PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Kvadratas2022 m. Sausio 30 d. 15:50

Me­ną pa­žin­ti ga­li­ma ir per nuo­to­lį

Šiauliai

Vir­tua­lios pa­ro­dos „Gy­vų­jų pa­veiks­lų fo­tog­ra­fi­ja. Po šimt­me­čio“ frag­men­tas. (Fo­tog­ra­fi­jos mu­zie­jaus iliust­ra­ci­ja)

Kvadratas. Meno teritorijaŠaltinis: Etaplius.lt


202373

Šiau­lių „Auš­ros“ mu­zie­jus daug dė­me­sio ski­ria kul­tū­ros pa­vel­do skait­me­ni­nio tu­ri­nio kū­ri­mui ir sklai­dai. Fo­tog­ra­fi­jos mu­zie­jaus ko­man­da ėmė­si ini­cia­ty­vos su­kur­ti vir­tua­lios rea­ly­bės me­no erd­vę ir „at­neš­ti“ me­no į na­mus var­to­to­jams, fi­ziš­kai at­skir­tiems nuo ga­le­ri­jų bei pa­ro­dų sa­lių. Vir­tua­lios rea­ly­bės pro­duk­tai ak­tua­lūs me­no my­lė­to­jams, o mu­zie­ji­nin­kams su­tei­kia ga­li­my­bę švie­tė­jiš­ką mi­si­ją vyk­dy­ti dar vie­na pa­trauk­lia for­ma.

Jau gana įprasta virtualias parodas publikuoti internete, pateikiant eksponato vaizdą ir jo aprašą 2D formatu. Bendradarbiaujant Fotografijos muziejui, kūrybinei studijai „OKTA“ ir UAB „SneakyBox“, sukurtas inovatyvus virtualios 3D/VR galerijos įrankis, leidžiantis virtualiai – naudojant specialius akinius – apsilankyti parodų salėje ir tarsi tikroje ekspozicijoje apžiūrėti kūrinius ar kitus eksponatus, pajusti parodos erdvę, kompoziciją, kas yra neatsiejama bet kurios parodos suvokimo dalis.

Anot UAB „OKTA“ direktoriaus Vitalijaus Žuko, kuriant virtualias galerijas, siekta efektingų architektūros ir dizaino erdvių, tad konsultuotasi su šios srities specialistais – architektais, dizaineriais. Kūrėjams buvo itin svarbi ne tik žiūrovų, bet ir menininkų patirtis. Stengtasi sukurti palankiausias galimybes eksponuoti kūrinius, įrankius, kurie leistų kokybiškai ir patraukliai pateikti tiek vizualias, tiek informacines kūrinių dalis. Daug dėmesio skirta turinio valdymo sistemai tobulinti, siekiant, kad ji būtų lengvai perprantama, intuityvi.

Virtualioms 3D/VR galerijoms sukurtos 3D aplinkos, po kurias galima judėti, naudojant kompiuterio pelę arba klaviatūrą. Eksponatai gali būti dviejų tipų: 2D (kabinami ant sienos) ir 3D (tūriniai objektai).

UAB „SneakyBox“ vadovas Liudas Ubarevičius, komentuodamas projekto techninę pusę, atkreipia dėmesį, kad galerijos gali būti peržiūrimos naršyklėje, naudojant nuorodą, arba būti įterpiamos į bet kokį puslapį (funkcija „Embed“).

Jei įrenginys palaiko VR funkciją, naudotojas gali „vaikščioti“ po parodą pats – imituojamas realistiškas vizitas galerijoje. WebVR yra gana naujas sprendimas, reikalavęs nemažai optimizacijos, norint pasiekti geriausią variantą, patogų tiek virtualiam lankytojui, tiek parodos koordinatoriui. Pažymėtina, kad galerija palaiko naujausius VR akinius „OCULUS Quest 2“, kurie yra visiškai autonomiški, jiems nereikia kompiuterių ar kitų įrenginių, todėl galima nevaržomai vaikštinėti ir žvalgytis virtualioje erdvėje, tiesiog juose atsidarius naršyklę.

Galimybė tikroviškai išgyventi apsilankymo galerijoje patirtį, neišeinant iš namų per interneto naršyklę ir VR akinius, yra inovatyvi ir reta: Lietuvoje nepavyko rasti analogiškų sprendimų pasiūlos, o užsienyje tokie produktai taip pat tik pradedami kurti.

Kuriant virtualias galerijas, buvo siekiama erdvių, bendra atmosfera, architektūriniais elementais artimų Fotografijos muziejui. Virtualios galerijos galimybės praplėtė šį sumanymą, leido įgyvendinti išskirtines erdvines patirtis, išplėsti ir praturtinti pradinį vaizdą. Projekto metu sukurtos dvi skirtingos virtualios parodinės erdvės, abi su savita architektūra, aplinka ir funkcinėmis eksponavimo galimybėmis, leidžiančiomis eksponuoti išskirtines kompozicijas, perteikti autorių ir kuratorių sumanymus, kuriant vizualųjį parodos pasakojimą.

Fo­tog­ra­fi­jos mu­zie­jaus in­for­ma­ci­ja