Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Būsimasis Kauno centras. ©Kauno miesto savivaldybė
Reporteris SkaistėŠaltinis: Etaplius.lt
Jau antrą kadenciją Visvaldo Matijošaičio valdoma Kauno miesto savivaldybė pastarosiomis savaitėmis papildė savo autoparką dviem naujais elektromobiliais, kurių penkerių metų nuoma kainuos 70,8 tūkst. eurų. Praktiškumu šis savivaldybės sandoris nekvepia – pridėjus vos kelis tūkstančius šiuos automobilius būtų galima jau ne išsinuomoti, bet nusipirkti.
Balandžio 10 d. Kauno miesto savivaldybės administracija pasirašė sutartį su Šiauliuose veikiančia bendrove „Auto moto NG“ dėl dviejų elektromobilių „Hyundai Kona Electric“ nuomos iki 2025 m. lapkričio. Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje skelbiama sutarties vertė – 70 857,6 euro. Tokia suma per penkerius metus elektromobiliai, kuriais naudosis valdininkai, patuštins savivaldybės biudžetą.
Tiesa, pinigus sumokėti reikės ne iš karto – per 60 mėnesių savivaldybei teks mokėti 488 eurus ir PVM kiekvieną mėnesį.
Tačiau šių automobilių rinkos kainos kelia klausimų, ar ne paprasčiau būtų buvę šiuos elektromobilius tiesiog nusipirkti – tuomet po penkerių metų juos būtų galima bent parduoti ir atgauti dalį pinigų, o dabar, juos išsinuomojus, po penkerių metų ir sumokėtų 70 tūkst. eurų savivaldybė liks tuščiomis rankomis.
Rinkoje „Huyndai Kona“ elektromobiliai kainuoja tiek, kad pridėjus kelis tūkstančius jau būtų galima juos ne išsinuomoti, bet nusipirkti. Pavyzdžiui, autocentro „Fakto Auto“ svetainėje šią savaitę biudžetinio „Kona“ modelio kaina prasidėjo nuo 35 990 eurų. Du automobiliai savivaldybei būtų kainavę mažiausiai 71 980 eurų – 1 122,4 euro daugiau, nei dabar kainuoja šių automobilių nuoma.
Vienas argumentas savivaldybės naudai šiuo atveju būtų tai, kad 35 990 eurų – bazinė, žemiausia automobilio kaina, tad papildomi patogumai ir priedai būtų padidinę kainą. Tačiau susipažinus su praėjusį vasarį Kauno miesto savivaldybės paskelbtu skelbimu apie pirkimą nepavyko aptikti jokių didesnių reikalavimų, keltų elektromobiliams.
Rinkosi ekologišką transportą
Pasiteiravome Kauno savivaldybės, kokiu būdu buvo pasirinkta bendrovė, iš kurios nuomojami elektromobiliai, kokie buvo vertinimo kriterijai, taip pat kodėl nutarta nuomotis, o ne pirkti automobilius.
Gavome Kauno savivaldybės Bendrųjų reikalų skyriaus vedėjo Artūro Andriuškos komentarą, kuriame kalbama apie savivaldybės užmojus mažinti užterštumą mieste, automobiliams keltus reikalavimus ir kur jie bus panaudoti, tačiau neatsakoma, kodėl nutarta automobilius ne pirkti, o nuomotis.
„Kauno miesto savivaldybė, siekdama mažinti miesto užterštumą, skatina miestiečius naudotis viešuoju transportu, dviračiais, elektriniais automobiliais (mieste įrengta per 20 elektromobilių krovimo stotelių, kur palikus krautis elektromobilį , stovėjimas yra nemokamas).
Skatindami miestiečius, ir patys siekiame prisidėti prie miesto taršos, naftos produktų naudojimo mažinimo. Į objektus , esančius mieste, savivaldybės administracijos darbuotojai vyksta elektriniais paspirtukais, darbo užduotims vykdyti pasitelkti ir du elektromobiliai.
Jūsų minima elektromobilių nuomos sutartimi yra išnuomoti 2 elektromobiliai, kurių varikliai 100 proc. elektriniai, elektromobilių eksploatacinis garantinis laikotarpis 60 mėn. ir rida 150 tūkst. km. Gamintojo deklaruotas vidutinis nuvažiuojamas atstumas vienu įkrovimu pagal WLTP – ne mažiau kaip 482 km. Elektromobiliai bus eksploatuojami jiems suteiktu garantiniu laikotarpiu, dėl to nebereikės rūpintis remontu ir techniniu aptarnavimu. Būtent tokia elektra varomų automobilių specifikacija pasirinkta, įvertinus šiais automobiliais vykdomų užduočių pobūdį – galimybes vykti pakankamus atstumus, garantinio aptarnavimo aspektus.
Ekologiški du elektromobiliai bus skirti naudotis savivaldybės darbuotų užduotims ir funkcijoms atlikti Kauno mieste, vykimui ir į kitas Lietuvos vietoves. Elektromobiliams suteikta teisė nemokamai statyti/parkuoti automobilius rinkliava apmokestintose automobilių stovėjimo vietose.
Ekonomijos efektą įvertinsime praktiškai panaudoję elektromobilius kurį laiką, tikėtina, kad pasiteisinus šiam sprendimui, elektromobilių bus naudojama daugiau ir jie po truputį keis Savivaldybės dyzelinį kurą ar benziną naudojamas transporto priemones“, – rašoma pateiktame komentare.
Nuomotis mieliau nei pirkti
Laikinoji Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) vadovė Jovita Petkuvienė Alfa.lt informavo, kad dėl šio pirkimo skundų nebuvo sulaukta, todėl detaliau jo tarnyba nenagrinėjo. „Pasiūlymus pateikė 2 tiekėjai, tik vieno pasiūlymas atmestas dėl per didelės kainos“, – rašė J. Petkuvienė.
Anot laikinosios VPT vadovės, perkančioji organizacija, šiuo atveju – savivaldybė, turi teisę rinktis, ar nori prekę pirkti, ar nuomotis, tačiau privalo rūpintis, kad pinigai nebūtų švaistomi.
„Vertindama pirkimų rizikingumą VPT labiau atsižvelgia, ar įgyvendinami lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo ir skaidrumo principai, ar jie nėra pažeidžiami, bet pirkimo objekto pasirinkimui perkančioji organizacija turi diskrecijos teisę, tad sprendimo nuomotis ar pirkti labai plačiai komentuoti negalėtume.
Žinoma, vykdydama viešuosius pirkimus perkančioji organizacija privalo užtikrinti racionalų lėšų naudojimą ir siekti gauti didžiausią galimą naudą. Šiuo atveju pati perkančioji organizacija sprendė, kuris turto disponavimo būdas jai yra labiau priimtinas: automobilių įsigijimas nuosavybės teise ar jų nuoma“, – rašė J. Petkuvienė.
Laikinoji VPT vadovė pažymėjo, kad Kauno miesto savivaldybė šiuo aspektu nėra išskirtinė – daugelis perkančiųjų organizacijų mieliau renkasi nuomą, nei pirkimą. „Praktikoje perkančiosios organizacijos neretai renkasi automobilių nuomos, o ne įsigijimo būdą. Toks būdas leidžia perkančiosioms organizacijoms taupyti automobilių išlaikymo ir infrastruktūros kaštus“, – rašė J. Petkuvienė.
alfalt-logo-skaidrus.png