PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Politika2022 m. Rugpjūčio 18 d. 10:41

M. Skuodis: ICAO tyrimas parodė, kad Baltarusijos režimas apie sprogmenį „Ryanair“ lėktuve sugalvojo dar prieš jam pakylant

Lietuva

BNS/Fotobankas nuotr.

Leonardas MarcinkevičiusŠaltinis: ELTA


243338

Jungtinių Tautų Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijai (ICAO) paskelbus išvadą, kad praėjusiais metais iš Atėnų į Vilnių skridęs „Ryanair“ lėktuvas Minske buvo nutupdytas neteisėtai, Lietuvos susisiekimo ministras Marius Skuodis sako, kad tarptautiniu lygmeniu vyksta diskusijos dėl tolimesnių veiksmų Baltarusijos atžvilgiu.

Ministro teigimu, ataskaitoje pateikti duomenys aiškiai parodo, kad Aliaksandro Lukašenkos režimo pareigūnai tikslingai atliko tam tikrus veiksmus, kuriais siekta neteisėto lėktuvo nutupdymo.

„Tai, kad sprogmuo yra lėktuve, Baltarusijos režimas buvo susigalvojęs gerokai anksčiau, negu lėktuvas pakilo. Netgi faktai, visokie elektroniniai laiškai rodo, kad lėktuvui iš pradžių pasakyta nutūpti ir tik po to Baltarusijos pusė gavo duomenis, kad ten yra tariamas sprogmuo“, – ketvirtadienį „Žinių radijui“ kalbėjo M. Skuodis.

„Ataskaita vienareikšmiškai, juodu ant balto visam pasauliui sako, kas yra įvykę. Visos šalys, išskyrus Baltarusiją ir Rusiją su ta ataskaita ir išvadomis sutiko“, – tikino jis.

Nors ataskaitoje aiškiai įvardinta, kad Baltarusijos veiksmai buvo neteisėti, klausimas dėl tolimesnių veiksmų, anot ministro, išlieka atviras, kadangi ICAO neturi įgaliojimų pritaikyti sankcijas už tarptautinės teisės pažeidimus.

„Gali būti daug sprendimų, bet esame tokioje situacijoje, kad tai yra precedento neturintis atvejis. Na ir žinote, Jungtinių Tautų struktūroje... matysime, kas ten gali būti. Kol kas vyksta daug diskusijų“, – teigė M. Skuodis.

ELTA primena, kad praėjusių metų gegužės 23 d. iš Graikijos į Vilnių skridęs „Ryanair“ lėktuvas po melagingo pranešimo apie neva jame esančią bombą buvo priverstinai nutupdytas Minske. Baltarusijos oro erdvėje jį lydėjo šios šalies karinių oro pajėgų naikintuvas MIG-29.

Minske tuomet išlaipinti lėktuvu skridę žurnalistas Ramanas Pratasevičius ir Europos humanitarinio universiteto studentė Sofija Sapega.

ICAO dėl šio įvykio praėjusių metų gegužės pabaigoje pradėjo tarptautinį tyrimą, po kurio, šių metų liepą Baltarusijos institucijos pripažintos pažeidusios Monrealio ir Čikagos konvencijas ir sukėlusi grėsmę civilinei aviacijai.

ICAO Taryba taip pat sutarė, kad tyrimo ataskaita turi būti prieinama visuomenei (viešinama organizacijos svetainėje), taip pat bus perduota Jungtinių Tautų generaliniam sekretoriui bei visų valstybių narių žiniai. ICAO asamblėjos metu šiuo klausimu numatoma priimti asamblėjos rezoliuciją.

Tarptautinį tyrimą vykdžiusi ICAO tyrėjų komanda lankėsi su incidentu susijusiose šalyse ir rinko informaciją, duomenis bei faktus, kurie padėtų sudėlioti visą šio aviacijos incidento seką. Tyrimo metu ICAO tyrėjai susitiko su Lietuvos, Lenkijos, JAV ir Baltarusijos pareigūnais. Lietuva, kaip pažymima Susisiekimo ministerijos pranešime, savo ruožtu šiam tyrimui suteikė visą įmanomą pagalbą.

Nors organizacija prieš tai jau buvo paskelbusi šio tyrimo išvadas, sausio pradžioje tyrimas buvo pratęstas, siekiant nustatyti tam tikrus „trūkstamus faktus“ ir įvertinti naujai gautą informaciją.

Pagrindinė ICAO funkcija yra užtikrinti civilinę aviaciją reglamentuojančių įstatymų laikymąsi, tačiau ši organizacija neturi įgaliojimų skelbti sankcijas.