Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
pixabay.com nuotr.
Reporteris DovilėŠaltinis: Etaplius.lt
Lietuvoje netrūksta pradedančiųjų įmonių, pritraukusių įspūdingas investicijų sumas, bet, deja, čia dar neužaugo nė vienas „vienaragis" – į milijardinį verslą išaugęs startuolis. Monika Laukaitė, Izraelio internetinių portalų kūrimo platformą valdančios bendrovės „Wix.com" padalinio Lietuvoje direktorė, turi idėją, kaip tokį startuolį užauginti.
Verslininkams Lietuvoje vis dažniau kliūna tai, kad norint čia pradėti kurti verslą, ne taip sunku rasti žmonių, kurie programuoja, bet yra be galo sudėtinga rasti profesionalų, kurie žinotų, kaip produktą parduoti ir kodėl žmonės bus laimingi jį pirkdami. M. Laukaitė pasakoja, kad ir „Wix.com" patirtis parodė, kad Lietuvoje trūksta gerų produktų vadovų.
„Įsikūrę Lietuvoje ieškojome vietinio produktų vadovo. Iš 10 geriausių Lietuvoje išsirinkome mums tinkamą kandidatą ir jį nuskraidinome į Izraelį, kad supažindintume su motinine įmone, bet tik ten supratome, kad nors Lietuvoje jis – geriausias šios srities specialistas, jo patirtis vis dar neatitiko globalios įmonės standartų. Ši problema net ir praėjus keliems metams nėra išsisprendusi, o viena iš to priežasčių – šalies orientavimasis vien tik į paslaugų centrų pritraukimą", – pasakoja pašnekovė.
Lietuvai reikia ne paslaugų centrų
Lietuvos verslo paslaugų sektoriuje šiuo metu veikia daugybė gerai žinomų tarptautinių bendrovių. Jų centrai teikia įvairias kompleksines paslaugas savo klientams visame pasaulyje, bet, anot M. Laukaitės, tai neskatina lietuvių verslumo. Ji teigia, kad norint užsiauginti tarptautinių įmonių reikalavimus atitinkančius specialistus, pirmiausia, Lietuvai reikia siekti pritraukti ne tarptautinius paslaugų centrus, o produktus vystančias įmones.
„Pavyzdžiui, Wix.com Lietuvos padalinys neteikia pagalbinių paslaugų, o vysto produktus, kurių užsakovas yra mūsų motininė bendrovė. Ji ir pardavinėja tuos produktus. Mano nuomone, Lietuvai reikia kuo daugiau tokių produktus gebančių kurti įmonių, nes jos siūlo daug pozicijų, kuriose darbuotojai turi laisvę realizuoti savo idėjas, o tai geriausiai ugdo darbuotoją", – sako M. Laukaitė.
Jos teigimu, jeigu turėtume daugiau tokiose pozicijose dirbančių žmonių, tuomet Lietuvoje būtų sukuriama kur kas daugiau inovatyvių produktų bei didesnė pridėtinė vertė.
Darbuotojus motyvuoja patirtis
M. Laukaitė pasakoja, kad dauguma „Wix.com" darbuotojų yra savamoksliai startuolių kūrėjai, bandę bent kartą ar kelis kurti savo verslą. Kandidatuodami jie neslėpė, kad nori dirbti Izraelio kapitalo įmonėje dėl galimybės įgyti žinių, kurios praverstų kitą kartą bandant kurti startuolį.
„Lietuvoje esame jau daugiau nei ketverius metus ir kol kas dar nė vienas darbuotojas neišėjo kurti savo verslo, bet kitose šalyse tikrai yra ne vienas atvejis, kai buvęs „Wix.com" darbuotojas sukūrė sėkmingą startuolį ir labai dažnai verslo idėją pradėjo vystyti dar dirbdamas įmonėje", – dalijasi moteris.
Pritaria ir startuoliai
Bendrovės „Deeper" inovacijų vadovas Donatas Malinauskas M.Laukaitei pritaria sakydamas, kad Lietuvai nereikia naujų paslaugų centrų.
„Žmonės, dirbantys paslaugų centruose, vargiai sukurs inovatyvią idėją verslui. Paslaugų centrai – konvejeris smegenims. Tik iš tokios darbo aplinkos, kurioje egzistuoja sprendimų laisvė ir galimybė realizuoti savo idėjas, susikuria sėkmingos inovacijos kaip, pavyzdžiui, mūsų tarptautinei rinkai pasiūlytas sonaras, kuris plūduriuodamas į telefoną perduoda informaciją apie dugno struktūrą, gylį, vandens temperatūrą, žuvies susibūrimo vietas. Šiuo produktu dabar prekiaujame daugiau nei 20 rinkų", – pasakoja pašnekovas.
Trūksta žinių, kaip tapti globaliu
Pridurdamas apie startuolių padėtį Lietuvoje, rizikos kapitalo fondų valdymo bendrovės „Open Circle Capital" partneris Rokas Tamošiūnas pastebi, kad jų Lietuvoje steigiasi vis daugiau, bet vis dar trūksta žinių, kaip išeiti į tarptautines rinkas.
„Norint įgyti įgūdžių, padėsiančių greičiau tapti globaliu verslu, lietuvių verslininkai turi stiprinti ryšius su „karštaisiais" taškais, tokiais kaip JAV ar Izraelis. Iš ten ir reikia atsivežti produktų vadovų ir kitų retos kvalifikacijos IT specialistų, kurie keltų Lietuvos lygį ir dalintųsi patirtimi su mūsų specialistais", – teigia R.Tamošiūnas.
M.Laukaitė pritardama šiai idėjai pataria startuoliams aktyviau dalintis patirtimi ir nebijoti klausti: „Lietuviai turėtų išmokti dalintis savo sėkmėmis ir patirtimis, kad ir kolegai ar kaimynui taip pat pasisektų ir kad po truputį išaugtume iš Lietuvos kaip paslaugų šalies įvaizdžio."