Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Reporteris BrigitaŠaltinis: Etaplius.lt
Dabartinė vaikų karta auga technologizuotame pasaulyje, tad nenuostabu, jog popierinės knygos, „užauginusios“ ištisas žmonijos kartas, šiandien atlieka vis mažesnį vaidmenį. Vis tik to pasekmės, kaip rodo naujausi tyrimai, yra išties skaudžios: vaikų žodynas, raštingumo įgūdžiai kasmet tik prastėja.
Knygos vaikams (https://vaga.lt/knygos-vaikams-ir-paaugliams) atlieka daug funkcijų: jos lavina, brandina, ugdo žmogų, plečia suvokimą apie pasaulį, gerina kognityvines funkcijas, teigiamai veikia sveikatą. Dėl to itin svarbu, kad tėvai įtrauktų savo vaikus į knygų pasaulį kuo ankstesniame amžiuje. Kaip tą daryti? Plačiau sužinosite šiame straipsnyje.
Technologijų poveikis šiuolaikinių vaikų skaitymo įgūdžiams
Šiandien dar nemokantys skaityti vaikai naudojasi planšetėmis, telefonais ir kompiuteriais. Mokyklose rašiklius pakeitė skaitmeniniai rašymo būdai, o popierinius vadovėlius ar knygas – skaitmeninės bibliotekos. Kaip visa tai veikia vaikų skaitymo įgūdžius?
Didžiosios Britanijos Nacionalinio raštingumo fondo (ang. National Literacy Trust) atliktas tyrimas parodė, kad vaikų, skaitančių tik „per ekranus“, skaitymo įgūdžiai yra prastesni ir mėgavimasis skaitymu yra silpnesnis nei vaikų, skaitančių popierinius leidinius.
JAV Sinsinačio vaikų ligoninės tyrimas parodė, kad vaikams, kurie naudojasi išmaniosiomis technologijomis daugiau kaip valandą per dieną, būdingi silpnesni raštingumo įgūdžiai bei siauresnis žodynas. Tuo tarpu vaikai, dažnai skaitantys knygas, pasižymi geresnėmis kognityvinėmis funkcijomis.
Sidnėjaus universiteto mokslininkų tyrimas taip pat patvirtino, jog kuo anksčiau vaikas pradeda naudotis skaitmeninėmis technologijomis, tuo mažiau jis suvokia žodžių reikšmių, taip pat pasižymi skurdesniais raštingumo ir kalbėjimo įgūdžiais. Be to, mokslininkų teigimu, ankstyvas technologijų naudojimas ženkliai sumažina vaikų norą skaityti popierines knygas ir gebėjimą išlaikyti koncentraciją skaitymo metu.
pexels-photo-3754313.jpeg
Tėvai – pirmieji vaiko mokytojai
Įprastai 4–5 metų amžiaus vaikai įgyja pirmuosius skaitymo įgūdžius, o nuo šešerių septynerių metų – išmoksta skaityti. Tiesa, ne visi vaikai „įtelpa“ į šiuos rėmus – yra vaikų, kurie išmoksta skaityti dar ikimokykliniame amžiuje, bet yra ir tokių, kurie skaityti pradeda tik antroje klasėje.
Tėvai neturėtų manyti, kad vaiko skaitymo įgūdžiai yra edukacinės sistemos atsakomybė. Genetika čia taip pat atlieka tik menką vaidmenį. Šiuo atveju svarbiausias – pačių tėvų įdirbis „skiepijant“ vaikui meilę skaitymui ir knygoms.
Lingvistikos ekspertės Carlos Hudson Kam teigimu, jei tėvai siekia kuo anksčiau vaiką išmokyti skaityti, jie turėtų garsiai skaityti vaikui knygas nuo pat pirmųjų jo gyvenimo dienų.
Pasirodo, skaitant pasakas iki šešių mėnesių amžiaus kūdikiams, daug sparčiau vystosi jų kalbos suvokimas, klausymosi įgūdžiai. O nuo šešių iki dvylikos mėnesių amžiaus vaikai jau gali patirti susidomėjimą jiems skaitomomis knygomis. Vaikui sulaukus vienerių metų amžiaus, tėvai turėtų pradėti rutiniškai – ryte ir vakare – skaityti vaikui istorijas ir pasakas.
Vaikas turėtų matyti skaitančius ir savo tėvus
Garsiai skaitant vaikui istorijas, naudinga vesti pirštu per skaitomus žodžius, skirtingais balsais imituoti knygų veikėjų žodžius, pasitelkti knygose esančią vaizdinę medžiagą (papasakojant, kaip vaizdinė medžiaga susisieja su istorija), pasiūlyti vaikui pakartoti tam tikras frazes, susieti skaitomą istoriją su vaiko patirtimis, užduoti vaikui įvairius klausimus, susijusius su skaitoma istorija ir atsakyti į visus vaikui rūpimus klausimus.
Taip pat svarbu, kad atžalą nuo pat mažens suptų įvairios knygos bei specifinės, pagal amžių tinkamos, vaikų knygos, ir, kad jis matytų skaitančius savo tėvus – vaikai yra linkę kopijuoti suaugusiųjų elgesį.
Vaikas turėtų mėgautis jam skaitomomis istorijomis, tad knygų skaitymas turėtų būti susijęs su žaidimu. Beje, daugelis vaikų skaityti išmoksta natūraliai, tad jei tėvai spaus savo vaiką kuo anksčiau išmokti skaityti, tai gali sukelti atvirkštinę reakciją ir vaiko nenorą mokytis.
Vaikui pradedant mokytis skaityti, vertėtų jį skatinti kasdien garsiai skaityti. Tačiau ir patys tėvai turėtų tęsti garsų knygų skaitymą vaikams išmokus skaityti – tokiu būdu vaikų susidomėjimas knygomis tik stiprėja.
pexels-photo-5088185.jpeg
Rekomenduojamos knygos naujagimiams ir kūdikiams
Pirmosios naujagimiams skaitomos knygos neturėtų būti su ryškia vaizdine medžiaga, kadangi jų rega nėra pakankamai išsivysčiusi. Nuo šešių mėnesių amžiaus vaikų juslės sustiprėja, tad šiuo periodu verta skaityti knygutes su ryškesnėmis, aiškesnėmis iliustracijomis, jas paaiškinant kūdikiui suprantama kalba.
Kūdikiai jiems skaitomos informacijos negali visiškai apdoroti, tad svarbu skaityti tas istorijas, kurias skaitant galima būtų įtraukti kuo įvairesnių emocijų, garsų. Skatinkite vaiką atkartoti garsus, emocijas.
Skaitomos istorijos kūdikiams turėtų būti itin paprastos, su pasikartojančiomis frazėmis, aiškia vaizdine medžiaga, pažįstamu turiniu (pavyzdžiui, apie gyvūnus). Naudinga rinktis knygas su įdomiu, neįprastu apipavidalinimu ar interaktyvia medžiaga – leiskite jas kūdikiui liesti, tyrinėti.
2–4 metų amžiaus vaikai jau geba patys rinktis knygutes. Tokio amžiaus vaikams skaitomas turinys jau gali būti sudėtingesnis, su daugiau įvairių iliustracijų. Interaktyvios knygutės įtraukiančios įvairius jutimus – taip pat puikus pasirinkimas tokio amžiaus vaikams. Verta skaityti pamokančias, prasmingas pasakas, pasidomėti vaikų raidos psichologų teikiamomis knygų rekomendacijomis.
Rekomenduojamos knygos 5–7 metų amžiaus vaikams
Tokio amžiaus vaikai jau išmoksta skaityti patys, tad tėvai turėtų leisti išsirinkti knygas patiems. Vertėtų kartu su vaiku lankytis bibliotekoje, galbūt pateikti rekomendacijų savo nuožiūra. Taip pat naudinga naudotis specialistų sudaromais sąrašais, kaip „geriausios knygos vaikams“, „populiariausios knygos vaikams“.
Tačiau ir šiame amžiaus tarpsnyje svarbu, kad tėvai ir toliau garsiai skaitytų vaikams. Tėvų skaitoma literatūra turėtų būti sudėtingesnė, nei skaitoma pačio vaiko.
Taip pat verta rinktis knygas, kurias tėvai garsiai skaitytų kartu su savo vaiku. Tokios knygos turėtų būti šiek tiek sudėtingesnės nei knygos, kurias vaikas skaito vienas. Skaitant knygas kartu su vaiku lavinasi vaiko tarties ir skaitymo įgūdžiai. Be to, tėvai gali paaiškinti naujus žodžius ar sudėtingesnes frazes, todėl taip yra praturtinamas vaiko žodynas.
pexels-andrea-piacquadio-3769981.jpg
Rekomenduojamos knygos 7–10 metų amžiaus vaikams ir vaikams nuo 10 metų
Tokio amžiaus vaikai jau susiduria su mokykline literatūra ir knygomis, kurias reikia perskaityti. Deja, tačiau ne visos rekomenduojamos knygos sudomina vaikus, tad tėvai turėtų skatinti vaiką skaityti reikalingą mokyklinę literatūrą.
Taip pat svarbu skatinti vaiką rinktis norimas knygas pačiam. Nesistenkite įsprausti vaiko į amžiaus kategorijas, sakant, kad vaiko išsirinkta knyga „per sunki“ ar „per lengva“. Vaikas pats turi atrasti sau tinkamo lygio literatūrą. Žinoma, visuomet naudinga pasidomėti, kokios rekomenduojamas knygos vaikams, sulaukusiems 7–10 metų amžiaus, ar geriausios knygos vaikams nuo 10 metų amžiaus.
Kas padeda išlaikyti vaikų meilę knygoms?
Kartais pasitaiko atvejų, kai nuo pat kūdikystės vaikas yra pratinamas prie knygučių, o vos išmokęs skaityti – savo noru skaito dažnai ir daug. Tačiau pradėjęs eiti į mokyklą ar paauglystės metu, apleidžia knygų skaitymą ar praranda susidomėjimą knygomis apskritai. Tokiu atveju labai svarbu neversti vaiko skaityti, o pasigilinti į to priežastis. Galbūt vaikas neatranda sau tinkamos literatūros, galbūt vaikiškos knygos jo nebedomina, o gal jo dėmesį užgožia kiti dalykai.
Knygų skaitymas neretai apleidžiamas tuomet, kai vaikas turi neribotą prieigą prie technologijų. Būtent dėl to svarbu nustatyti aiškias taisykles, kada ir kiek laiko vaikas gali naršyti internete ar žiūrėti animacinius filmukus.
Knygos vaikams neturi asocijuotis su kančia. Kad ir kokio amžiaus bebūtų vaikas, svarbu, kad jis matytų, jog jo tėvai skaito knygas. Eikite kartu į bibliotekas, pasakokite vaikui apie savo perskaitytas knygas, dalyvaukite knygų pristatymuose ar kituose renginiuose. Tokiu būdu vaiko pasąmonėje „įsirašys“ suvokimas apie knygų naudą, o šis suvokimas išliks ir jam suaugus.
Remiamas turinys