Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Vytauto Ridiko nuotr.
Utenos diena redakcijaŠaltinis: Etaplius.lt
Nebūtina gilintis, kas lemia mokslinį metamorfozių apibrėžimą, mums užtenka tik supratimo, kad nėra nieko amžino – viskas aplinkui kinta, keičia turinį, būvį ir formas. Tas pats ir su medžiais – ateina metas nebe žaliuoti, žydėti, nešti vaisius ir pavėsį, o griūti šakom į samanas ir, praradus gyvastį, kilti dūmais į dangų ar virsti daiktu, rakandu. Medžio drožėjai niekada lengvai nenurašo medžių: šaknų ar šakų raizgalynėje, kamieno rievių margume jie įžvelgia daugybę naujų idėjų, formų, vaizdų ir net veidų. Toks ir uteniškis Aurelijus Baldauskas, gruodžio 3 dieną Utenos kultūros centro (UKC) stiklo galerijoje pristatantis antrą personalinę darbų parodą.
Uteniškis – iki kaulų smegenų
Apibūdindami save daugelis mėgsta išskirti tuos gyvenimo momentus, kai jie ko nors siekė, kur nors vyko, ką nors įstabaus ten patyrė, savo kasdienį gyvenimą stumdami į pilką pavėsį, tačiau UKC lėlių teatro „Zuikis Puikis“ pastatyminės dalies vedėjas, medžio drožėjas A. Baldauskas stebina savo ramiu pastovumu ir dideliu prieraišumu gimtajam miestui – Utenai, kiekvienu savo pasakojimo sakiniu liudydamas, kad nuo pat gimimo buvo ir tebėra savo vietoje.
56-erių Aurelijus augo ramioje Birutės gatvelėje, į kurią kelio nepamiršta ir šiandien – ten tebegyvena drožėjo mama. Baigęs 8 klases tuometėje Teofilio Tilvyčio vidurinėje (dabar – „Saulės“ gimnazija) mokykloje mokslus tęsė Utenos politechnikume (dabar – Utenos kolegija), pasirinkęs, kaip dabar pripažino, visiškai netinkamą techniko-elektriko specialybę. „Nuo vaikystės mėgau konstruoti, patiko įvairi radiotechnika, lankiau radiotechnikų būrelį, net buvau pasidaręs elektrinę gitarą, kurių nusipirkti tais laikais nebuvo jokių galimybių. Mokykloje labiausiai patiko fizinio lavinimo pamokos. Mėgau bet kokį ekstremalumą, patiko motokrosas“, – vaikystės ir jaunystės pomėgius vardijo uteniškis, neslėpdamas, kad ir dabar kartais sėda ant motociklo – tik jau ne ant savo, o sūnaus. Vos porą metų padirbęs elektriku Aurelijus ėmėsi kitų darbų, o save visiškai atrado patekęs tarp lėlių teatro „Zuikis Puikis“ kūrėjų. Tarp jo laisvalaikio pomėgių vis didesnį svorį įgavo įvairūs medžio darbai, kurių dalis tampa išraiškingais lėlių teatro personažais.
Kūrybiškumas – iš senelių
Nors daugiau tikrų drožėjų giminėje nebuvo, Aurelijus prisiminė, kad daugelio jo bendraamžių vaikystė tuo ir išskirtinė, jog visose šeimose nemažą dalį įvairių darbų nudirbdavo ir buičiai reikalingų daiktų pasidarydavo patys namiškiai, o vaikams belikdavo prisidėti ir mokytis iš jų, kad nebūtų nieko nesugebantys baltarankiai. Pro Aurelijaus akis neprasprūdo ir gimtosios Birutės gatvės kaimynų veikla – laisvalaikiu jie iš medžio ruošinių, gautų iš suvenyrus gaminančios įmonės, droždavo ar raižydavo įvairius dirbinius nuo tušinukų iki riešutų gliaudyklių (spaustukų ar spragtukų).
Tačiau tikrąjį kūrybiškumą uteniškis sakė paveldėjęs iš abiejų senelių. „Senelis iš motinos pusės, kurio aš net nemačiau, kaip pasakojo namiškiai, mėgo medžio darbus, o kitas mano senelis buvo krosnių meistras. Galima sakyti, kad rimtai drožti pradėjau būdamas dvidešimt aštuonerių“, – pasakoja lygiai tiek pat – pusę savo gyvenimo – drožybai atsidavęs tautodailininkas.
Į parodas atvedė kaimynas
Neaišku, kiek laiko A. Baldausko laisvalaikiu kuriami mediniai kūriniai būtų gyvenę tik jo aplinkoje (dauguma iš jų taip ir likdavo vaikystės namų kieme Birutės gatvėje), jei ne akylas senųjų lietuvių amatų bei tradicijų puoselėtojas ir žinovas, dantų gydytojas, kaip jį pagarbiai vadina – drožėjas, Kazys Preikšas, Baldauskų kaimynystėje turintis savo odontologijos kabinetą. „Jis man taip ir pasakė, kad užteks būti niekam nežinomam, laikas pasirodyti, ir paskatino dalyvauti tradicinėje Utenos tautodailininkų parodoje Utenos kraštotyros muziejuje“, – 2009-uosius kaip savo parodinės veiklos pradžią prisiminė Aurelijus, tapęs nuolatiniu šių kasmečių parodų dalyviu.
Tais pačiais metais jis tapo rajono tautodailininkų grupės „Svirnas“ nariu, o 2014-aisiais įstojo į Lietuvos tautodailininkų sąjungą. 2011 metais A. Baldausko darbai buvo eksponuojami Lietuvos centre prie Lietuvos Respublikos ambasados Varšuvoje, 2015-aisiais – „Aukso vainiko“ parodoje Ignalinoje. Tais pat metais vyko ir pirma personalinė kūrybos paroda UKC stiklo galerijoje.
Darbų neskaičiuoja
Aurelijus nesigaili, kad kūrybinio kelio pradžioje nepradėjo registruoti ir skaičiuoti savo darbų. „Kai tokių klausimų sulaukdavau vis dažniau, pagalvojau, kad gal ir reikėjo to imtis nuo pradžių, o dabar jau per vėlu“, – „Utenos dienai" kalbėjo drožėjas. Su nostalgiška šypsena jis prisimena ir savo pirmą rimtą darbą: „Tai buvo gražus moters veidas, kaukė...“ – sakė uteniškis, daugumą savo darbų dabar apibendrintai vadinantis „kaukėmis“. Kilodamas kelis dar nebaigtus naujausius darbus, iš pirmo žvilgsnio – stiprių, vyriškų kunigaikščių ar karžygių kaukes, drožėjas dar nebuvo apsisprendęs, kaip juos pavadins – pavadinimai ateis vėliau. Jo žodžiais, vienai kaukei prireikia nuo savaitės iki mėnesio laiko, nes „dirbant su medžiu nepaskubėsi, gali tik sugadinti. Yra buvę, kai padariau ir greičiau, bet nemėgstu skubėti.“
Aurelijus neslėpė, kad nėra lengva skirtis su savo darbais, tačiau jį šildo mintis, kad jo kaukės, figūros, angelai iš dirbtuvės dažniausiai iškeliauja ten, kur yra laukiami, – draugai, pažįstami patys ieško darbų dovanoms ar norėdami pagyvinti interjerą, tad meistrui ramu. „Esu prastas komersantas, nemoku ir nenoriu verslauti. Daugiausia darbų dovanoju. Daug jų yra ne tik Lietuvoje, bet ir Anglijoje, Norvegijoje.“
Drožėjo autoritetai
Atsakydamas į klausimą apie dailės autoritetus, A. Baldauskas ilgai negalvoja. „Visada patiko skulptoriaus Stanislovo Kuzmos darbai, jis mano idealas. Nesistengiu į jį lygiuotis, kopijuoti, tai net neįmanoma, tiesiog žaviuosi jo kūryba. O iš uteniškių man labiausiai patinka Anelės Araminienės darbai“, – šiltai apie vyresnės kolegės darbus ir veiklą atsiliepė drožėjas, negailėdamas pagyrų jos užmojams įvairiais darbais puošti ir gražinti savos sodybos aplinką. „Medis juk ne koks popierius, jis gana sunkus, reikia vyriškos jėgos, bet, atrodo, ta moteris gali viską.“
Savo darbams Aurelijus dažniausiai renkasi ąžuolą, liepą, uosį. Jis džiaugiasi, kad, žinodami jo pomėgį, draugai ir pažįstami parūpina medienos. O jam belieka įžvelgti geriausius meninius sprendimus, kuriuos tarsi savaime siūlo tas „medžio gabalas". „Net ir pradėjus kurį darbą, pirminį sumanymą gali pakoreguoti išryškėjusios medžio rievės ar kiti dalykai“, – darbo ypatumais dalijosi drožėjas, turėdamas omenyje, kad raižant medieną reikia viską tiksliai apskaičiuoti ir numatyti, nes kaltu užgriebus per daug ar per giliai klaidos jau neištaisysi – nieko nei prilipdysi, nei priklijuosi. Meistrą džiugina tai, kad dabar yra galimybė nusipirkti kokių tik nori darbo įrankių, nors jie nėra pigūs. „Sulūžusius tenka išmesti, o atšipusius – galąsti“, – drožėjo kasdienybės užkulisius aprodė vienas iš „Zuikio Puikio" teatro spektaklių kūrėjų.
Geriausias poilsis – savoje sodyboje
Paklaustas apie dabar visų mėgstamas tolimas keliones, drožėjas mojo ranka: „Kelionės mane nelabai žavi, išskyrus, važiavimą motociklu... Nemėgstu keliauti, o geriausiai pailsiu šeimos sodyboje prie Tauragno ežero, kur galiu ir dirbti, ir grožėtis gamta. Patinka pačiam tvarkyti aplinką, pjauti žolę.“
Be kalbantis ne kartą minėtų motociklų, Aurelijus nepamiršta paminėti bendro visų lietuvių pomėgio – krepšinio. Uteniškį nuo paauglystės lydi ir meilė muzikai. Jis su šypsena prisiminė, kaip sovietiniais metais buvo svarbu ir sunku įsigyti padoresnį bei tikrai nepigiai kainuojantį juostinį magnetofoną ir „susimedžioti“ populiarių Vakarų grupių įrašų, kad būtų ne tik ką klausytis, bet ir į ką lygiuotis su savadarbe elektrine gitara.