PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2019 m. Rugsėjo 16 d. 10:53

Mobiliosios komandos psichologė: „sėkmingi ir laimingi vaikai neauga savaime“

Tauragė

anonymous anonymousŠaltinis: Etaplius.lt


99052

Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos (toliau – Tarnyba) prie SADM Tauragės apskrities vaiko teisių apsaugos skyriaus (toliau – VTAS) mobilioji komanda savo darbe neretai susiduria su žmonių pasipriešinimu pozityvios tėvystės įgūdžių mokymams. Mobiliosios komandos psichologė Alma Žiauberienė paaiškina, kas visgi yra tie mokymai ir kuo jie naudingi vaikus auginantiems tėvams.

Primename, kad nuo 2018 m. liepos 1 d. Tarnybos teritoriniuose skyriuose darbą pradėjo mobiliosios komandos, sudarytos iš trijų specialistų: socialinio darbuotojo, psichologo ir priklausomybės ligų specialisto. Mobilioji komanda 14 kalendorinių dienų dirba su tėvais, kurių vaikai dėl nesaugios jiems aplinkos buvo paimti iš šeimos. Kaip teigia Tauragės apskrities VTAS mobiliosios komandos psichologė, dažniausios vaikų paėmimo priežastys – priklausomybė alkoholiui, psichinės sveikatos problemos, socialinių, buitinių, ekonominių bei tėvystės įgūdžių stoka. Šeimai sudėtingu laikotarpiu mobilioji komanda padeda tėvams pamatyti ir suprasti priežastis, dėl kurių vaikai šiuo metu negali augti šeimoje, drauge ieško susidariusių problemų sprendimo būdų, kad vaikai galėtų grįžti į šeimą bei sėkmingai joje augti.

Mobilioji komanda, teikdama pagalbą tėvams, neretai susiduria su jų pasipriešinimu, jiems išgirdus rekomendaciją lankyti pozityvios tėvystės įgūdžių mokymus. „Neretai pastebime, jog tėvai, su kuriais mes dirbame, nesuvokia, kas apskritai yra tie tėvystės įgūdžiai bei tėvystės įgūdžių mokymai. Dėl šios priežasties norisi tėvams paaiškinti, kad, auginant vaikus, gerais tėvais negimstama, bet tokiais galima tapti. Sėkmingi ir laimingi vaikai neauga savaime – tam reikalingos atitinkamos sąlygos – atitinkami tėvystės įgūdžiai, kurių galima išmokti arba patobulinti jau turimus“, - teigė mobiliosios komandos psichologė Alma Žiauberienė.

Psichologė patikslina, kas yra tėvystės įgūdžiai: „tai – santykių ir auklėjimo būdų visuma, kuriais tėvai turi užtikrinti vaiko amžių atitinkančius fizinius ir emocinius jo poreikius, tuo pat metu išlaikant tinkamo elgesio ribas. Tam reikalingos žinios ir įgūdžiai. Iš asmeninės patirties perimtų tėvystės įgūdžių šiais laikais dažnai nebepakanka, nes per pastaruosius 20-25 metus yra įvykę daugybė ženklių pokyčių visuomenėje ir vaikų karta auga jau kitokia“, - paaiškino specialistė.

Anot psichologės, kalbėdamos su tėvais, mobiliosios komandos specialistės pastebi – tėvams sunkiausia suprasti faktą, jog jau nepakanka vaikams nupirkti maisto, rūbų, žaislų tam, kad šie augtų sėkmingi ir laimingi. „Iki tam tikro laiko visuomenėje buvo orientuojamasi į fizinių vaiko poreikių užtikrinimą, tačiau tėvystės procese labai svarbų vaidmenį užima santykio su vaiku kūrimas išlaikant šiltą ir draugišką ryšį, tuo pačiu palaikant ir elgesio ribas, o prireikus – drausminant. Tai – nelengvas uždavinys“, - akcentavo A. Žiauberienė.

Kalbėdama apie tėvystės įgūdžius, psichologė vadovaujasi kinų išmintimi, teigiančia: „ko nors nežinoti – nebaisu. Baisu – nenorėti žinoti“. „Įgyti reikiamų žinių ir įgūdžių galima dalyvaujant tėvystės įgūdžių mokymuose, kurie organizuojami tėvams susitelkus į 12-15 tėvų grupę. Grupinė užsiėmimų forma leidžia tėvams pasijusti ne vieniems su savo problemomis, patirti bendrumo jausmą, pasijausti naudingiems, palaikyti kitus. Mokymų metu vyrauja saugi, bendradarbiavimu ir tarpusavio palaikymu grįsta emocinė atmosfera tėvų grupėje. Galiausiai, tėvai gali išreikšti jausmus (kaltę, pyktį, nerimą, bejėgiškumą), susijusius su vaikų auklėjimo sunkumais, sumažinti savo įtampą, atkurti emocinę pusiausvyrą ir tuo pačiu tinkamiau reaguoti į vaiko elgesio problemas“, - apie tėvystės įgūdžių mokymų naudą pasakojo psichologė.

Pristatyti ir patys mokymai: „užsiėmimai vyksta po 2-3 valandas kiekvieną savaitę keletą sesijų. Jų metu drauge diskutuojame, aptariame kylančius klausimus, atliekame tam tikrus pratimus, užduotis. Mokymų metu, tėvai daug sužino apie vaiko raidą – psichologinį, emocinį ir socialinį vystymąsi, kokie vaiko poreikiai yra svarbiausi ir kokios savybės formuojasi tam tikru amžiaus periodu, kas nutinka ateityje neatliepus vaiko poreikių konkrečiu laikotarpiu, kokiu raidos etapu koks vaiko elgesys yra normalus ir koks jau nebe, kokios yra pagrindinės netinkamo elgesio priežastys bei ką su jomis daryti ir kt.“, - vardijo psichologė.

„Kitų užsiėmimų metu gvildenami geresnio tarpusavio ryšio su vaiku ir tarp šeimos narių kūrimo ir palaikymo klausimai, daug kalbamasi apie jausmus, kurie turi lemiamos įtakos elgesiui, tariamasi, ką su jais daryti. Mokomasi atpažinti ir išreikšti savo jausmus, taip pat padėti išreikšti vaikui kilusius jausmus tinkamu būdu. Mokomasi pozityvių drausminimo ir bendros tvarkos kūrimo ir palaikymo būdų. Mokymų metu tėvai gauna draugišką, nesmerkiančią ir kvalifikuotą specialisto paramą tėvystės procese“.

Daugumos tėvų, baigusių tėvystės įgūdžių mokymus, atsiliepimai būna teigiami. Tėvai išsako, jog mokymų metu sužinojo, kaip tinkamai reaguoti į netinkamą vaikų elgesį, kaip pastiprinti tinkamą elgesį, kaip efektyviai drausminti, taip pat dauguma tėvų pakeitė požiūrį į vaikus, o tuo pačiu ir į save. Mobiliosios komandos psichologė tikina: tėvystės įgūdžių mokymai – tai ne bausmė, ne stigma tėvams, rodanti, jog jiems nesiseka svarbiausioje gyvenimo srityje – tėvystėje. Mokymai – tai naudinga pagalbos priemonė nelengvame, tačiau prasmingame procese. Vaikai bus dėkingi.