvežiai teikė vagonų manevravimo paslaugas BKT iškrovos mazguose. Nuo šių metų sausio 1 d. šias operacijas vykdo „Gargždų geležinkelis“. Mes už tai jau nebeatsakingi. Vienintelis mūsų triukšmo šaltinis, kai keliamos arba leidžiamos krovos technikos gervės su konteineriais. Bet tai nėra pagrindinis triukšmas", - sakė R. Juška.
Pasak jo, Kalnupės g. gyventojai buvo pateikę 700-800 tūkst. eurų sąmatą ir prašė pakeisti langus, nes Minijos g. atvažiavęs krovininis transportas suka į Kalnupės g. ir kelia didelį triukšmą. „Pagal mūsų detalųjį planą Uosto direkcija turėjo sutvarkyti išvažiavimą Nemuno gatve į Baltijos prospektą arba įrengti išvažiavimą per Nevėžio gatvę. Šiuo metu visi sprendiniai yra pakibę ir mūsų vienintelis kelias įvažiuoti ir išvažiuoti yra Kalnupės gatvė. Pagrindinė problema - namas, esantis ties Minijos ir Kalnupės gatvių kampu, prie šviesoforo, ir namas šalia Žalgirio gatvės. Jau derinamas Uosto direkcijos parengtas specialusis planas ir mes laukiame, kad greičiau būtų išspręstas tas klausimas“, - teigė R. Juška.
Nesudaro sąlygų matavimams atlikti
Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) Klaipėdos departamento Visuomenės sveikatos saugos kontrolės skyriaus vedėja Asta Šlepetienė patvirtino, kad pernai dėl Kalnupės g. gyventojų patiriamo triukšmo buvo kreiptasi kelis kartus, bet nė karto nesudarytos sąlygos matavimams atlikti. „Dabar, kai karantinas, į butus neitume, bet turime su gyventojais sutarti ir dėl dienos, ir dėl vietos, nes atliekant matavimus turi dalyvauti ir žmonės. Gyventojai neturi nusišalinti. Kaip operatyviniai darbuotojai, sulaukę skambučio, mes nevažiuojame, nes patys neturime laboratorijos, tik perkame tokią paslaugą. Nacionalinės sveikatos priežiūros laboratorijai pasiruošti reikia bent trijų dienų“, - sakė A. Šlepetienė.
Pasak gydytojos, griežto karantino sąlygomis visi centro žmogiškieji resursai buvo nukreipti į COVID-19 tyrimą, karantino sąlygų laikymąsi, tad jo darbo pobūdis buvo kitoks. Tačiau nuo kovo 15 d. jau atnaujinta neplaninė kontrolė, tad centro specialistai jau važiuoja tirti skundų.
„Planinės kontrolės kol kas nevykdome, bet tikrai taip nėra, kad dabar niekas nieko nebetikrina ir verslas gali tuo naudotis“, - teigė gydytoja.
„Matavimų atlikti vyksta keli specialistai. Kol karantinas, to daryti negalime. Tad šis klausimas atidėtas. Skundų mes gavome, gauname ir gausime. Žmonių prašome kuo tiksliau aprašyti, kur kas vyksta, nes metalo krovimo triukšmą nuo transporto triukšmo tikrai galima atskirti. Kartai gauname skundą - “Triukšmauja uostas, imkitės priemonių„. Žmonės turi bendradarbiauti. Reikia matuoti tuo metu, kai vyksta ar krova, ar transportas važiuoja, ar konteineriai stumdomi ir pan. Mums svarbu ir meteorologinės sąlygos, nes jeigu vėjas pūs nuo gyventojų į kitą pusę, garsas sumažės keliais decibelais. Dažniausiai matavimus atliekame vakare ar naktį, nes šiuo paros metu triukšmas žmones labiausiai erzina“, - sakė NVSC Klaipėdos departamento vadovas Raimundas Grigaliūnas.
„Emocijų neužtenka, reikia protokolo“
„Metalo laužo krovos karalystė Nevėžio gatvėje nėra labai arti gyvenamųjų namų. Tame rajone visi triukšmai susilieja į krūvą: kraunamas metalo laužas, stumdomi ir kraunami konteineriai, važiuoja nemažai transporto priemonių, be to, saugumo sumetimais įkyriai pypsi vilkikai važiuodami atbuli. Vakare, kai bendras triukšmo fonas yra mažesnis, tas triukšmas labiau girdisi. Aš gyvenu Nidos gatvėje prie “Nefridos". Kartais tą kraunamo metalo garsą labai gerai girdžiu, nors iki Kalnupės gatvės nuo manęs dar bus koks kilometras.
Visiškai suprantu tos gatvės gyventojus. Esame pasirengę atlikti tyrimus. Žmonės turi suprasti, kad yra tam tikri standartiniai reikalavimai, kaip turi būti matuojamas triukšmas.
Atlikę matavimus turime dokumentą, protokolą, kuriame užfiksuota, sakykime, kad viršijama triukšmo lygio norma. Tada galime pareikalauti iš triukšmo sukėlėjo imtis priemonių, vėliau atlikti grįžtamąją kontrolę. Visa tai reglamentuoja Triukšmo valdymo įstatymas. Šiuo klausimu emocijų neužtenka, reikia protokolo", - sakė R. Grigaliūnas.
Pasak jo, NVSC specialistai buvo ne kartą toje metalo karalystėje, turi ir filmuotos medžiagos. Buvo iškviestas ir metalą kraunančios bendrovės „Kuusamet“ vadovas, žadėjo imtis tam tikrų priemonių, nes vienas dalykas, kai griebtuvu paimamas metalas gražiai nuleidžiamas ant krūvos, ir visai kitas, kai jis yra metamas iš kokių dviejų metrų aukščio.
Paklaustas, kodėl Žalgirio g. buvo statomas naujas daugiabutis, jeigu visiems žinomos ten kylančios problemos, gydytojas atsakė: „Pagal teritorijų planavimo dokumentus tas rajonas, kur yra Kalnupės, Žalgirio gatvės, yra gyvenamoji teritorija. Kai projektuotojai projektavo naują pastatą, mes turėjome pastabų. Tas namas yra toliau nuo gatvės, patalpos suprojektuotos taip, kad miegamieji nebūtų į tą gatvės pusę, padaryta garso izoliacija, sudėti atitinkami langai.“
Metalo laužo krova padidėjo
Uosto direkcijos generalinis direktorius Algis Latakas sakė, kad jam sunku įsivaizduoti, iš kurios vietos dulkės ir triukšmas sklinda į Kalnupės gatvę, nes „Smeltė“ buvusioje „Progreso“ teritorijoje metalo laužą baigė krauti maždaug prieš trejus metus. Dabar jis kraunamas gana toli nuo tos gatvės.
Metalo laužą krauna kelios bendrovės ir ne visas jis sukoncentruotas vienoje vietoje. „Klasco“ metalo laužą krauna buvusiame Jūrų perkėlos terminale, kitos kompanijos - piečiausioje uosto dalyje. Uosto vadovo manymu, ta krova didelės įtakos Kalnupės gatvei neturėtų daryti. Jis pažadėjo situaciją nuodugniai išsiaiškinti, kartu pasidomėti, kaip „Smeltė“ teikia konteinerių remonto paslaugą.
A. Latako teigimu, metalo laužo krova Klaipėdos uoste, palyginti su praėjusiais metais, šiemet šiek tiek padidėjo.
Anksčiau būdavo kraunama vidutiniškai apie 100 tūkst. tonų metalo laužo, o šiemet kovą buvo 140 tūkst., vasarį - 110 tūkst. tonų.
Bus statomos triukšmą slopinančios sienutės
„Vakarų eksprese“ jau rašyta, kad Susisiekimo ministerijos pavedimu Uosto direkcija parengė specialųjį teritorijos tarp Kalnupės, Minijos, Senosios Smiltelės, Nemuno gatvių ir dalies akvatorijos planą. Jis numato privažiuojamųjų automobilių ir geležinkelio kelių prie uosto išvystymą ir rekonstrukciją. Numatoma sutvarkyti gana didelę teritoriją, esančią ir toliau už buvusio „Progreso“, ties Senosios Smiltelės g. bus statoma dviejų lygių sankryža ir t. t. Suplanuota padaryti daug darbų.
A. Latako teigimu, į tą planą patenka ir Kalnupės g. Pasak jo, šiuo metu planas derinamas su Savivaldybe ir dabar kamuolys yra jos pusėje.
Pagal minėtą planą, šioje gatvėje turėtų atsirasti trys eismo juostos. Dvi, kaip ir dabar, bus skirtos važiuoti į uostą, į „Smeltę“, o viena, esanti palei gyvenamuosius namus, atiteks lengviesiems automobiliams. Šalia namų bus šaligatvis, toliau eis dviračių, pėsčiųjų takas, aikštelė mašinoms statyti, gatvė joms važiuoti, už jos - garso slopinimo sienutė. Be to, Uosto direkcija šiuo metu dalyvauja viename europiniame projekte, kurio metu bus pastatyti 5 papildomi davikliai ties uosto teritorija, o du iš jų - ties buvusia „Progreso“ teritorija. Jie matuos triukšmą ir mažas dulkių daleles. Davikliai jau turėtų atsirasti šiemet pirmą birželio dekadą.
Pagal minėtą planą numatyta pakeisti dalį ties Kalnupės ir Minijos g. kampu esančių namų langų, ties Minijos g. atsiras garso slopinimo sienelės, jos numatytos ir Senosios Smiltelės gatvėje tie dviem gyvenamaisiais namais.
Uosto direkcijos vadovo manymu, jeigu niekas netrukdys, visas tas planas galėtų būti įgyvendintas maždaug po 2,5-3 metų.
„Uosto direkcija reaguoja į įvairius įvykius uoste. Šiemet per pirmas trylika balandžio dienų ji atliko 37 išvažiuojamuosius patikrinimus. Leidimą krovai ir taršai ūkio subjektui išduoda Aplinkos apsaugos agentūra. Ji ir atsako už tai, kad būtų įgyvendintos leidime numatytos sąlygos. Jeigu jų nesilaikoma, ūkio subjektą gali bausti Aplinkos apsaugos departamentas. Reikalauti susitvarkyti gali ir Uosto direkcija, bet bausti - ne, nes tai daro tik specialios institucijos“, - sakė A. Latakas.
Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos direktoriaus Gintaro Neniškio teigimu, šiuo metu diskutuojama dėl Uosto direkcijos specialiajame plane numatytų kompensacinių priemonių, kurios galėtų pagelbėti Kalnupės g. gyventojams. „Blogiausia būtų apskritai ten nieko nedaryti. Tuo, kad triukšmas neviršytų numatytų normų, rūpinasi Visuomenės sveikatos centras. Reikia pasižiūrėti, ar viršijama norma. Pasiklausius uostininkų, gali susidaryti įspūdis, kad jie ten ramunėles krauna. Mes diskutuojame su sveikatos centru, kokios triukšmą mažinančios priemonės būtų efektyviausios. Pagal išsakytas pastabas bene aktyviausiai plano svarstymo procese dalyvauja Klaipėdos savivaldybė ir Visuomenės sveikatos centras“, - sakė Savivaldybės administracijos direktorius.