Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
Reporteris SkaistėŠaltinis: Etaplius.lt
Kauno Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoja Eglė Andriuškienė sako, kad didelės mokytojų trūkumo problemos Kaune nėra, tačiau trūksta apie 46 įstaigų vadovų“
„Tokia situacija susidarė dėl to, kad Nacionalinė švietimo agentūra, atliekanti būtiną pretendentų vertinimą, dėl pandemijos buvo sustabdžiusi šį procesą, todėl Savivaldybė negalėjo organizuoti konkursų direktorių pareigoms eiti. Dabar Agentūra veiklą atnaujino, ir jau spalio mėnesį Kaune numatyta vykdyti apie 10 konkursų“, - sakė E. Andriuškienė.
Apie tą dešimtį būsimų konkursų Kaune Eltai nepavyko aptikti oficialios informacijos rugsėjo 10-ąją atnaujintame Nacionalinės švietimo agentūros internetiniame puslapyje. Paprašyta apie mokyklų ar vaikų darželių vadovų paieškas detaliau paaiškinti Kauno miesto savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vedėja Ona Gucevičienė patarė kreiptis į Personalo valdymo skyrių, kuris rengia dokumentus konkursams. Šiame skyriuje Eltai tik pavyko sužinoti, kad Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai, kurios atstovas turi dalyvauti kiekvieno konkurso komisijoje, nusiųsti suderinimui raštai, bet kol kas tikslios datos, kada konkursai vyks, nenustatytos.
Viena seniausių Kauno mokyklų (jos istorija prasidėjo 1921-aisiais) - Žaliakalnio progimnazija yra tarp šiuo metu 46-ių savo nuolatinio vadovo neturinčių miesto savivaldybės įsteigtų ir jai pavaldžių ugdymo įstaigų.
ELTA primena, kad ankstesnei šios progimnazijos direktorei pasitraukus į verslą, postą laikinai užėmė buvusi Švietimo skyriaus darbuotoja, kuri laikinam poste neišdirbusi vienerių metų netrukus pasirinko koordinatorės pareigas tarptautiniame gabių vaikų ugdymo projekte. Tuomet buvusią laikinąją mokyklos vadovę pakeitė kita laikinoji direktorė, tiksliau, - progimnazijos direktoriaus pavaduotoja. Tačiau paskelbtas pirmas konkursas neįvyko, nes Savivaldybės atstovų teigimu, neatsirado nė vieno specialisto, norinčio užimti Žaliakalnio progimnazijos vadovo kėdę.
Nacionalinės švietimo agentūros Stebėsenos ir vertinimo departamento direktorius Vidmantas Jurgaitis, trečiadienį kalbėdamas su ELTA, prasitarė: „tai nėra patrauklus svajonių darbas, ypač įvedus vadovų kadencijas. Reikalavimų daug, darbas - labai atsakingas ir nelengvas. Todėl žmonės, dažniausiai - jauni, kuriems reikia tvarkytis gyvenimą (gal įsigyti būstą, imti banko paskolą?) neskuba į konkursą. Kadangi direktoriaus kadencija – 5 metai, bankas atsargiai vertina mokyklos vadovo perspektyvas grąžinti paskolą. Kai darbo sutartis terminuota, bankui tam tikra rizika kyla. Kas žino, gal antrą kartą konkurse žmogus nedalyvaus, o gal dalyvaus, bet nelaimės? Gal bus daugiau pretendentų, savivaldybei patrauklesnių? O gal mokyklos direktorius net iki kadencijos pabaigos neištemps?“
V. Jurgaitis patvirtino, kad pernai Nacionalinė švietimo agentūra tikrai dėl pandemijos turėjo daug trukdžių, tačiau šiemet pretenduojančių tapti ugdymo įstaigų vadovais specialistų vertinimai vyksta normaliai. Agentūra kandidatus vertina nuotoliniu būdu, o kaip organizuoti vadovų konkursus (tiesiogiai ar per nuotolį), kiekviena savivaldybė sprendžia savarankiškai.
Daugybė ugdymo įstaigų vadovų konkursų įvairiose Lietuvos savivaldybėse šiemet jau įvyko. Kauno miesto savivaldybės raštai Agentūrą pasiekė, patvirtino Nacionalinės švietimo agentūros Stebėsenos ir vertinimo departamento direktorius V. Jurgaitis. Todėl tikimasi, kad rudenį direktorių konkursai turėtų vykti ir šiame mieste.
Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos duomenimis, Kauno miesto savivaldybė šiemet turėjo įvykdyti 45 vadovų konkursus (26 - į bendrojo ugdymo mokyklas, 14 - į ikimokyklinio ugdymo įstaigas, 4 - į neformalaus vaikų ar suaugusiųjų švietimo įstaigas ir 1 - į švietimo pagalbos įstaigą).
Kadangi sausio-vasario mėnesiais buvo suplanuota daug konkursų, jų net 28 buvo atidėti dėl pandeminės situacijos ir kitų priežasčių (pvz., dar gegužės mėn. įvertinti pretendentai suderintų konkursų datų turės laukti iki spalio mėnesio. Ministerija informuota, jog Kauno miesto savivaldybės sprendimu, apie 6 iš šių konkursų buvo atidėti dėl subjektyvių priežasčių (vasaros atostogos, liga ir pan.).
Nacionalinei švietimo agentūrai suderinus 45 konkursus į Kauno m. savivaldybės švietimo įstaigas, kompetencijų vertinimui prašymus NŠA gavo tik iš 23 pretendentų (kai kurie jų pretendavo į tas pačias, kaip anksčiau, įstaigas). Iki šio laiko yra įvykę 17 konkursų (į 16 įstaigų vadovas atrinktas, o į 1 nebuvo kandidatų). Taigi pateikti duomenys rodo, kad Kauno mieste pretendentų į mokyklų vadovų paieškai ir skatinimui reikia teikti daugiau dėmesio.
Neseniai atlikta apklausa parodė, kad daugiau kaip 60 proc. vadovų darbo santykiuose su darbdaviu patiria emocinę įtampą, psichologinį spaudimą ar diskriminaciją. Šiuo metu Lietuvoje iš 1716 švietimo įstaigų nuolatinio vadovo neturi 298, arba 17,4 proc.
Ministrė Jurgita Šiugždinienė patikino neretai girdinti, kad (pasak mokyklų vadovų), labiausiai galimus pretendentus vadovauti mokykloms atbaido mažas atlyginimas, didelė atsakomybė ir kadencija.
„Vis diskutuojama apie 5 metų kadenciją. Nemanau, kad mokyklos vadovo sutarties pratęsimas be konkurso ilgesniam nei dviejų kadencijų periodui būtų teisingas sprendimas. Juk auga nauji specialistai, savo veikloje puikius pasiekimus demonstruoja mokytojai. Kokia bus jų motyvacija, jei žinos, kad mokyklų direktoriai paskiriami neribotam laikui, o pasitrauks tik išeidami į pensiją?“, – klausia ministrė.
Jos teigimu, reikia daugiau dėmesio skirti vadovų karjeros planavimui, mentorystei.
„Jeigu vadovų karjera būtų planuojama, tai geras vadovas, pabaigęs savo dešimties metų darbus vienoje mokykloje, galėtų būti skiriamas padėti kitai mokyklai, kuriai sekasi kiek prasčiau.
Vadovų paieška ir būsimų lyderių identifikavimas turėtų būti nuolatinis procesas. Svarbu skatinti savivaldybes ir švietimo įstaigų vadovus pastebėti bei padrąsinti lyderystės ir vadovavimo gebėjimų turinčius viduriniosios grandies vadovus (pavaduotojus ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjus) ar mokytojus. Geras vadovas turėtų žinoti, kad pasibaigus jo kadencijai, nebus pamirštas, - jo laukia kitos galimybės“, – sakė J. Šiugždinienė.
ELTA