Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Susisiekimo ministerijos nuotr.
Ignas DobrovolskasŠaltinis: ELTA
Asociacijos „Lietuvos keliai“ vadovo Šarūno Frolenko teigimu tam, kad būtų galima pradėti strateginių objektų statybas bei didinti šalies tiltų saugumą, kasmet keliams turi būti skiriama ne mažiau kaip 1 mlrd. eurų.
„Kelių infrastruktūros finansavimas šiandienėmis kainomis turi būti ne mažesnis kaip 1 mlrd. eurų kasmet, tai leistų tęsti pradėtas strateginių objektų statybas, užtikrinti savalaikį kelių remontą, pamažu didinti šalies tiltų saugumą“, – sakė Š. Frolenko.
Lietuvos savivaldybių asociacija (LSA) prastėjančių kelių būklę mato ne tik kaip infrastruktūros klausimą, bet ir kaip socialinę problemą, kuri dar labiau didina ekonominę ir socialinę šalies gyventojų atskirtį.
„Tikime, kad ir dabartinį kelių finansavimą galima paskirstyti efektyviau. Be to, egzistuoja ir paprasta ekonominė tiesa – dar ilgiau delsti ir netvarkyti kelių mūsų valstybei yra tiesiog per brangu“, – teigė l. e. p. asociacijos prezidentas Audrius Klišonis.
Tarp siūlymų kelių finansavimui – naujas fondas, „e-tolling“, kelių naudotojų rinkliava
Asociacijos „Lietuvos keliai“ vertinimu, tvaraus kelių finansavimo modelio lėšų šaltiniais, be dabar veikiančio Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) fondo, galėtų būti elektroninės kelių rinkliavos paslaugų („e-tolling“) sistema, kuri leistų per metus surinkti apie 250 mln. eurų, taip pat naujas apie 200 mln. eurų kelių fondas, kuris galėtų būti pildomas iš sunkiojo transporto registracijos mokesčio. Taip pat minima ir nauja kelių naudotojų rinkliava, kuri šalyje galėtų būti įvesta sumažinus degalų akcizą.
LSA siūlo dabartinei kelių būklei gerinti skirti ne mažesnę kaip 80 proc. degalų akcizo dalį, taip pat perduoti motorinių transporto priemonių registracijos mokestį savivaldybėms, kurios taip būtų labiau įgalintos gerinti ne tik kelių, bet ir viešojo transporto, pėsčiųjų ir dviračių takų infrastruktūrą bei eismo valdymą. Asociacija taip pat ragina atlikti visapusišką šalies kelių būklės situacijos įvertinimą, nustatyti aiškia metodika pagrįstą finansavimo poreikį keliams tvarkyti ir parengti strategiją bei konkrečių veiksmų planą, kaip sudėtinga situacija šalies kelių sektoriuje bus sprendžiama.
Asociacijos „Lietuvos keliai“ vadovas taip pat atkreipė dėmesį, kad viena esminių Lietuvos automobilių kelių direkcijos virsmo į akcinę bendrovę „Via Lietuva“ priežasčių buvo sukurti galimybių skolintis, tačiau tai nebuvo faktiškai įgyvendinta, kol ši organizacija neturi pakankamų ir tvarių pajamų šaltinių.
Todėl, „Lietuvos kelių“ nuomone, bendrovei „Via Lietuva“ galėtų atitekti visos iš kelių vinječių ir, jam pradėjus veikti, „e-tolling“ surenkamos lėšos, taip pat valstybinės reikšmės kelių tinklo įveiklinimo pajamos, tokios kaip kelių panaudojimas infrastruktūros kabeliams tiesti ir panašios.
Kelių sektoriui šių metų valstybės biudžete skirti 872 mln. eurų. Kelių priežiūros ir plėtros programoje (KPPP) numatyti 583 mln. eurai, iš laikinojo solidarumo įnašo – 130,5 mln. eurų. Dar beveik 159 mln. eurų numatyti iš ES finansinės paramos.