PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Gatvė2017 m. Lapkričio 10 d. 09:45

Miesto viešasis transportas – iššūkiai ir pokyčiai šiandienos „Busturui“

Šiauliai

Budintis BudėtojasŠaltinis: Etaplius.lt


19775

Vienas didžiausių darbdavių Šiaulių mieste, skaičiuojantis savo istoriją nuo 1955 m., šiandien, tikriausiai kaip niekad anksčiau, keičiasi ypač sparčiai. Šiuolaikinės rinkos sąlygomis bendrovės, kurios koordinuojamas viešojo susisiekimo tinklas aptarnauja daugiau nei 95 proc. užstatytos Šiaulių miesto teritorijos, valdymas ir įgyvendinamų projektų mastas įgauna vis didesnį pagreitį.

ivmqjx18863.jpg

Šiandieninis „Busturas“ ne tik žino, supranta, bet ir labai vertina, jog turi galimybę aptarnauti savo miesto gyventojus. Todėl tiems, kurie metų metus yra ištikimi viešajam autobusų transportui, o ypač tiems, kurie dar niekada jo neišbandė, trumpai pristatysime, koks šiandien yra viešasis transportas lyginant su tuo, koks buvo anksčiau. Atskaitos tašką paimsime 2015 metus, kai dalis pokyčių jau vyko, o kitų fiksuotos tik užuomazgos. Žinoma, įmonė keitėsi nuolat, tačiau lėtai ir nesistemingai, šiandien pokyčių kompleksiškumas ir greitis daro įtaką ne tik ekonominiams, bet ir socialiniams bei technologiniams tiek įmonės, tiek miesto rodikliams.

Pradėkime nuo to, jog dar 2015 metais duris atvėrė šiuolaikinė moderni autobusų išorės plovykla. Įmonė į plovyklos modernizavimą investavo apie 145 000 Eurų. Rankų darbą pakeitė šiuolaikinė technika, kas leido žymiai sutrumpinti transporto priemonių plovimo laiką tuo pačiu išsaugant ar tam tikrais atvejais pagerinant plovimo kokybę.

Tais pačiais metais, 2015-taisiais, už bendrovės lėšas įsigyti 10 visiškai naujų OTOKAR Navigo Mega markės tarpmiestinių autobusų, pastarieji pakeitė didelius, neekonomiškus tolimojo susisiekimo autobusus maršrutuose, kuriuose keleivių srautas mažėjo. Tai - pirmieji naujausius ekologinius reikalavimus atitinkantys autobusai Šiauliuose, padedantys sutaupyti iki 2-3 proc. degalų. Šio projekto vertė - 1 106 000 Eur. Taip pat augant poreikiui mažesnės talpos autobusams bendrovė įsigijo 1-ą Mercedes-Benz Sprinter, kuris aptarnauja užsakomuosius reisus, už 4200 Eur.

2016 metų pirmame ketvirtyje įdiegta novatoriška vairuotojų blaivumo kontrolės patikra – pirmoji pasaulyje biometrinio alkotesterio su veidų atpažinimu ir laiko kontrole. Po įdiegimo, nuosekliai atsisakius dalies medicinos personalo – iš viso 2,5 slaugytojų etatų, įmonė ekonomiją pajautė tik 2017 metais, t. y. per pirmąjį pusmetį sutaupyta apie 6 000 Eur.

Nuo 2016 metų birželio mėn., po 14 metų pertraukos, keleivių kontrolę miesto autobusuose pradėjo vykdyti UAB „Busturas“ darbuotojai, kadangi atsisakyta įmonės, kuri atliko keleivių kontrolę mieste, paslaugų. Nuo 2016 m. vidurio, kai tai įvyko, iki 2017 antrojo pusmečio, t. y. maždaug per metus, šio sprendimo dėka sutaupyta kiek daugiau nei 67 000 Eur.

Tais pačiais, 2016 metais, pilnai įdiegta e.bilieto sistema, kurios diegimo pradžia buvo 2015-tieji. Sistemos palaikymas įmonei kas mėnesį kainuoja apie 20 000 Eur. (visa projekto, kurį savo lėšomis vykdo bendrovė, vertė - apie 1 151 000 Eur.). Dar tų pačių metų pradžioje buvo sudaryta galimybė papildyti UAB „Busturo“ e.bilieto kortelės piniginę internetu. Per pirmuosius metus nemokamai išdalinta 48 609 vnt. elektroninių kortelių įmonės sąskaita, t. y. bendrovė kaštus tai sudarė 58 680 Eur. Taip pat papildoma šios sistemos įdiegimo vertė - galimybė stebėti autobusus ir tvarkaraščius realiuoju laiku. Ši funkcija realizuota per myBus aplikaciją, veikiančiąAndroid OS telefonuose ir planšetėse. Aplikaciją galima rasti Google play ir parsisiųsti nemokamai.

Taip pat reiktų pridėti, jog per 2016 metus darbuotojų darbo sąlygų gerinimui įmonė skyrė daugiau nei 21 000 Eur.

2017-taisiais pirmasis pirkinys sausio mėn. buvo 1-as Mercedes-Benz Citaro miesto tipo žemagrindis autobusas, už kurį įmonė sumokėjo 25 000 Eur. Kovo mėn. UAB „Busturas“ savo lėšomis įsigijo dar 10 vnt. naudotų (7 standartinio ilgio ir 3 pailgintus), žemagrindžių, miesto tipo, dyzelinu varomų Mercedes Benz markės autobusų. Šio projekto kaina - 333 960 Eur. Rugpjūčio-spalio mėn. įmonė savo lėšomis įsigijo dar 15 vnt. dujomis varomų autobusų. Pastarojo projekto kaina - 145 210 Eur.

Per 2017 metus įmonė savo lėšomis miestui aptarnauti iš viso įsigijo 26 autobusus, kurių vidutinis amžius 11,5 metų. Taip pat lygiagrečiai šiuo metu vykdoma dešimtys smulkesnių projektų, tame tarpe: patobulintas darbas siuntų pervežimo tarnyboje – klientams siunčiamos informacinės SMS dėl siuntų, nuo lapkričio 2 d. verslo klientams išplėsta autobusais gabenamų siuntų paslauga nuo durų iki durų – kurjeris renka ir išvežioja siuntas Šiaulių mieste, atgabentas autobusais. Įvesta nauja bilietų rūšis, skirta senjorams, sukakusiems 70 metų, keliauti nemokamai savaitgaliais. Lygiagrečiai investuojama į dirbtuvių pastato ir vidaus patalpų, kiemo renovavimą, kas nebuvo daroma dešimtmečius - per 2017 metų 10 mėn. šiam tikslui skirta beveik 80 000 Eur. iš įmonės biudžeto.

Ateinančiais, 2018 metais planuojama toliau investuoti į parko atnaujinimą ir įsigyti dar 12 vnt. visiškai naujų miesto tipo autobusų su ES parama pagal priemonę „Miesto viešojo transporto priemonių parko atnaujinimas“, kur 15 proc. sudarys įmonės indėlis - apie 407 000 Eur.

Vykdomos konsultacijos dėl Inovacijų partnerystės sukuriant aplinką tausojančią Šiaulių miesto transporto sistemą, naudojančią vandenilio ir gamtinių dujų mišinius, kur UAB „Busturas“ siūloma kartu kurti inovacinį produktą aplinką tausojančiam transportui su tyrimų ir plėtros bendrove bei vienu iš ekologiškų transporto priemonių gamintojų. Šiuo klausimu miesto savivaldybės iniciatyva buvo klausiama šiauliečių nuomonės, kur 48 proc. respondentų pritarė minčiai, jog miestui reikalingas modernus, patogus, ekologiškas naujas transportas ir net yra pasirengę mokėti daugiau už vienkartinį važiavimą; 14 proc. apklaustųjų pažymėjo, jog viešuoju transportu nesinaudoja, o likusieji – 38 proc. nutarė, kad esamų autobusų būklė tenkina (iš viso apklausoje dalyvavo beveik 700 miestiečių). Be abejonės, bendrovė taip pat palaiko šitą idėją, nes nauji autobusai – tai ne tik papildomas komfortas, saugumas keleiviams, ekologija visai visuomenei, bet ir puikios sąlygos vairuotojams-konduktoriams. Siūlomas sukurti bendras produktas leistų efektyviausiai naudoti miesto lėšas, siekiant ypatingai aukštų ekologinių rezultatų. Vandenilio ir gamtinių dujų mišinių panaudojimas transporto sistemoje leistų Šiaulių miestui tapti vienu pirmųjų Europos Sąjungos miestų, žengusių reikšmingą žingsnį transporto ekologijos sprendimuose bei tapti pavyzdžiu kitiems miestams, kovojant už sveiką ir švarią aplinką. Sprendimas dėl to, ar įmonė bus pionierius vystant vandenilio ir gamtinių dujų technologijų pritaikymą viešajam transportui ar vis tik tai dar ankstyvas sprendimas mūsų regione, turi būti priimtas miesto atstovų tikėtina iki š. m. pabaigos, o to pasekmes ir rezultatus išvysime kitais metais.

Taip pat dirbama prie bekontakčių kortelių atsiskaitymo už keliones pas autobusų vairuotojus įdiegimo autobusuose, ruošiamos sąlygos naujam e.bilietų papildymo vietų konkursui, kitų metų pradžioje bus realizuotas projektas dėl vairuotojų - konduktorių ir Šiaulių miesto autobusų stoties aptarnaujančio personalo darbo aprangos, ketinama atlikti studiją dėl informavimo sistemos neregiams ir silpnaregiams diegimo, automatizuoti autobusų išleidimo į reisą procesus bei vykdyti kitus smulkesnius modernizacijos projektus.

Apibendrinti tai, kas buvo paminėta, padės dar keletas faktų palyginimui:

  • 2015 m sausio 1 d. bendrovėje vidutinis darbo užmokestis buvo 673 Eur./mėn, tuo tarpu 2017 m. trečio ketvirčio - 772 Eur./mėn.
  • 2015 m sausio 1 d. bendrovėje dirbo - 408 darbuotojai, tuo tarpu 2017 m. spalio 1 d. - 385. Ko pasėkoje pvz., remonto dirbtuvių darbo užmokesčio sąnaudos sumažėjo 8 proc.
  • 2015 metais vidutinis miesto autobusų amžius buvo 17,5 m., o 2017 m. trečio ketvirčio duomenimis – 16 m.; tolimojo susiekimo autobusų „jaunėjimas“ dar akivaizdesnis – nuo 21,6 m iki 16,6 m. tuo pačiu laikotarpiu. Bendras viso UAB „Busturas“ autobusų parko vidutinis amžius pasikeitė nuo 18,8 metų iki 16,8 metų.
  • Bendrovės transporto priemonių parko naujinimo procesą iliustruoja ir autobusų markių kiekio pokyčiai: pvz., 2015 m. mieste važiavo 11 skirtingų markių autobusai, vos per du metus pasiekėme, kad šiuo metu turime 9 skirtingų markių autobusus, aptarnaujančius miesto maršrutus.

UAB „Busturas“ yra pokyčių kelyje: gerų, modernių ir efektyvių pokyčių. Tikimės, kad ir keleiviai juos pastebi ir palaiko.

Šiaulių miesto savivaldybės informacija