Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Eilės keleto valandų ilgumo. A. Rutkausko nuotr.
Asta ŠiukšterienėŠaltinis: Etaplius.LT
Eilėje 3 valandas
„Atėjau ryte anksčiau – maždaug puse aštuonių ir prie socialinės rūpybos durų eilėje prieš mane laukė jau beveik 20 žmonių, už manęs dar koks 30. O paskui jų ėjo ir ėjo vis daugiau. Gavosi čia mūsų beveik šimtas laukiančių. O dirba tik vienas langelis. Negi negalima daugiau žmonių paskirti tokiu metu – juk žino, kad visuomet rudenį gyventojai ateina kompensacijų tvarkytis?“ - pasakoja šiaulietė senjorė, laukianti eilėje kone tris valandas.
Šiaulių savivaldybės Socialinių kompensacijų ir išmokų skyriaus laukimo salė kone sausakimša vyresnio amžiaus žmonių. Ne visiems užtenka kėdžių atsisėsti, dalis stoviniuoja atsirėmę į sienas. Darosi tvanku. Vienai moteriškei pasidaro silpna. Ji išeina į lauką.
„Mūsų čia daug. Sėdi visi vienas šalia kito. Beveik visi be kaukių. Tai, jei yra kas sergantis, tai jau visi susirgsim, belaukdami čia prisikvėpavę“, - piktinasi kita moteris.
Kažkam metas gerti vaistus. Koridoriaus gale padėta geriamojo vandens. Vis atsiranda tokių, kurie stengiasi aplenkti kitus ir užeiti į kabinetą be eilės. Žmonių nepasitenkinimas kyla.
„Ateinu čia jau trečią dieną iš eilės, pasižiūriu į tą kilometrinę eilę ir išeinu net nelaukęs. Ateisiu kitą dieną – gal bus mažiau žmonių“, - sako vyras, net nebandęs stotis į eilę.
Specialistas, kuriam vieninteliam tenka aptarnauti kelis šimtus gyventojų per dieną, dirba kantriai su stebėtina savitvarda, tik retkarčiais iškiša galvą iš kabineto: „Tylos!“
Šimtinę eielę aptarnauja tik vienas žmogus. A. Rutkausko nuotr.
Trūksta informacijos, darbuotojų, telefonai neveikia
Tokia situacija beveik visuose šalies socialiniuose skyriuose jau antrą savaitę: gyventojai plūsta teirautis dėl galimų kompensacijų, gauti vizito taloną ar pateikti dokumentus.
Laukiantys prie kabineto durų sako gal ir nebūtų skubėję ateiti, bet bijo praleisti reikiamą terminą, o pasiteirauti apie jį telefonu esą neįmanoma, nes niekas nekelia ragelio. Tai ir tenka eiti į skyrių ir gyvoje eilėje laukti, kad sužinotų, ar jam jau laikas tvarkytis dokumentus, jei taip – tai pasiimti taloną vizitui.
„Aš gal dar ir nebūčiau ėjusi čia. Bet visi aplink tik apie kainas ir kompensacijas tekalba, tai galvoju „Reikia pasidomėti, ar ir man ne laikas“. Skambinau į skyrių dvi dienas, kokį 20 kartų bandžiau – niekas telefonu neatsiliepia, visada rodo užėmimo signalą, tai ir gavau ateiti. Bet va sėdim čia kelias valandas, o kabinete už durų telefonas nei karto nesuskambėjo, tylu, matyt specialiai nukeltą ragelį laiko. Tai neatėjus negali jokios informacijos gauti nes niekas nebudi prie telefono,“ - piktinasi lankytoja.
Sėdimų vietų ne visiems laukiantiems užtenka. A. Rutkausko nuotr.
„Telefonai lūžta nuo skambučių kiekio. Rugsėjį visada yra bumas, o dabar net kažkokia panika. Mes visiems atėjusiems aiškiname, kad galima neskubėti, nes šildymas prasidės gal tik spalį, o dokumentus už du mėnesius atgal galima tvarkytis. Šiaulių skyriuje mes turime tik tris žmones. Nuo to, kad keičiasi tvarka, daugiau žmonių mes negauname. Bet informacija visa sudėta, ir internete galima skaičiuotėse įsivesti savo duomenis, pasitikrinti, užsiregistruoti ir laiku eiti“, - sako Aušra Gailiūnienė, Šiaulių m. savivaldybės Socialinių išmokų ir kompensacijų sk. vedėja.
Gyventojai tokios (ne)tvarkos nesupranta: esą galėtų būti paskirta daugiau darbuotojų konsultacijoms ar papildomas žmogus, kuris piko metu rugsėjo-spalio mėnesiais telefonu teiktų informaciją.
„Tai mes čia pusdienį atbudėjome eilėje prie talono, o vėliau turėsime ateiti dar kartą – tvarkytis tų kompensacijų. Pavyzdžiui, aš tai nė talono negavau. Išeina, kad kelias valandas pralaukiau tam, kad sužinočiau, jog man reikia ateiti, kai jau bus talonai lapkričio mėnesiui, o po to - trečią kartą su dokumentais. Tai per tokius kaip aš ir susidaro eilės. O mūsų tokių čia daug. O juk man būtų užtekę, jei kas telefonu būtų atsiliepęs ir tai pasakęs“, - išeidama ranka numoja nusivylusi lankytoja.
A. Rutkausko nuotr.
Lankytojai sako, kad labai trūksta informacijos, ne visi vyresni moka internetu naudotis, o kai neveikia telefonai, eina žmonės į įvairias institucijas.
Pasak laukiančių gyventojų, galėtų kartas nuo karto bent iš tų pačių specialistų išeiti iš kabineto ir laukiančius informuotų: „Vat pasakytų: užsiregistravę – čia, pasiteirauti – čia arba informacija jums tokia ir tokia, o tie, kuriems buvo kompensacija paskirta pavasarį – eikite namo, nes jums dar ne laikas. Ir žmonėms iškart aiškiau, ramiau. Ir išsyk eilė sumažėtų“.
Darbuotojai atkerta: „Jei lengviau yra skambinėti ar ateiti ir čia stovėti negu paskutiniuose gautuose savo dokumentuose pasižiūrėti, iki kada galioja sprendimas, tai ką mes galime padaryti?“
Dauguma lankytojų - vyresni asmenys. A. Rutkausko nuotr.
Kompensacijas gausiančių šiemet patrigubės
Socialiniai darbuotojai sako, kad rugsėjį-spalį lankytojų bumas dvi-tris savaites – įprastas dalykas.
„Prasidėjo rugsėjį, o po tos visos informacijos, kad kainos šiemet bus nerealios, tiesiog neadekvati reakcija žmonių prasidėjo“, - spėja A. Gailiūnienė.
Šiemet Socialinės apsaugos ir darbo ministerija įspėja dėl didesnio gyventojų srauto, nes manoma, kad turinčių teisę į paramą skaičius patrigubės. Beje, tokių asmenų daugėja kasmet. Pvz., Šiauliuose praeitą sezoną kompensacijas už būsto šildymą gavo daugiau nei 10 tūkst. 650 asmenų, kai tuo tarpu dar prieš metus - 7,5 tūkst.
Padidėjusios pensijos ir kitos socialinės išmokos teisės į kompensacijas, pasak specialistų, sumažinti neturėtų, nes iki 147 Eur/mėn padidėjo ir valstybės remiamos pajamos.
„Vienam gyvenančiam asmeniui skaičiuojama taip: iš jo gaunamų pajamų pirmiausia atimamos triskart valstybės remiamos pajamos. Pvz., jei asmuo gauna 600 eurų pensiją, tai iš šios sumos atimama 441 euras, tai nuo likusios sumos asmuo gali mokėti už šildymą ne daugiau 10 procentų, t. y. 15,90 eurų per mėnesį. Kompensacijų praradimas dėl tų 7 ar 10 eurų – mitas“, - sako A. Gailiūnienė.
Kitą savaitę turėtų būti svarstoma ir tvirtinama supaprastinta kompensacijų skyrimo tvarka.
Šiaulių m. Socialinių išmokų ir kompensacijų sk. A. Rutkausko nuotr.
Patarimai gyventojams
Socialiniai darbuotojai turi keletą patarimų gyventojams, pretenduojantiems į kompensacijas ir socialines išmokas, kad nereiktų be reikalo eiti į skyrių, nesusidarytų eilės ir būtų išvengta varginančio laukimo ir padidinto darbo krūvio.
* pasitikrinti datą, iki kurios skirta išlaidų kompensacija ar parama. Ji nurodyta paskutiniame sprendime. Anksčiau termino kreiptis nereikia;
* registruotis vizitui. Nepavykus telefonu, patogu užsiregistruoti internetu (jokių skaitmeninių įrankių tam turėti nereikia). Asmenybės patvirtinti registruojantis irgi nereikia, todėl užtenka turėti interneto ryšį ir galima pagalbos paprašyti kito asmens (vaikų, anūkų, kaimynų);
* neskubėti, nes kompensacijos skiriamos už einamąjį ir ankstesnius du mėnesius;
* ar išlaidų kompensacija ir parama priklauso ir kokio dydžio, galima pasitikrinti skaičiuotėse internetu.