Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Reporteris IngaŠaltinis: Etaplius.lt
Žinia, kad praėjusią savaitę Klaipėdos uoste išpilti naftos produktai, kurie pateko į jūrą, Jūrų kapitonų asociacijos pirmininką, tolimojo plaukiojimo kapitoną Juozą Liepuonių pasiekė Durbano uoste (Pietų Afrikos Respublika). Ta proga jis pasidalijo savo įžvalgomis apie šiemet liepos pabaigoje prie Mauricijaus krantų patirtą laivo „Wakashio“ avariją, kai į aplinką išsiliejo didžiulis laive buvusio kuro kiekis.
Kapitonas J. Liepuonius apgailestauja, kad ši didžiulė problema vis dar pasitaiko jūrinėje praktikoje. Pasak jo, daugelyje šalių bandymas nuslėpti naftos produktų išpylimą į aplinką traktuojamas kaip kriminalinis nusikaltimas, taip turėtų būti ir pas mus.
J. Liepuonių nuliūdino tai, kad kaltieji Klaipėdoje, ko gero, laiku nepranešė apie naftos produktų išpylimą, kad specialiosios tarnybos laiku galėtų juos lokalizuoti. Pasak jo, nutikus tokiai bėdai yra numatyti avariniai veiksmai SOPEP (Ship oil poliution emergency plan).
Jaunesnioji karta, žinoma, neatsimena didžiulės laivo avarijos 1981 metais, kai tanklaivis „Globe Asimi“ sudužo prie šiaurinio uosto molo Klaipėdoje ir išsiliejo didžiulis kiekis mazuto.
Kapitonas blogai kontroliavo?
Deja, šiemet didžiulė nelaimė įvyko ir prie egzotiškiausiu turistų rojumi laikomo Mauricijaus salyno Indijos vandenyne. Jį sudaro 84 salos, salelės ir atolai. Lietuvos kapitonas juokauja, kad didelio tonažo birių krovinių laivo „Wakashio“ kelyje tiesiog pasipainiojo Mauricijaus salynas. Pasak J. Liepuoniaus, tai vienas iš didžiausių tokio tipo birių krovinių laivų, kurio bendra talpa - 203 130 tonų. Jis pastatytas 2007 metais. 13 metų - tai vidutinis laivo amžius. Parametrai įspūdingi - yra beveik 300 m ilgio ir 50 m pločio. Paskutinis šio laivo maršrutas buvo Singapūras-Brazilija. Laivui „Wakashio“ patyrus avariją - užplaukus ant seklumos buvo išpiltos jo degalų atsargos. Kadangi laivas didžiulis, jame buvo daug kuro atsargų: savo tankuose jis gabeno 3 894 tonas mazuto, 207 t dyzelino ir 90 t tepalų.
J. Liepuoniaus žiniomis, apie tūkstantis tonų naftos produktų išsipylė į vandenyną, kitus naftos produktus bandyta perpumpuoti į du nedidelius tanklaivius ir įvairias talpyklas ir jas saugiai išgabenti iš laivo. Padaryti milžiniški nuostoliai turizmui, gamtai, šaliai. Nemažai šalių bei tarptautinių organizacijų prisidėjo prie šios ekologinės katastrofos pasekmių šalinimo.
„Tikriausiai pramušė kuro tankus ir todėl iš jų išsipylė mazutas ir dyzelinas. Avarijos priežastys dar tiriamos, bet pirminiai duomenys, kuriuos gavau iš Mauricijaus kranto apsaugos tyrėjų, rodo, kad laivavedžiai blogai kontroliavo situaciją ir laivas plaukė per arti akmenuotos pakrantės. Ko gero, kapitonas blogai kontroliavo laivavedžių darbą. Pagal tarptautinį saugaus laivyno valdymo kodeksą visa tai privalo būti daroma nuolatos“ - teigė J. Liepuonius.
Samdė pigią darbo jėgą
„Pasaulinėje laivybos srityje gana didelė konkurencija. Kompanijos visais būdais bando mažinti savo kaštus, kad išsilaikytų laivybos rinkoje. Krovinių, ypač didelio tonažo laivams, nedaug. Dažnai tenka plaukti ir per du vandenynus turint tik balastą, kad paimtum tinkamą krovinį. Manau, ne išimtis buvo ir laivas „Wakashio“. Plaukimas tik su balastu iš Singapūro į Braziliją kainuoja nepigiai“, - aiškino J. Liepuonius.
Jis pasakojo, kad laivas „Wakashio“ priklauso Japonijos laivybos kompanijai „Nagashiki shipping“, turinčiai seną jūrinę laivybos istoriją, prasidėjusią dar 1878 metais, kai jos garo laivai pradėjo nuolatinius reisus tarp Nagasaki ir Shanghai. Po didelio kompanijos pakilimo iki Antrojo pasaulinio karo ir kelių reorganizacijų, nuosmukių pokario metais šiandien kompanija valdo tik vienuolika laivų, tai tanklaiviai, konteineriniai ir birių krovinių laivai.
Laivą „Wakashio“ prižiūri Japonų klasifikacinė bendrovė NK, priklausanti elitiniam pasaulio klasifikacinių bendrovių IACS klubui. Todėl J. Liepuonius mano, kad laivo techninė būklė turėjo būti gera iki pat avarijos dienos.
Sakoma, kad prieš kelerius metus kompanijai bandant sutaupyti kai kurie jos laivai pradėjo plaukioti su vadinamąja pigia Panamos vėliavą. Tai laivybos kompanijai suteikė galimybę samdyti kuo pigesnę darbo jėgą. „Bet pigesnė darbo jėga - tai ir mažesnė atsakomybė, daugiau techninių laivų gedimų, avarijų ir pan.„, - mano Lietuvos kapitonas.
Lėmė žmogiškasis faktorius
Nesėkmės kompaniją „Nagashiki“ pradėjo lydėti gana greitai. 2017, 2019 metais dėl laivų įgulų kaltės buvo išvesti iš rikiuotės dviejų tanklaivių pagrindiniai varikliai. Šiemet iš dalies jau patvirtinta avarijos prie Mauricijaus krantų žmogiškojo faktoriaus, t. y. laivo įgulos kaltė - neapskaičiavus laivo dreifo esant prastoms oro sąlygoms laivas sėdo ant seklumos rytinėje Mauricijaus salyno pakrantėje.
„Kaip tik ši salos dalis dėl gražių smėlėtų pliažų, nuostabios gamtos, ramios, saugios aplinkos yra labiausiai mėgstama turistų iš viso pasaulio. Prieš kelerius metus man kaip turistui su žmona ir mūsų bičiuliais teko ilsėtis šioje saloje. Tai rami, graži sala, žmonės draugiški. Pagrindinis salos pajamų šaltinis - turizmas ir cukrašvendrių auginimas. Šalis puikiai atlaikė COVID-19 viruso pasekmes, registruoti tik keli susirgusieji. Liepą su laivu atplaukęs į tą šalį atkreipiau dėmesį į tai, kad visi žmonės drausmingai dėvi kaukes, nors nė vieno sergančio ten seniai nėra. Nuo rugsėjo šalis planavo atidaryti savo sienas turistams, tačiau, ko gero, turistinis sezonas nebus dabar aktyvus“, - pasakojo J. Liepuonius.
Pražudė pusę įgulos
„Tuo, kad kompanijos noriai samdo pigią darbo jėgą, teko man pačiam įsitikinti dirbant solidžiojoje Vokietijos laivininkystėje, turėjusioje 53 laivus. Keliuose jų buvo samdomi dirbti Azijos šalių jūrininkai, tąkart kinai. Tokio sprendimo rezultatai greitai davė vaisių: viename iš kompanijos birių krovinių laive Kanadoje apsinuodiję žuvo pusė laivo įgulos narių, nes budintis mechanikas laivo degazacijos metu įjungė laive ventiliaciją, kas yra griežtai draudžiama“, - pasakojo J. Liepuonius. Jis sako, kad laive, kuriame jis iš pradžių buvo supervizorius o paskui kapitonas, pagrindinis variklis buvo „damuštas“, kai 10 mėnesių jį eksploatavo negabūs mechanikai iš Kinijos. Vienas laivas buvo sulaikytas JAV, kai kranto apsaugos inspekcija aptiko, kad jame jau kelis mėnesius nepildomas naftos operacijų žurnalas. Pasak J. Liepuoniaus, JAV tai labai didelis pažeidimas - už tai kapitonas ir vyr. mechanikas buvo uždaryti į kalėjimą. Dar vienas laivas buvo ilgam sulaikytas JAV, Naujajame Orleane, nes buvo pažeisti saugumo jūroje ISPS kodekso reikalavimai. Jame irgi dirbo pigiai samdoma įgula.
Griežtai draudžiama „Vakarų eksprese“ paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo.