PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Verslas2025 m. Kovo 8 d. 12:02

Kaip kūrybinę veiklą paversti verslu?

Šiauliai

Va­le­ri­ja Fic-Bra­sė, aukš­to­sios ma­dos siu­vi­nė­ji­mo tech­no­lo­gė, kny­gos „Vers­lu­mas kū­ry­bo­je“ au­to­rė, tei­gia, kad bet koks dar­bas tu­ri bū­ti ap­mo­ka­mas. Pa­tys kū­rė­jai, anot jos, ga­li nau­do­ti to­kią min­tį: „Ma­no dar­bas tu­ri bū­ti ap­mo­kė­tas, ačiū, kad pa­gal­vo­jai apie ma­ne.“ (SAVM archyvo nuotr.)

Jurgita KaždailevičienėŠaltinis: Etaplius.LT


348469

Daugelis turime vienokią ar kitokią meninę gyslelę – laisvalaikiu mėgstame piešti, tapyti, lipdyti, siūti, siuvinėti, megzti, rašyti. O kodėl širdžiai mielos veiklos nepaversti pragyvenimo šaltiniu? Valerija Fic-Brasė, aukštosios mados siuvinėjimo technologė, tinklalaidės „Kūryba be filtrų“ kūrėja ir vedėja, Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje pasakojo apie savo nelengvą kelią į sėkmę bei atskleidė keletą būdų, kaip paversti savo veiklą pelninga.

Išbandymai

Valerija Fic-Brasė dalinosi gyvenime patyrusi nemažai išbandymų. Pirmiausia, tapo vieniša mama ir gyveno iš socialinės pašalpos. Tuo pačiu teko susidurti su neigiamu valstybinių institucijų požiūriu į sunkumus išgyvenantį žmogų. Jai kas mėnesį reikėjo lankytis Socialinės paramos skyriuje ir registruotis pašalpai gauti. Kaip pasakoja lektorė, prieš eidama ten, ji turėjo nusiimti visus papuošalus, padovanotus močiutės arba apsirengti nekokybiškais drabužiais, kad atrodytų kuo prasčiau.

Įstaigoje buvo grasinama: „Jeigu mes ateisim pas tave į namus ir rasim vyriškus triusikus?“. Nuolat jaučiamas spaudimas sukėlė nemalonių jausmų ir prisiminimų: jautiesi kaltas, kad prašai pagalbos, žlugdomas, nes, atrodo, kad specialiai naudojiesi valstybės teikiama parama. Palaikymo nebuvo. Atsirado tik dar didesnis noras kuo greičiau iš to išbristi, susitvarkyti gyvenimą.

Sunkus darbas, užsispyrimas, tikslų siekimas autorei padėjo viską pakeisti. Šiandien ji turi šeimą, sėkmingą verslą, užsiima edukacine veikla, padeda kitiems ir mėgaujasi tuo, ką daro. Žinoma, kaip toliau pasakoja Valerija, ir sėkmingu laikotarpiu išbandymai neišvengiami.

Vienas tokių – socialinių tinklų, banko sąskaitų „nulaužimas“. Dvylikos metų įdirbis, klientų ratas, nemenka suma pinigų – viskas buvo prarasta per akimirką. Be abejo, tai buvo didžiulis smūgis emocinei būklei. Bet teko susiimti, apmąstyti situaciją, išgyventi ją ir viską pradėti iš naujo. Todėl dabar stipri, pasitikinti savimi moteris padeda kitiems surasti savo kelią.

Nuo ko pradėti? Išmokti priimti savo baimes

Kaip pažymi knygos „Verslumas kūryboje“ autorė, kūrėjai dažnai būna introvertiškos asmenybės. Jie puikiai atlieka savo darbą, bet bijo jį viešinti, kalbėti apie tai. Šie dalykai atsiranda, žinoma, iš šeimos, kurioje užaugai. Dažnai iš tėvų, senelių buvo girdima kritika, vaikai negalėjo būti savimi, daryti, kas jiems patinka.

Neretai girdima frazė „išsirink normalią profesiją“ privertė mokytis ne to, kas prie širdies, o kas, regis, priimtina visuomenei. Todėl dabar daugybė žmonių gyvena baimėje – bijo keisti darbą, aplinką, bijo prarasti pastovumą, saugumą užtikrinančias pajamas ir gyvena nelaimingi. Grįžę iš „normalaus“ darbo ilgisi širdžiai mielos veiklos, ieško būdų pasijusti geriau. Dauguma supranta, kas padeda atsipalaiduoti ir užsiima tuo, kas patinka. Iš streso, nuovargio atrandama joga, skaitymas, mezgimas, sportas, tapyba, šuniukų kirpimas, rašymas, drabužių siuvimas, tortų kepimas, fotografija. Veiklų, kuriomis žmonės mėgaujasi yra daugybė. Jos daro nenuginčijamą teigiamą įtaką smegenims. Palaipsniui šie hobiai gali išaugti į verslą. Tik reikia išmokti atpažinti savo baimes bei išmokti gyventi su jomis.

Pirmiausia, pradedant kažką naujo, susiduriama su kritikos baime. Tačiau to negalime kontroliuoti, kritikos neišvengia niekas. Iš konstruktyvios kritikos galime mokytis, augti ir tobulėti, o nuo nereikšmingos ir piktos – atsiribojame.

Kita – viešumo arba savo darbo viešinimo baimė. Kaip sako lektorė, tokiu atveju verta pamąstyti, kaip labai jums patinka tai, ką darote ir kokia stipri turi būti baimė, kad nugalėtų didžiulį norą tai parodyti. Arba kas gali atsitikti blogiausio? Juk savo kūryba nieko nežalojame, jokiai gyvybei pavojaus nesukeliame, tuomet pirmyn! Begalinis noras daryti kažką naujo, didžiulė meilė tam, ką darai nugali viską! Galima išbandyti ir medicininių priemonių nerimui ar baimei valdyti, bet svarbiausia – darbas su savimi.

Galimybės, verslumas

Kai pasiryžtama parodyti savo darbus, kūrybą, veiklą viešai, susitaikoma su baimėmis – metas žengti kitą žingsnį: atrasti galimybes bei mokytis verslumo. Valerija pažymi, kad dabartiniai laikai yra nuostabūs. Neribotos interneto galimybės sukuria progą užsidirbti kiekvienam. Atrodo, žmonės pyksta, kai mato influencerių kuriamas reklamas, parduodamas prekes ar siūlomas paslaugas. Tačiau niekas netrukdo panaudoti interneto galimybių savo prekei parduoti, pareklamuoti teikiamai paslaugai. Viskas yra įmanoma – interneto laikais užsidirbti galima iš bet ko, tik svarbu, kaip tai pateikiama.

Kad tinkamai pateiktume paslaugą ar prekę, reikia mokytis verslumo. Rašytojos teigimu, šis, regis, nesuprantamas dalykas gali būti įkandamas visiems. Verslumas yra įrankių visuma, naudojama trokštamiems rezultatams pasiekti. Tiksliau – tai žmogaus gebėjimas kurti, plėtoti verslą, inovacijas, ekonominę bei socialinę vertę, atrasti naujų galimybių, realizuoti save. Verslumas yra disciplina, gyvenimo būdas, kuris padeda pasiekti tam tikrų tikslų.

Laiko planavimas, strategijos sukūrimas

Nuo susipažinimo su galimybėmis bei verslumu galima pereiti prie laiko planavimo. Šis dalykas yra būtinas, norint realizuoti savo idėjas. Pasak kūrėjos, laiko mes visi turime 24 valandas, todėl pasiteisinimo „neturiu laiko“ negali būti. Planavimas, disciplina, prioritetų pasirinkimas – kelias į sėkmę.

Strategijos kūrimas, visų pirma, turi atsakyti į klausimą: kas iš manęs tai pirks? kam skirta mano paslauga? Viskas, ką siūlome, privalo turėti paklausą. Suvokimas, kam kuriama, kam visai tai siūloma suformuoja aiškią viziją ir padeda pasiekti tikslą. Jeigu verslo strategija nėra apgalvojama arba pasirenkamas netinkamas rinkos segmentas, aplanko nusivylimas. Ir jis būna susijęs ne su kuriamu produktu ar siūloma paslauga, o su pačiu žmogumi. Kūrėjas nusivilia savimi, laiko save nevykėliu, abejoja savo jėgomis. Kad taip neatsitiktų, būtina apsvarstyti verslo strategiją ir tuomet veikti.

Nuolaidėlės

Viską apgalvojęs ir suderinęs, kūrėjas imasi verslo. Labai dažnai pradedama nuo artimųjų, draugų, giminaičių – jiems pirmiausia siūlomos prekės ar paslaugos. Tuomet atrodo, kad „saviems“ reikia daryti viską nemokamai.

Valerija sako, kad negalima toleruoti tokio dalyko. Ji prisiminė girdėtą frazę, kad prašydamas nuolaidos iš pradedančiojo kūrėjo, atimi iš jo ar jo šeimos narių gardesnį kąsnį, atostogas, drabužį, pramogas. Nuolaidų suteikimas turi būti paties kūrėjo iniciatyva. O artimi žmonės, pažįstami, draugai privalo palaikyti naują veiklą tiek emociškai, tiek finansiškai.

Lektorė teigia, kad bet koks darbas turi būti apmokamas. Patys kūrėjai, anot jos, gali naudoti tokią mintį: „Mano darbas turi būti apmokėtas, ačiū, kad pagalvojai apie mane.“

Nuostabu, jei pirkėjai ar paslaugos gavėjai mąsto ne tik apie naudą sau, bet ir apie kitus – jiems taip pat reikia išlaikyti šeimas, mokėti mokesčius, pirkti būtiniausias prekes ir pan. Visapusiškas palaikymas labai svarbus bet kam, o ypač pradedančiajam kūrėjui. Tai augina savivertę, pasitikėjimą. Todėl rašytoja ragina tikėti savimi ir nepasiduoti jokiam spaudimui.