Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
R. Lazutka © Ieva Budzeikaitė
Reporteris MonikaŠaltinis: Etaplius.lt
Baltarusijoje ir toliau vykstant protestams, Lietuvos verslininkai teigia vis dar nejaučiantys jokio poveikio, tačiau ekonomistai mano, kad poveikis verslams, ypač transporto, logistikos ir turizmo sektoriams, tikrai bus.
Politinei krizei kaimyninėje šalyje nesibaigiant, ekonomistai ir vežėjai perspėja – neramumai Baltarusijoje jau dabar atsiliepė transporto ir logistikos sektoriuje. Jei prasidės suirutė, Lietuvos transporto sektorius kentės dar labiau, o Baltarusijoje prasidėjusi ekonominė krizė skaudžiai pasijus ir Lietuvoje.
Tačiau dabartinė situacija ne tik kelia iššūkių, bet ir atveria naujų galimybių.
Atidžiai stebi situaciją
„Kauno grūdų“ grupės pagrindinį akcijų paketą kartu su sūnumi valdantis Tautvydas Barštys 2017 m. verslą išplėtė į Baltarusiją. Jis mano, kad dabar reikia atidžiai sekti situaciją Baltarusijoje bei stebėti ekonominę padėtį, tačiau kol kas didelio poveikio taip pat nejaučia.
„Mes žiūrime ir stebime valiutų svyravimą, tai galbūt yra didžiausia įtaka mums. Žinoma, visa ta atmosfera nėra gera, manyčiau, dabar į mus, lietuvius, Baltarusijos valdžia žiūri pro padidinamąjį stiklą, tad reikia elgtis atsakingai. Bet mes daugiau laikomės ekonominės padėties stebėjimo, o dabar nelabai galime daryti kažkokias skubotas išvadas. Visgi visa tai, kas vyksta Baltarusijoje, nėra nei vienai, nei kitai pusei naudinga“, – komentavo T. Barštys.
Sigitas Paulauskas, valdantis milijoninę „Vakarų medienos grupę“, aktyviai dirbančią Baltarusijoje, teigia, kad situacija Baltarusijoje nedaro jokio poveikio jo verslui.
„Mūsų tai niekaip nepaveikė. Mes dirbame, kaip dirbome“, – Alfa.lt sakė S. Paulauskas.
Vežėjai trikdžius pajuto
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linavos“ sekretorius transporto politikai Tomas Garuolis situaciją vertina atsargiau nei prieš tai minėtieji verslininkai. Jo teigimu, situacija Baltarusijoje kelia bendrų ekonominių sunkumų, tad tai nėra tik transporto sektoriaus problema.
„Mūsų darbas yra labai platus, kroviniai važiuoja ir per Latviją, ir per Lenkiją, ir apskritai daug kur Europoje, bet nusiskundimų ar sunkumų, kurie liestų transporto sektorių dėl situacijos Baltarusijoje, šiuo metu nėra. Bet, žinoma, kai kaimyninėje valstybėje vyksta tokie dalykai, streikai, interneto trikdžiai, tai kelia bendrų ekonominių sunkumų, bet kol kas transporto sektoriaus išskirti nelabai galima, bet nežinia, kaip bus ateityje“, – sakė T. Garuolis.
Sekretorius transporto politikai taip pat pridūrė, kad patys pirmieji pagrindiniai neramumai Baltarusijoje sukėlė šiek tiek trukdžių transporto sektoriuje, bet dabar jų nėra. T. Garuolio manymu, ateityje situacija gali keistis.
„Daugelio įmonių pervežimai yra sertifikuoti, Baltarusija yra tranzito šalis ir, jeigu kiltų kokių stipresnių neramumų ar eilių prie sienų, tada jau bus trukdžių. Bet negalime spręsti dabar. Jei situacija blogės, manau, tai paveiks ne tik transporto sektorių, tada jau kils bendrų ekonominių problemų“, – teigė „Linavos“ sekretorius transporto politikai.
Didelis pelnas arba dideli nuostoliai
Ekonomistas Romas Lazutka visgi mano, kad labiausiai bus paveiktas transporto sektorius ir logistika, o kiti verslai, jo manymu, kol kas nėra taip pažeidžiami šioje situacijoje.
„Labai sunku prognozuoti, kas bus, nes neaišku, kas vyks toliau Baltarusijoje. Žinoma, logistikai ir transportui, geležinkeliams ir Klaipėdos uostui ši situacija yra labai reikšminga. Jei taip nutiktų, kad ten viskas sužlunga ir Baltarusija nebesinaudoja Lietuvos paslaugomis, transporto sistemomis, arba jei prasidės ekonominis karas, tada, žinoma, tai labai paveiks transporto sektorių“, – sakė R. Lazutka.
Apie kitus verslus ekonomistas kalba atsargiau. Jo teigimu, didelę įtaką jiems padarytų prasidėjęs politinis karas, taip pat jis priduria, kad tie, kurie dirba didelėse rinkose, supranta savo riziką.
„Kitų verslų pažeidžiamumo nelabai galima dabar komentuoti. Manau, bent kol kas jiems labai didelės rizikos gal nėra. Jei prasidėtų pilietinis karas, tada jau bus kita kalba. Verslininkai, kurie dirba tokiose rinkose, kur yra didelė rizika, šiuo atveju Baltarusija, supranta, kad iš to gali būti tiek didelis pelnas, tiek dideli nuostoliai. Aišku, atsiranda kartais tokių avantiūristų, kurie imasi tos rizikos, nors nežino, kaip viskas bus, ir tada jie sudega arba laimi. O jei laimi, tai tas pelnas gali būti labai didelis“, – situaciją komentavo R. Lazutka.
Atsiveria naujos galimybės
„Luminor“ vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas įsitikinęs, kad situacija Baltarusijoje Lietuvos verslams sukels ne tik iššūkių, bet ir atvers daug galimybių.
„Dalis Lietuvos verslų yra tiesiogiai susiję su pajamų gavimu iš Baltarusijos, ypač turizmo, transporto ir dalis pramonės sektoriaus. Manau, šie sektoriai pajus neigiamą poveikį. Neramumai Baltarusijoje kelia ne tik grėsmę, bet ir dideles galimybes. Galima prisivilioti dalį trūkstamų informacinių technologijų sektoriaus darbuotojų. Manyčiau, jei ilgiau situacija išliks neapibrėžta, jei ekonominė krizė Baltarusijoje gilės, o aš tuo neabejoju, tuomet bus gan gera proga Lietuvos verslams papildyti savo aukštos kvalifikacijos gretas“, – teigė Ž. Mauricas.
Ekonomistas taip pat tikina, kad nors poveikis ir bus, jis nebus labai didelis.
„Tačiau Baltarusija nėra tokia svarbi Lietuvos partnerė tiek prekybos, tiek investicijų atžvilgiu, tad poveikis nebus labai didelis. Baltarusija yra šalia mūsų, bet verslo žemėlapyje ji vis dar yra labai toli“, – sakė Ž. Mauricas.
alfalt-logo-skaidrus.png