Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Opera „Geros dienos!“ (Modesto Endriuškos nuotr.).
Kvadratas. Meno teritorijaŠaltinis: Etaplius.LT
Apie birželio 3–17 d. vyksiantį festivalį kalbamės su Valstybinio Šiaulių dramos teatro meno vadove ir festivalio iniciatore Nomeda Šatkauskiene.
VŠDT archyvo nuotr.
– Gegužės pradžioje po teatro stogu vyko jaunimo teatro festivalis „Kultūrizmas“, birželį startuos scenos menų festivalis miesto erdvėse. Po ilgos pertraukos ir tokių festivalių kaip 1988 m. vykusi lietuviškos dramaturgijos „Atgaiva“ teatras imasi iniciatyvos atgaivinti festivalius, kurie suburia plačią auditoriją. Kaip jums kilo idėja organizuoti scenos menų festivalį viešose miesto erdvėse?
– Teatro festivalio idėja Šiauliuose brandinta ne vienerius metus. Ne kartą svarstėme, kokia turėtų būti jo forma, kuo jis būtų naudingas miestui ir išsiskirtų kitų Lietuvos teatro festivalių kontekste. Neužsidaryti tik tarp teatro sienų, o surengti atvirą miesto erdvėms festivalį apsisprendėme dėl kelių priežasčių. Visų pirma – atvirų, netradicinių formų ir erdvių formatas šiauliečiams yra dar mažai pažįstamas, tad festivalis daugeliui atvers naują patyrimo perspektyvą, antra – festivalis suteiks galimybę geriau pažinti ar iš naujo prisijaukinti miestą, sužinoti jo istoriją ir specifines vietas, trečia – jis suburs ne tik teatro lankytojus, bet bus prieinamas plačiai miesto visuomenei, rečiau užsukančiai į teatrą. O festivalio jaunimui Šiauliuose taip pat reikėjo, dėl to labai palaikėme jauno menininko, mūsų kolegos Beno Teišerskio iniciatyvą bendradarbiaujant su teatru surengti festivalį „Kultūrizmas“. Tikiu, kad abu nauji festivaliai įlies teatro energijos į miesto kultūrinį gyvenimą.
„Man šiandien Hamletas“ (S. Jankausko nuotr.).
– „Teatrodromas“ – kas užkoduota festivalio pavadinime?
– Pavadinimą „Teatrodromas“ tikriausiai pasiūlė režisierė Eglė Vertelytė. Man atrodo, kad miestui, kuris didžiuojasi aerodromu, šis pavadinimas labai tinka. Festivalio metu Šiauliai taps viena didele scenos aikštele – savotišku teatrodromu, skirtingų scenos menų pasirodymų ir bendrų potyrių vieta. Stengėmės sukurti visiems miesto gyventojams prieinamą meninę platformą, vienijančią skirtingas teatro formas, publiką ir miestą. Festivalis taps ryškiu teatro sezono, kurio šūkis – „Režisuoja miestas“, baigiamuoju akordu.
– Ar šūkis taip pat susijęs su festivalio gimimu?
– Taip, tai susiję dalykai. Visą sezoną siekėme užmegzti tampresnius ryšius su miestu ir jo gyventojais – pagrindiniais mūsų teatro lankytojais. Sezono pabaigai norėjome teatro šventės visam miestui. Didelė dalis festivalio renginių bus nemokami, o bilietų kaina į kai kuriuos mokamus pasirodymus yra labai patraukli. Esame dėkingi Kultūros ministerijai, Šiaulių miesto savivaldybei ir rėmėjams už festivalio idėjos palaikymą.
Manto Repečkos nuotr.
– Minėjote, kad didžioji dalis renginių vyks viešose miesto erdvėse. Kokiose? Kaip jas atrinkote?
– Šiaulių miestas turi turtingą istoriją, architektūrą, unikalių pastatų ir specifinį kraštovaizdį, kurių neatrastą ar skubant nebepastebimą žavesį norėjosi parodyti. Lokacijas padiktavo patys spektakliai. Mane labiausiai džiugino tai, kad surasti tinkamas vietas pasirodymams nebuvo sunku, visus specifinius atlikėjų pageidavimus galėjome įvykdyti.
Pavyzdžiui spektakliui-kelionei su ausinėmis „IŠMiESTAS“ buvo reikalingas senas privačių namų rajonas, kuris šiuo metu modernizuojamas. Pasiūlėme Kalniuko rajoną, kuris puikiai atitiko visus reikalavimus. Spektakliui-kelionei vaikams „Brūzgynų eilės“ buvo reikalingas kalvotas landšaftas ir vandens telkinys. Kūrėjai apkeliavo visą Talkšos ežero pakrantę ir išsirinko puikiai jiems tinkantį pasirodymo maršrutą. Gatvės spektaklio „Stepai, gazo!“ atlikėjai į pasirodymo vietą atvyksta motociklais. Jie pageidavo lengvai privažiuojamos, industrinės aplinkos miesto centre. Tokią aikštelę radome už „Havanos“ esančioje mašinų stovėjimo aikštelėje. Taigi, spektaklis vyks vos keli žingsniai nuo bulvaro ir bus nemokamas. Mums pasitarnavo ir naujomis trinkelėmis išklotas bulvaro grindinys. Judesio ir cirko pasirodymui „4 Viktorai“ buvo reikalinga gana didelė lygi aikštelė. Parinkome vietą netoli amfiteatro, kuri idealiai tinka šokėjų pasirodymui. Birželio 3 d. festivalio atidarymo spektaklis „Man šiandien – Hamletas“ (rež. I. Stundžytė) bus rodomas vienoje įdomiausių ir paslaptingiausių miesto vietų – prie išlikusios senosios gaisrinės pastato. Ypatingas pastato architektūros grožis ir vietos aura suteiks spektakliui naujų spalvų ir prasmių. Šiais metais apsiribojome centrine miesto dalimi, bet ateityje geografiją tikrai plėsime – juk turime tiek daug įdomių vietų.
– Festivalio programoje – scenos menų įvairovė: nuo konceptualios naujosios operos pristatymo teatro ir muzikos gurmanams iki improvizacinių spektaklių vaikams. Koks pagrindinis programos uždavinys?
– Scenos menų įvairovės pristatymas ir buvo pagrindinis programos formavimo principas. Labai džiaugiuosi, kad programoje yra pasirodymai, atstovaujantys mums dar mažai pažįstamas sritis: šiuolaikinį cirką, naująją operą, šiuolaikinį šokį, spektaklius-keliones su ausinėmis, gatvės spektaklį, improvizacinius interaktyvius vaidinimus. Programoje ir specialiai „Teatrodromui“ sukurtas hibridinio žanro kūrinys – spektaklis su gidu „Didieji Šiauliai“. Menų tarpdiscipliniškumo idėją įprasmins renginiai, skirti teatro ir kino sąveikai. Be to, „Teatrodrome“ svečiuosis ir du Lietuvoje žinomi festivaliai – šiuolaikinio cirko festivalis „Cirkuliacija“ su tarptautiniu šiuolaikinio cirko pasirodymu „Cá entre nós“ ir Europos šalių kino forumas „Scanorama“.
Clara Pedrol nuotr.
– Ką išskirtumėte iš gausios festivalio programos?
– Svarbiu festivalio įvykiu ir programos puošmena laikyčiau prodiuserių kompanijos „Operomanija“ pristatomą šiuolaikinę operą „Geros dienos!“. Tarptautinį pripažinimą pelnęs, Auksiniu scenos kryžiumi įvertintas kūrinys (koncepcijos autorės: Vaiva Grainytė, Lina Lapelytė, Rugilė Barzdžiukaitė) intensyviai keliauja po įvairiausius festivalius visame pasaulyje. Sudėtingų techninių sprendimų reikalaujantį pasirodymą žiūrovai stebės ne tradicinėje salės erdvėje, o kartu su atlikėjais būdami scenoje. Tai bus pirmoji šiauliečių pažintis su „Operomanijos“ produkcija ir šiuolaikinės operos žanru.
Bene didžiausia programos intriga – tai specialiai šiam festivaliui sukurtas spektaklis su gidu „Didieji Šiauliai“. Tai nebus nei „tikras“ spektaklis, nei gido vedama teatralizuota ekskursija. Pagrindiniai projekto sumanytojai ir autoriai – rašytojas Rimantas Kmita ir profesionalus gidas Donatas Jokūbaitis (Rūstus Gids) – kvies drauge patyrinėti „Didžiųjų Šiaulių” mitą, kuris persekioja miestą jau daugelį šimtmečių. Apie tai ir daugelį kitų mažai girdėtų faktų, istorijų, asmenybių suksis „Didžiųjų Šiaulių“ pasakojimas. Spektaklio su gidu metu atgis istorinės asmenybės, kurias įkūnys Valstybinio Šiaulių dramos teatro aktoriai.
„Stepai, gazo!“ („Meno alchemija“ archyvo nuotr.).