Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Automobilis „Warszawa M-20“, asociatyvi nuotr / Wikipedia nuotr.
EtapliusŠaltinis: BNS
1951 metų gamybos automobilis „Warszawa M-20“ pažymėtas unikaliu serijiniu numeriu 000001.
Šis automobilis tų metų lapkričio 6 dieną – prieš 73-jus metus – išriedėjo iš Lenkijos automobilių gamyklos „Fabryka Samochodow Osobowych“ (FSO) Varšuvoje. Tai pokario Lenkijos, kuri tuo metu buvo pavaldi komunistų valdomai Sovietų Sąjungai, laikotarpio reliktas.
„Be galo didžiuojamės, nes dabar esame vieni iš nedaugelio žmonių pasaulyje, atgavusių pačius pirmuosius savo šalyse pagamintų serijų automobilius“, – sakė vienas iš privataus muziejaus Otrembusuose įkūrėjų Zbigniewas Mikiciukas.
Automobilis iš pradžių buvo padovanotas sovietų kariuomenės maršalui Konstantinui Rokosovskiui, kuris po karo ėjo Lenkijos gynybos ministro pareigas ir prisidėjo prie to, kad šalis būtų labiau priklausoma nuo Maskvos.
Galiausiai automobilis buvo rastas suomių ralio lenktynininko Rauno Aaltoneno šeimos namuose, tačiau automobilio istorija nėra aiški, sakė Z. Mikiciukas.
Pasak jo, istorinį automobilį iš suomių pavyko nupirkti tik po daugiau nei dvejų metų derybų.
Gamykloje šviesiai nudažytas automobilis XX amžiaus 8-ajame dešimtmetyje buvo perdažytas tuomet madingu rudos spalvos atspalviu. Ant jo liko intensyvaus naudojimo žymių, kurias muziejus dėl autentiškumo nusprendė išsaugoti. Automobilis vis dar važiuoja ir šauniai atrodo, teigė Z. Mikiciukas.
Dabar jau neveikianti gamykla FSO praėjusio amžiaus 8-ajame dešimtmetyje aktyviai ieškojo šio modelio, tikėdamasi jį panaudoti minint jubiliejų. Tuo metu įmonė net siūlė jį iškeisti į naują automobilį – o automobiliai Lenkijoje tuo metu vis dar buvo prabanga, – tačiau pastangos buvo nesėkmingos.
FSO gamykla XX a. 5-ojo dešimtmečio pabaigoje buvo pastatyta gaminti itališkus „Fiat“ automobilius. Tačiau Šaltojo karo metais sovietų vadovai Maskvoje nebenorėjo, kad būtų palaikomi kokie nors ryšiai su Vakarų įmone. Jie nurodė gaminti automobilius sovietinių automobilių „Pobeda“ pagrindu, o Maskva suteikė technologijas ir parūpino gamybos linijas.
Automobilis „Warszawa M-20“ papildė didelę muziejaus istorinių transporto priemonių kolekciją, kurioje yra tokie eksponatai kaip 1928 metų JAV gamybos automobilis „Oakland“, kurį prieš karą į Lenkiją atvežė vieno gydytojo šeima, ir 1953 metų „Buick“ markės automobilis, priklausęs Lenkijos komunistinių laikų ministrui pirmininkui Jozefui Cyrankiewicziui (Juzefui Cirankevičiui). Buvęs lyderis šį automobilį į Lenkiją atsivežė per Nyderlandus.
Muziejuje taip pat eksponuojamas automobilis „Volvo“, kuriuo naudojosi Lenkijos komunistų lyderis generolas Wojciechas Jaruzelskis (Voicechas Jaruzelskis), žinomas dėl 1981 metais įvestos karinės padėties.
„Tai darome jau daugiau nei 50 metų ir renkame ne gatvėje matomus automobilius, o automobilius, turinčius savo istoriją, savo sielą ir savo legendą“, – pasakojo Z. Mikiciukas.
redakcija@bns.lt, Užsienio naujienų skyrius