PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2021 m. Liepos 26 d. 15:14

M. Skuodis aptarė ambicingą tikslą – iki 2030 m. atsisakyti labiausiai aplinką teršiančių viešojo transporto priemonių

Lietuva

Martyno Ambrazo (ELTA) nuotr.

Reporteris IngaŠaltinis: Etaplius.lt


182883

Susisiekimo ministras Marius Skuodis, Klaipėdoje apsilankęs lietuviškus elektrinius autobusus „Dancer“ gaminančioje įmonėje „Vėjo projektai“, aptarė ambicingą tikslą – iki 2030 m. visiškai naujomis pakeisti visas viešojo transporto priemones ir šalies autobusų parką papildyti ekologiškomis ir atsinaujinančių išteklių degalais varomomis bei žmonėms su individualiais poreikiais pritaikytomis priemonėmis. 

„Darnus judumas, žalesnis transportas – vieni didžiausių Lietuvos susisiekimo sektoriaus prioritetų, todėl didžiuojamės, kad būtent Lietuvoje sukurti ir gaminami inovatyvūs, atsinaujinančia energija varomi elektriniai autobusai. Per mažiau nei dešimtmetį planuojame didelius viešojo transporto pokyčius, ir mūsų šalies ekologiškų transporto priemonių kūrėjų ir gamintojų indėlis tikrai svarbus“, – sako susisiekimo ministras M. Skuodis.

Klaipėdoje įsikūrusi bendrovė „Vėjo projektai“ kuria atsinaujinančia energija varomas elektrinio transporto sistemas tarptautinėms rinkoms. Pirmieji du inovatyvūs, itin greitai, vos per 10 min. įkraunami „Dancer“ elektriniai autobusai buvo pagaminti Klaipėdos miestui, uostamiestyje jie kursuoja nuo 2020 m. Lietuvoje sukurtas „Dancer“ yra lengviausias iš šiuo metu eksploatuojamų elektrinių autobusų, o tai reiškia mažesnes jo energijos sąnaudas. 2022–2024 m. planuojama didesnės apimties gamybos plėtra – pusiau serijinės gamyklos statyba ir triašio 18 metrų „Dancer“ miesto autobuso kūrimas.

Lietuva jau dabar numato griežtesnius „žaliųjų pirkimų“ reikalavimus viešajam transportui – iki 2026 m. netaršių autobusų pirkimai turi sudaryti 80 proc. visų autobusų pirkimų, o iki 2030 m. pabaigos bus siekiama ambicingo tikslo – įsigyti tik netaršias viešojo transporto priemones. Pagal Vyriausybės programą nuo 2027 m. visas viešasis transportas turės naudoti atsinaujinančius energijos išteklius.

Šiuo metu Lietuvoje registruota virš 8 tūkst. mikroautobusų, autobusų ir troleibusų – net 88 proc. iš jų yra varomi dyzelinu, tik 5 proc. elektra, 3 proc. gamtinėmis dujomis. Likusios viešojo transporto priemonėms varomos kombinuotu kuru.

Siekiant, kad šalyje važinėtų kuo daugiau netaršių autobusų, dar iki 2026 m. iš Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano (RRF) lėšų planuojama skirti 69 mln. eurų netaršiems autobusams įsigyti ir 6 mln. jų įkrovimo infrastruktūrai. Skaičiuojama, kad taip Lietuvos autobusų parkas pasipildytų 230 naujais elektra varomais autobusais. Ši finansinė paskata bus suteikta nedidelėms savivaldybėms, kurios neturi parengusios ir įgyvendinusios darnaus judumo planų. 

Didelėms savivaldybėms, turinčioms patvirtintus Europos Sąjungos fondų finansuotus darnaus judumo mieste planus ir siekiančioms atnaujinti savo autobusų parkus, ketinama skirti apie 160 mln. eurų 2021–2027 m. laikotarpio ES fondų investicijų. Numatoma, kad tai leis šioms savivaldybėms įsigyti apie 630 netaršių viešojo transporto priemonių. 

Be to, savivaldybių viešajam transportui atnaujinti numatoma skirti dalį Aplinkos ministerijos administruojamų Klimato kaitos programos lėšų.