PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Kultūra2024 m. Rugpjūčio 20 d. 20:16

„Kilowac“ – kas ten švyti naktyje?

Šiauliai

„Šiaulių naktų“ organizatorių nuotr.

EtapliusŠaltinis: Pranešimas spaudai


314741

Rugpjūčio 25 dienos vakarą, sekmadienį, 19 valandą, Šiauliuose, Zubovų rūmuose, prasidės savaitę truksiantis tradicinis, bet visada tradicijas laužantis meninis pleneras, kūrybinis nuotykis ir šviečiantis iššūkis „Kilowac VII“. Tai festivalio „Šiaulių naktys“ kūrybinės dirbtuvės.

Tikrasis menas yra kūrybos procesas, o ne eksponavimas. Taip kadaise išsireiškė legendinis „Fluxus“9 judėjimo įkūrėjas Jurgis Mačiūnas. Menas vyksta tuomet, kai jis yra kuriamas. Svarbiausia mene – atsitiktinumas, kurį dar galima pavadinti įkvėpimu ar meno dieviškąja dalele. „Šiaulių naktyse“ meno procesą bus galima pamatyti savo akimis.

Menas iš labai arti

Kai žmogus regi kūrybą, malšinamas sielos troškulys. Atsigerti trokštančias sielas, o gal pakrauti jūsų kūrybines baterijas „Kilowac“ kviečia ištisą savaitę – įėjimas atviras, laisvas visiems.
Kaip čia gimsta menas? To nežino ir patys menininkai, plenero dalyviai. Ką kalbėti apie žiūrovą – ateini ir nežinai, ar tuo metu menininkai skendės apmąstymuose, ar kamuosis kūrybinėse konvulsijose, ar išvykę į parduotuvę nusipirkti lempučių? O gal viskas vyksta kitaip?

Festivalio „Šiaulių naktys“ vienas iš kertinių renginių „Kilowac“ pristato bent šešetą originalių ir visiškai skirtingų menininkų. Šis pleneras yra staigmena ne tik žiūrovams ir šiaip smalsiems praeiviams, bet ir patiems menininkams. Daugelis jų pripažįsta neriantys į tą gelmę, iš kurios gimsta visi menai, tačiau niekas nežino, su kokiais rezultatais išnirs.

„Kilowac“ yra kūrybinės dirbtuvės, kuriose niekaip neribojamos menininkų raiškos priemonės ir necenzūruojami atlikimo būdai. Yra tik dvi taisyklės. Viena – kūrinys turi šviesti, švytėti - elektros energijos galios kilovatus paversti šviesa! Šviesa yra gėris. Ten, kur šviesa – nėra karo. Antra taisyklė – jokių taisyklių.

Plenero „Kilowac VII“ atidarymo proga koncertuos grupė „Keista Bjauri Žuvis“ - Aistės Kalvelytės (būgnai) ir Juliaus Čepukėno (elektronika) eksperimentinės muzikos duetas.

Be rėmų

Menininkas iš Ukrainos. Fedir Alexandrovich tarsi gimęs šiam meno plenerui. „Kai gimiau, mamai mane atidavė tik po trijų dienų. Visą tą laiką žiūrėjau į lemputę. Nuo to laiko man patiko žiūrėti į šviesą. Dėlioti šviesą, kurti dekoracijas teatre”, - pasakojo plenero dalyvis. Fedir, kaip ir daugelio Ukrainos menininkų kūrybą pastaruoju metu smelkia karo šmėkla. Beje, Vilniuje, Užupyje, jo sukurtą
meninę instaliaciją „Lėktuvų angelas“ prieš pat karą buvo pavogta. Gal atsiras?

Yevheniia Hryhoryan – dar viena menininkė iš Ukrainos. Pastaraisiais metais ji nuo aliejinės tapybos perėjo prie grafikos. Menininkės darbai įkūnija savęs pažinimo kelionę ir tapatybės paieškas. Ieško ne tik savęs, bet ir visų mūsų - naujausi jos projektai orientuoti į šiuolaikinės visuomenės, balansuojančios tarp nestabilumo ir abejingumo, metaforą.

Mila Cheprasova - išskirtinė plenero menininkė, gimusi Zaporižėje (Ukraina). Dabar gyvena Kiive. Nuolat eksperimentuoja su įvairiomis medijomis, kuriomis bando perteikti žmogaus emocinę brandą, individo vientisumą. Kaip tai gali daryti menininkas? Gali, jei nuolat dirba su tyrimais, nukreiptais į asmeninių ribų, nepilnavertiškumo, orumo temas. „Esu įsitikinusi, kad sveika visuomenė prasideda nuo sveiko individo. Žmogaus būsena labiausiai priklauso nuo jos paties“, - konstatuoja menininkė.

Plenero dalyvės Paulinos Simutytės kūrybos spektras platus. Kuria muzikinius vaidmenis įvairiuose spektakliuose. Tapyboje Paulina atrado unikalią techniką naudojant drobę, akrilą ir dirbtinę šviesą. Naudojamos dvi pagrindinės spalvos – mėlyna ir geltona su subtiliu rausvu atspalviu. Maišant ugnies ir vandens spalvas, sukuriami žali pasauliai, kurie tamsoje, įvesdami šviesos spindulį kaip simbolį, plačiau atveria pasąmonės suvokimo duris. Pastaraisiais metais Paulina pradėjo tapyti savos pigmentais, išgautais iš upėje surinktų uolienų akmenų.

Deimantė Kiesutė - dar viena paslaptinga plenero dalyvė. Pagal profesiją - juvelyrė, o gyvenime – stebėtoja. Ji sako, kad juvelyriką suvokia kaip beribę naujų prasmių kūrimo ir manipuliavimo erdvę. Menininkės viduje visada verda procesai, kuriuos inspiruoja praeitis ir dabartis, istorija ir mokslas, buitis ir asmeninės patirtys, pasakojimai ir emocijos.

Adomas Petrauskas yra jaunas talentingas skulptorius, tačiau jis jau anksčiau netilpo į standartinius rėmus. Menininkas savo kūrybinį identitetą labiau sieja su filosofija, o ne amatu. Tiesa, akademinio išsilavinimo jauno skulptoriaus asmeninė intencija nepaneigia ir nepamina. Natūralu – studijos visiems studentams panašios, tačiau vėliau meno formos ir idėjos yra beribės, nenuspėjamos. „Esu skatinamas aistros tyrinėti skulptūros kalbos galimybes, sukurdamas objektus, kurie mestų iššūkį žmonių būvio suvokimui“, - apie save kalbėjo menininkas.

Antrame aukšte - šešios parodos!

Verta žinoti, kad į plenero atidarymą Zubovų rūmuose verta ateiti keletą valandų anksčiau - tą patį sekmadienį 16 valandą antrame aukšte bus atidarytos net kelios išskirtinės šiauliečių ir ukrainiečių parodos, kurias bus galima lankyti viso plenero laikotarpiu. Vienas šūvis, o zuikiai du!
Vienu metu bus atidarytos iškart šešios parodos. Penkios jų - fotografijos. Savo fotografijos kūrinius pristatys šiaulietės Žaneta Bytautienė, Edita Aleksandravičienė, Daivos Šeibelienė ir Ramunė Bernotaitė. Taip pat - ukrainiečių fotografo Oleksijaus Karpovyčiaus (Oleksii Karpovych) darbų paroda. Ukrainietė Lesia Synychenko kviečia savimi patirti jos meninį projektą „Saugumo teritorija: pasąmonės tyrinėjimas“. Tai meninė instaliacija, kurios dalimi netikėtai tampa pats žiūrovas, tarsi atsidūręs savo pasąmonėje