PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2017 m. Rugsėjo 22 d. 08:00

Kur prasideda taksi, ten baigiasi sąžinė

Šiauliai

Ivetos Terechvos nuotr.

Andrius TverijonasŠaltinis: Etaplius.lt


15145

„O kur ta Ežero gatvė?“ – į taksi automobilį prie Šiaulių autobusų stoties įlipusios 75-erių pensininkės gudriai pasiteiravo taksistas. Moteriai atsakius, kad nežino, taksi vairuotojas už maždaug 1,5 km nuvažiuotą atstumą paprašė sumokėti 10 Eur. Moteris tiek ir sumokėjo, bet liko priblokšta nenormaliai didelės pinigų sumos – penkis kartus didesnės nei parodytų sąžiningo vairuotojo taksometras. Kas suvaldys sąžinę praradusius taksistus?

Kaina – iš akies, pagal taksisto sąžinę

200 km nuo Utenos iki Šiaulių autobusu atvažiavusi ir jame lengvatinį bilietą pirkusi 75-erių senolė už kelionę autobusu sumokėjo apie 6 Eur. Tokia tarpmiestinio autobuso kaina senjorei yra tikrai normali, tačiau atvykusi į Šiaulius moteris buvo tiesiog apiplėšta – už atstumą nuo autobusų stoties iki Ežero ir Trakų gatvių kampo vairuotojas paprašė sumokėti 10 Eur.

Moteris pasakojo, kad taksistas jos draugiškai dar paklausinėjo, iš kur ji atvažiavo, ar žino, kur yra Ežero g., kuo dirbo iki pensijos. O atvykus nurodytu adresu, kai išgirdo, kad teks mokėti 10 Eur, virpančiais pirštas ištiesė pinigus. Susijaudinusi dėl išgirstos sumos senelė nei į taksometrą pažiūrėjo, nei kvito paprašė...

Savaitraštis „Etaplius“ atliko eksperimentą. Nuėjo į autobusų stotį ir pasiteiravo, už kokią pinigų sumą nuo autobusų stoties iki Ežero ir Trakų gatvių sankryžos ją nuvežtų keleivių lūkuriuojantis taksistas.

Pirmadienį apie 14 val. eilėje keleivių laukė šeši taksi automobiliai. Pirmojo taksi automobilio vairuotojas, žilstelėjęs, maždaug 60-ies metų vyras, išvis atsisakė pavėžėti iki nurodytos vietos. „Man per trumpas atstumas. Laukiu tų, kurie toliau važiuoja“, – teigė vairuotojas, atsisakęs pasakyti, už kokią pinigų sumą pavėžėtų keleivę.

Taksistas patarė paklausinėti kitų taksi vairuotojų, gal šie sutiktų... Numojus ranka ir nusprendus nebeklausinėti, vienas taksi vairuotojas, pamatęs nueinančią keleivę, puolė vytis. Atsivijęs iki miesto autobusų stotelės, ėmė klausinėti, iki kur reikia pavėžėti. Išgirdęs, kad iki Ežero ir Trakų gatvių kampo, atsakė, kad pavėžės už 3 Eur.

Įprastai telefonu išsikvietus taksi automobilį ir norint nuvažiuoti minėtą atstumą, taksometras parodo, kad reikia mokėti
2 Eur.

Nėra kvito – nėra įrodymo

Ar kas nors kontroliuoja taksi vairuotojus Šiauliuose ir juos baudžia už pažeidimus?

Linas Grikšas, Šiaulių miesto savivaldybės administracijos Miesto ūkio ir aplinkos skyriaus vyr. specialistas, „Etaplius“ atsakė, kad jei moteris neturi kvito, Savivaldybės darbuotojai jai pagelbėti negali – juk neliko įrodymų, kad ji apskritai važiavo taksi automobiliu. Tiesa, L. Grikšas patikino, kad taksi vairuotojai, nesvarbu, kad lūkuriuoja keleivių prie autobusų stoties, negali nustatyti kainos iš akies.

Pašnekovo teigimu, 75-erių metų moterį apgavęs įžūlus taksi vairuotojas padarė keletą administracinių nusižengimų, todėl patariama keleiviams būti drąsesniems ir, jei nemato paskelbtos informacijos, paklausti vairuotojo.

„Pirmuoju atveju, vežėjai gali nustatyti vežimo taksi tarifus už iškvietimą, įsėdimą, prastovą, nuvažiuotą 1 km, kuriuos nurodo vairuotojo kortelėje, esančioje automobilio salono priekyje matomoje keleiviams vietoje, o už kelionę atsiskaitoma pagal taksometrą, kuris vežant keleivius privalo būti įjungtas. Pažeidimas šiuo atveju tas, kad neišdavė kelionės kvito“, – sakė specialistas.

Taisyklės buvo pažeistos ir antruoju atveju – tada, kai vairuotojas atsisakė vežti keleivį.

„Taksi vairuotojas, atsisakęs vežti trumpą atstumą, padarė administracinį nusižengimą. Gaila, kad eksperimento metu nebuvo fiksuotas automobilio valstybinis numeris“, – teigė
pašnekovas.

Taksi

Pagrindiniai taksistų pažeidimai

Keleivių vežimą taksi automobiliais reglamentuoja susisiekimo ministro patvirtintos „Keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais taksi taisyklės“. Pasak Šiaulių miesto savivaldybės Civilinės saugos, viešosios tvarkos ir sanitarijos skyriaus vyr. specialisto Vygaudo Paliūno, keleiviui įlipus į taksi automobilį, vairuotojas privalo įjungti taksometrą, kuriame rodomas vienkartinis mokestis už įsėdimą, ir vežti keleivį jo nurodytu maršrutu. Pasibaigus kelionei ir keleiviui sumokėjus taksometro rodomą sumą, vairuotojas privalo išduoti pinigų priėmimo kvitą.

Taksi automobilio salono priekyje turi būti pritvirtinta taksi vairuotojo kortelė, kurioje yra nurodytas vežėjo pavadinimas, adresas, telefono numeris, aptarnaujančio vairuotojo vardas, pavardė su jo nuotrauka, taip pat paslaugų tarifai.

Taksi vairuotojams už taisyklių pažeidimus taikoma administracinė atsakomybė. Pagrindiniai taksi vairuotojų padaromi administraciniai nusižengimai:

- kelionei pasibaigus, neišduodamas pinigų pri-ėmimo kvitas (numatoma bauda nuo 30 iki 60 Eur);

- keleivis vežamas su neįjungtu taksometru, nustatytų tarifų nesilaikymas (numatoma bauda nuo 60 iki 140 Eur);

- atsisakymas vežti keleivį trumpą atstumą ar didesnio užmokesčio, negu rodo taksometras, reikalavimas (numatoma bauda nuo 60 iki 140 Eur).

„Keleivis, pastebėjęs vieną iš šių nusižengimų, turėtų užfiksuoti automobilio taksi valstybinį numerį, pagal vairuotojo kortelę įsidėmėti vairuotojo vardą, pavardę ir informuoti Savivaldybės administraciją“, – sakė V. Paliūnas.

Šiemet informacijos dėl pažeidimų dar negavo

Šiaulių mieste šiuo metu dirba apie 250 taksi automobilių, iš kurių 230 automobilių vairuotojų turi individualios veiklos pažymėjimus, likusieji automobiliai priklauso keliems vežėjams, kurie samdo vairuotojus.

Vitalija Pelenienė, Civilinės saugos, viešosios tvarkos ir sanitarijos skyriaus vadovė, informavo, kad skyriaus darbuotojai tikrina taksi vairuotojų kelionės dokumentus, o Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) pareigūnai, naudodamiesi keleivių teisėmis, tikrina taksi vairuotojo finansinius pažeidimus. Kitų institucijų pareigūnai, nustatę taksi vairuotojo finansinius pažeidimus, surinktą medžiagą perduoda nagrinėti skyriaus pareigūnams.

„Šiais metais už Taisyklių pažeidimus iš VMI informacijos nebuvo gauta“, – teigė pašnekovė, pridurdama, kad iki šių metų pabaigos skyriaus pareigūnai kartu su VMI planuoja atlikti tris taksi vairuotojų darbo patikrinimo reidus.

VMI – vairuotojai kvitą privalo išduoti net neprašyti

Nors savivaldybės atstovai teigia, kad šiemet iš VMI pranešimų negauta, Šiaulių apskrities valstybinės mokesčių inspekcijos Kontrolės departamento direktorė Rima Rasickienė patikino, kad taksi paslaugų veikla Šiaulių apskrityje yra nuolat VMI akiratyje. Patikrinimai vyksta įvairiu paros metu, tiek darbo, tiek ir švenčių dienomis.

Per pastaruosius dvejus metus Mokesčių inspekcijos darbuotojai Šiauliuose atliko 13 operatyvių patikrinimų, nustatyta 11 pažeidimų – neišdavė kvitų už suteiktas paslaugas. Informacija perduota Šiaulių miesto savivaldybei, kuri įgaliota surašyti ANK protokolą.

„Norime priminti gyventojams, jog visais atvejais veždami keleivius taksi vairuotojai privalo važiuoti įjungę taksometrą, neprašomi išduoti kvitą bei fiksuoti visas gautas pajamas pagal taksometrų parodymus“, – teigė ji.

Gyventojai raginami apie negautą taksi kvitą ar kitus pastebėtus mokestinius pažeidimus nedelsiant pranešti VMI pasitikėjimo telefonu 1882, pasinaudojant išmaniųjų telefonų programėle „Pranešk“, užpildant anketą interneto svetainėje www.vmi.lt arba apsilankant VMI.

Keleivis pats leidžiasi apiplėšiamas

Taksi paslaugas Šiauliuose teikiančios įmonės vadovė Zinaida Barienė nevynioja žodžių į vatą ir kalbėdama apie prie autobusų stoties klientų laukiančius taksi vairuotojus negaili žodžių „plėšikai“, „šlykštu“, „be sąžinės“. Vis dėlto įmonės vadovė užtikrina, kad milžiniškus pinigus už pavėžėjimą paimantys taksistai tai daro ir visiškai teisėtai.

Pasak Z. Barienės, valdininkai, komentuojantys situaciją, ką gali taksi vairuotojai, ko ne, nieko išsamiai nežino. Iš tikro visi vairuotojai, kurie laukia klientų prie autobusų stoties – yra verslininkai. Šie žmonės turi individualios veiklos pažymėjimus ir į Savivaldybę kreipiasi ne gauti licencijas, o – leidimus.

„Taksi vairuotojai, pildydami pažymą, nurodo patys, už kokią kainą veš keleivius. Jie gali nustatyti savo kilometro kainą ir tai darydami nepažeidžia įstatymų. Tiesa, Savivaldybę apie savo nustatytą kainą jie privalo informuoti prieš 2 savaites. Jonas nustato, kad kilometro kaina – 2 Eur, o Petras – kad 10 Eur“, – komentavo pašnekovė.

Šią nustatyta kainą vairuotojas privalo nurodyti kortelėje, esančioje dešiniame automobilio kampe. Klientas gali pasirinkti bet kurį automobilį pagal nurodytą vežimo kainą, o vairuotojas turi įjungti taksometrą ir kelionės gale pateikti keleiviui kvitą.

„Keleivių prie stoties mažai, per dieną gal dviejų klientų vienas vairuotojas sulaukia. Du keleivius paveža – juos ir apiplėšia. Juk keleivis pats leidžiasi būti apiplėšiamas. Kvailą ir bažnyčioje muša, keleivis pats kaltas, kad nepasižiūrėjo į kilometro kainą. Taip, šie taksistai – vagys, plėšikai, bet keleivis pats tai leidžia. Kur prasideda taksi, ten baigiasi sąžinė. Niekas tų taksistų nereguliuoja. Juos turi kažkas administruoti, tada ims bijoti“, – sakė pašnekovė.

Vis dėlto taksi įmonės vadovė patikino, kad taksi paslaugas teikia ir labai sąžiningi vairuotojai. Jie senutes ir nemokamai paveža, ir paliktus daiktus keleiviams grąžina. Tik keleiviai ne visada jiems už sąžiningumą padėkoja…