PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualu2022 m. Liepos 18 d. 00:00

Keliauti traukiniu ir vežtis dviratį tampa prabanga

Klaipėda

Audronio Rutkausko/ETAPLIUS

Mindaugas LaurinaitisŠaltinis: Etaplius.LT


240497

Keliautojai skatinami naudotis viešuoju transportu, keliauti tvariai ir ekologiškai. Tačiau realybėje tai labiau pasiturinčių prabanga. Norintieji nuvykti traukiniu ir kartu vežtis dviratį, kraupsta nuo „Lietuvos geležinkelių“ siūlomos kainodaros. Jeigu kaimyninėse šalyse vežtis dviratį kainuotų vos kelis eurus, Lietuvoje – dešimtis kartų daugiau.

Kaina pribloškė

Žinoma Klaipėdos architektė Gerda Antanaitytė neseniai pasidalino įrašu savo paskyroje socialiniame tinkle apie tai, kiek kainuotų nukeliauti iš Klaipėdos iki Ignalinos traukiniu, kartu vežantis dviratį. Ten ji norėjo apylinkėse pasivažinėti dviračiu ir grįžti traukiniu atgal. Kelionės kaina dviem asmenims Gerdą pribloškė – 167,08 Eur. Beveik tiek pat kainuotų keliaujant automobiliu, nepriklausomai nuo keleivių skaičiaus.

„Galvojam kaip čia būtų faina įsimest dviračius į traukinuką ir nudardėti į kokį neaplankytą Lietuvos miestą. Kelionė draugiška aplinkai, neterši su savo dyzeliuku žalių Lietuvos pievų, per langą gražūs vaizdai. Patikrinau bilietus: dviem žmonėm iki Ignalinos ir atgal su dviračiais – 167,08 Eur. Automobilis laimi“, – rašė Gerda.

Atliko tyrimą

Gerda atliko rinkos tyrimą ir pasidomėjo, kiek tą pačią dieną vienam žmogui su dviračiu į vieną pusę II klase panašų atstumą kainuotų keliauti kaimyninėse ar Vakarų Europos šalyse. Iš Balstogės iki Krokuvos Lenkijos traukiniais (atstumas 485 km) tai kainuotų 12,69 Eur, už dviratį papildomai sumokant 1,91 Eur.

Vokietijoje iš sostinės Berlyno iki Bremeno (atstumas 394 km) – 14,90 Eur, dviračiui vietą rezervuojant stotyje papildomai kainuotų apie 9 Eur.

Prancūzijoje iš sostinės Paryžiaus nukeliauti į Nantes (atstumas 385 km) kainuotų 25 Eur, dviratis papildomai kainuotų 5 Eur.

Nukeliauti iš Nyderlandų sostinės Amsterdamo į Liuksenburgo sostinę (atstumas 366 km ir vykstama iš vienos valstybės į kitą) – 31,50 Eur kelionė, dviratis papildomai 4 Eur.

Tuo tarpu iš Klaipėdos į Ignaliną (atstumas 363 km) kainuoja 41,77 Eur keleiviui, dviračio gabenimo kaina – prie keleivio kainos pridedama 45 proc. papildomai.

Gerda pažymėjo, kad tokia „Lietuvos geležinkelių“ kainodara, kaip skelbiama viešai, yra dėl specialių stovų dviračiams. Pasak keliautojos, jie nepatogūs ir gali sugadinti dviračius.

„Praėjusiais metais keliaudami visaip bandėm jų išvengti, nes turint dviratį su diskiniais stabdžiais ir įkišus į tą stovą, stabdžiai bus sugadinti. Ir jei kaimynas nelabai jautriai trauks dviratį iš galinės eilės, tavo dviračio likimas neprognozuojamas“, – pastabas rašė Gerda.

„Tiek apie mūsų žaliąjį kursą, prioritetą viešajam transportui ir skatinimą judėti dviračiais“, – savo įrašą baigė keliautoja.

Prabangos prekė

Portalui „Etaplius“ Gerda Antanaitytė sakė, kad jos nuomone, tai vertybinis klausimas. Pasak jos, šiuo metu sudaromos sąlygos tvariai ir ekologiškai keliauti tik didesnes pajamas gaunantiems žmonėms. Mažiau lėšų turintys žmonės paliekami be pasirinkimo.

„LTG yra valstybinė įmonė, monopolininkė, kuri turėtų sudaryti galimybę keliauti viešuoju transportu įvairias pajamas gaunantiems gyventojams, gal nebūtinai geriausiu laiku ar su naujais traukiniais.

Aš pati labai myliu keliones traukiniais, esame nuvažiavę iš Rygos iki Šanhajaus traukiniais, keliavę po skirtingas Azijos ir Europos šalis. Visame pasaulyje traukiniai yra demokratiška ir plačiai naudojama transporto priemonė. Keliavimas jais neturėtų būti prabangos preke“, – komentavo Gerda.

Patyrė nuostolių

Pašnekovė taip pat teigė, kad viešasis transportas, jos supratimu, nėra pelningas ir dažnai dotuojamas valstybių biudžeto lėšomis. Pastaruoju metu LTG patyrė nemažų nuostolių, kai neteko krovinių pervežimo iš Baltarusijos, taip pat užsakymų dėl sankcijų Rusijai. Tačiau ar tokius nuostolius turėtų kompensuoti keleiviai?

„Patiriamų nuostolių krovinių pervežime keleiviai niekaip nekompensuos. Kelių tiesimas taip pat daug kainuoja, nors autostrados pas mus neapmokestintos, nes tai yra vienas iš bazinių poreikių – kokybiškas susisiekimas. Yra nemažai miestų, kuriuose apskirtai viešasis transportas nemokamas, nes miestai mato tame pridėtinę vertę“, – teigė pašnekovė.

Prasilenkia su realybe

Jos nuomone, valstybės ir Europos vykdoma žaliojo kurso strategija, skatinimas kuo mažiau naudotis savo automobiliais ir keliauti visuomeniniu transportu ar dviračiais prieštarauja realybei.

„Nesusiveda galai. Gerai, kad automobilių taršos mokesčio idėja žlugo (bent kol kas), nes visi tikriausiai turim pažįstamų, gyvenančių atokioje vietovėje, kurie važinėja ne pirmos jaunystės automobiliais, nes tiesiog nėra susisiekimo alternatyvų. Juk ir viešos paslaugos – gydymo, mokymo įstaigos, bibliotekos optimizuojasi ir traukiasi iš mažų miestelių. O jas pasiekti kažkaip reikia“, – teigė Gerda.

Sudaro sąlygas keliauti visiems

Kotryna Dzikaraitė, AB „Lietuvos geležinkeliai“ komunikacijos partnerė portalui „Etaplius“ teigė, kad įmonė skatina žmones keliauti tvariai.

„Teikdama keleivių vežimo paslaugas bendrovė „LTG Link“ siekia žmones skatinti rinktis tvaresnes keliones, auginti keliaujančių traukiniais skaičių, investuoti į geresnes kiekvieno kliento patirtis ir užtikrinti jiems tvarias, patogias ir saugias keliones“, – raštu pateiktuose atsakymuose rašė įmonės atstovė.

Pasak jos, siekiama sudaryti sąlygas keliauti visiems keleiviams. Taikoma kainodara (+45 proc. prie keleivio bilieto kainos) yra taikoma todėl, kad traukinyje vietos ribotos, todėl įrengus vietas keleivių bagažui ir dviračiams, nelieka vietos patiems keleiviams.

„Atsižvelgiant į tai, didesnių augintinių ir bagažo bei dviračių gabenimas yra apmokestinamas kaip papildoma paslauga. Kadangi taip sumažėja traukinio talpa, dviračių gabenimas yra vertinamas kaip papildoma paslauga, kuriai taikomas papildomas mokestis, skaičiuojamas 45 proc. II ir III klasės keleivio bilieto vertės. Tai reiškia, kad dviračio gabenimo paslaugos kaina priklauso nuo maršruto ir važiuojamo atstumo“, – aiškino Kotryna Dzikaraitė.

Atsako patys keleiviai

Į Gerdos pastabas dėl potencialaus dviračių sugadinimo naudojantis dviračių laikikliais traukiniuose, Kotryna Dzikaraitė teigė, kad bagažo, taip pat ir dviračių, gabenimo saugumu rūpinasi patys keleiviai.

„Tai reiškia, kad būtina tinkamai pritvirtinti gabenamus dviračius ar saugiai laikyti kitą su savimi gabenamą bagažą. Keleiviai, kurie kartu gabena modifikuotus, standartinių dviračių ar jų padangų išmatavimų neatitinkančius dviračius, arba jei dėl kitų priežasčių nėra galimybės jų tvirtinti prie standartinių laikiklių, taip pat juos gali gabenti – tokiais atvejais dviračiai gali būti tvirtinami papildomais diržais“, – teigė įmonės atstovė.

Ji atkreipė dėmesį, kad sulankstomi dviračiai, jeigu jų matmenų suma neviršija 200 cm ir atitinka nemokamo rankinio bagažo matmenis, gali būti gabenami nemokamai.

„Remiantis šia taisykle el. paspirtukus keleiviai taip pat gali gabenti nemokamai“, – teigė Kotryna Dzikaraitė.

Skundų nėra gavę

Pasak jos, remiantis kitų šalių praktika, šios taisyklės galioja nuo 2014 m. liepos 1 d. Anksčiau įmonė taikė specialų ribotos trukmės pasiūlymą, pagal kurį vykstant iš Vilniaus į Kauną ir atgal dviračių gabenimas buvo nemokamas. Nuo praėjusių metų sąlygos suvienodintos visiems maršrutams. Pasak įmonės atstovės, keliaujant traukiniu daromas mažesnis neigiamas poveikis aplinkai, tad kiekvieno asmens teisė rinktis kelionę pagal poreikį, nusiskundimų nėra gauta.

„Kiekvienas keleivis renkasi kelionę ir, pagal poreikį, papildomas paslaugas. Lyginant su kitomis motorinėmis transporto priemonėmis, keliaujant traukiniu daromas mažesnis neigiamas poveikis aplinkai. Be to, keliaujant traukiniu nevargstama vairuojant ar negaištama laiko automobilių spūstyse. Pastebime, kad keleiviai noriai naudojasi šia paslauga ir pastaraisiais metais nesame sulaukę atsiliepimų ar skundų, susijusių su dviračių gabenimo kokybe.

Per pirmąjį šių metų pusmetį traukiniais jau pervežta 11 tūkst. šių transporto priemonių, iš jų 9 tūkst.  gegužės – birželio mėnesiais. Palyginti, praėjusiais metais tuo pačiu laikotarpiu buvo pervežta 5,5  tūkst. dviračių“, – tikino Kotryna Dzikaraitė.

Į portalo „Etaplius“ klausimus, ar „Lietuvos geležinkeliai“ taikydami tokią kainodarą siekia kompensuoti negaunamas pajamas dėl nutrauktų sutarčių su Baltarusijos ir Rusijos įmonėmis, taip pat į klausimus, kaip kitose šalyse keliaujant traukiniu dviračiai kainuoja vos kelis eurus, tuo tarpu Lietuvoje – ženkliai brangiau, atsakyta nebuvo.