Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Autoriaus nuotr.
Utenos diena redakcijaŠaltinis: Etaplius.lt
Praėjusios savaitės pabaigoje Vytauto Valiušio keramikos muziejuje Leliūnuose atidaryta keramikės Rūtos Šipalytės keramikos darbų paroda „Miestai. Keliaujantys namai“. Ši paroda – autorės naujausio projekto „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentų ir ankstesnių kūrinių susijusia tema derinys. Kaip „Utenos dienai“ prisipažino pati parodos autorė, jos kūriniuose architektūra atsirado ne visai atsitiktinai, nes menininkės tėvai – architektai.
Namai – tarsi gyvi
Pasak keramikės, meninio projekto „Miestai. Keliaujantys namai“ temą suponavo ir šiuolaikinio pasaulio dinamiškumas, jo poveikis visoms žmogiškosios būties sferoms. Projektu siekiama žvilgtelėti į urbanizacijos bei technologijų bumo įtaką kasdienybei, laiko ir erdvės santykio kaitą, kai informacijos perpildytoje sociokultūrinėje erdvėje geografiniai atstumai netenka reikšmės, o gyvenimas tampa ypač judriu, skatinančiu nuolatinę kūrybinės ir gyvenamosios erdvės kaitą. „Tokiame kontekste ryškėja klausimas, kur yra tikrieji namai. Savo kompozicijomis svarstau, kiek žmogui svarbu išsiugdyti vidinių namų pajautą, ar dažnai pasaulio pilietis ilgisi savo namų. „Keliaujantys namai“ yra „vidiniai namai“ – tai, ką mes turime omenyje sakydami: „Esu namie“, – tvirtino R. Šipalytė. – Būdama svečiose šalyse kartais pasijuntu netvirtai, reikia laiko prisitaikyti prie naujos realybės. Tuomet man svarbu „grįžti į namus“, aktualizuoti jausmą „esu namie“, išlaikyti savo kultūrinį identitetą, o praturtinus jį naujomis patirtimis neprarasti autentiškumo. Todėl pajauta „esu namie“ keliauja kartu su manimi visur po pasaulį – didžiulius miestus, meno centrus ir pan.“
Anot R. Šipalytės, namas, avilys, buveinė visuomet asocijuojasi su gyvybingumu, jaukumu, saugumu. Tokiame kontekste namai įsikūnija asmenyje, tampa tarsi gyvais, ir keliauja mumyse visur ir visada; jie keliauja kitoje žmogaus dimensijoje, kitoje realybėje – žmogaus širdyje. „Šios kelionės dovanoja daugybę išgyvenimų, asociacijų, kurias perteikiu kompozicijose „Keliaujantys namai“, „Visada su manimi“, „Ten ir čia“, „Ateinu“, „Viduje“, „Žydintys“, „Ilgai laukus dar palauk“ ir kitose“, – sakė R. Šipalytė.
Paroda Leliūnuose veiks iki rugsėjo 5 dienos, vėliau menininkės darbus bus galima išvysti įvairiose erdvėse Utenoje.
Apie autorę
R. Šipalytė gimė 1973 metais Vilniuje. 1992–1998 metais studijavo Keramikos katedroje Vilniaus dailės akademijoje. Šiuo metu ji – menų magistrė. Nuo 1999 metų R. Šipalytė – Lietuvos dailininkų sąjungos narė.
R. Šipalytė nuo 1994 metų dalyvauja parodose ir simpoziumuose Lietuvoje, Airijoje, Belgijoje, Čekijoje, Estijoje, Italijoje, Kroatijoje, Norvegijoje, Prancūzijoje, Rumunijoje, Suomijoje, Vokietijoje, JAV, Kanadoje, Kinijoje, Pietų Korėjoje ir Taivane, yra surengusi 10 personalinių parodų. Tarp daugelio jos laimėjimų žymiausi yra šie: 2000 metais laimėjo stipendiją ir tobulinosi Šiaurės Šalių meno centre „Nordisk Kunstnarsenter Dalsåsen“ Norvegijoje, 2008 metais laimėjo finalininko prizą konkursinėje keramikos parodoje „Taivano keramikos bienalė 2008“ Yingge keramikos muziejuje, 2009 metais laimėjo finalininko prizą trečiajame tarptautiniame postmoderniosios keramikos festivalyje „Ceramica multiplex 2009“ Varaždino miesto muziejuje Kroatijoje, 2010 metais buvo atrinkta atstovauti Lietuvos keramikams ir sukūrė kūrinius Rytų Europos keramikos muziejui FuLe tarptautiniame keramikos meno muziejų centre Fupinge, Kinijoje, 2015 metais garbės atžymėjimas 8-osios tarptautnės Gyeonggy keramikos bienalės tarptautinio konkurso parodoje Ičeone Pietų Korėjoje, 2018 metais laimėjo bronzos apdovanojimą tarptautinėje kategorijoje 2-oje Latvijos tarptautinėje keramikos bienalėje Mark Rothko meno centre Daugpilyje.
R. Šipalytė yra sukūrusi nemažai kūrinių viešiems ir privatiems interjerams. Jos darbų yra Lietuvos, Latvijos, Estijos, Kroatijos, Norvegijos, Kinijos, Pietų Korėjos ir Taivano muziejų ir meno galerijų kolekciniuose rinkiniuose, privačiose kolekcijose Norvegijoje, Prancūzijoje, Šveicarijoje, JAV, Taivane. Dailininkės kūriniai yra patekę į Lietuvos ir užsienio leidinius. Iš svarbesnių – knygos „500 Plates & Chargers. Innovative Expression of Function&Style“ ir „500 Ceramic sculptures. Contemporary Practice, Singular Works“.