Aktualu![]() | Gyvenimas![]() | Pramogos![]() | + Projektai![]() | Specialiosios rubrikos![]() |
|
|
Vilnius![]() | Kaunas![]() | Klaipėda![]() | Šiauliai![]() | Panevėžys![]() | Marijampolė![]() | Telšiai![]() | Alytus![]() | Tauragė![]() | Utena![]() |
G. Kartano nuotr.
Etaplius.ltŠaltinis: Panevėžio miesto savivaldybė
„Šiandien čia, istoriniame siauruko depe, susirinkome ne tik apžiūrėti atnaujinto garvežio ekspozicijos, bet ir prisiliesti prie sugrįžtančios istorijos. Garvežys – ne tik eksponatas, bet ir mūsų miesto bei viso regiono atminties ženklas. Jis pasakoja apie pramonės raidą, pažangą ir žmones, kurie ją kūrė. Simboliška, kad ilgus metus buvęs išardytas garvežys šiandien vėl atgimsta. Tai – atsinaujinimo ir tęstinumo simbolis. Tikiu, kad tai tik pradžia – ateityje jis pakvies keliauti siauruku po Aukštaitiją, o šis depas taps dar ryškesniu traukos centru – gyvu kultūros ir turizmo židiniu. Nuoširdžiai dėkoju visiems, prisidėjusiems prie šio garvežio atgimimo. Dėkoju ir už tai, kad šis projektas neapsiriboja tik praeities įprasminimu – jis kalba ir apie ateitį: apie mūsų miesto, regiono patrauklumą, apie keliones, kurios dar bus. Linkiu, kad šis garvežys vieną dieną vėl riedėtų bėgiais – gyvas, kviečiantis, jungiantis žmones, miestus ir epochas“, - sveikinimo žodį tarė Panevėžio miesto merė Loreta Masiliūnienė.
Garvežys Kp4-708 buvo pagamintas 1957 metais Lenkijoje, lokomotyvų fabrike „Fablok“. Iš ten jis buvo išsiųstas į tuometinę Tarybų Sąjungą, iš kur atgabentas į Panevėžio cukraus fabriką. Fabrike garvežys buvo naudojamas iki 1970 metų, vėliau buvo eksponuojamas Panevėžio geležinkelių stotyje. 2023 m. Panevėžio miesto savivaldybė perdavė VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ siaurojo geležinkelio garvežio KP4-708 dalis.
Iš viso Lenkijoje buvo pagaminti 885 tokio modelio garvežiai, o šiuo metu pasaulyje jų išlikę mažiau kaip 20. Dauguma jų saugomi kaip eksponatai. Pagrindinis VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ tikslas - turėti ne tik gražią ekspoziciją, bet ir veikiantį garvežį. Tikimasi, kad veikiantis istorinis garvežys taps vienu iš regiono traukos objektų.
Lietuvoje dabar eksponuojami tik trys siaurojo geležinkelio garvežiai – Panevėžyje, Šiauliuose ir Anykščiuose.
Garvežiai Lietuvoje kursavo nuo XIX a. vidurio iki XX a. vidurio, vėliau juos pakeitė dyzeliniai ir elektriniai šilumvežiai (lokomotyvai). Kp4 modelio garvežiai buvo sukurti 1941 m., remiantis P24 garvežio projektais, sukurtais Kolomnos gamyklos (Rusija).
Komunikacijos skyriaus ir VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ inf.