PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2022 m. Sausio 13 d. 11:27

Judumo planas: dviratininkų problemos sprendžiamos tik popieriuje

Šiauliai

A. Rutkausko nuotr.

Reporteris MindaugasŠaltinis: Etaplius.lt


200545

Per šimtą tūkstančių eurų judumo plano parengimui išleidusi Šiaulių miesto savivaldybė nepraėjus trims metams nusprendė atnaujinti plane numatytas dviračių tinklų schemas. Netgi prašyta visuomenės pastabų. Tiesa, tik formaliai, nes kvietimas paskelbtas per šventes ir į gautas pastabas kažin ar bus atsižvelgta. Klausimų kelia ir dviračių tinklo atitikimas standartams. Susidaro įspūdis, kad pakeitimai atliekami tik popieriuje.


Foto galerija:

20220113-104403.jpg
20220113-104444.jpg
20220113-104446.jpg
20220113-104648.jpg
20220113-104918.jpg
20220113-104934.jpg

Negailėjo pastabų

Kiek anksčiau rašėme, kad dviračių bendruomenės nariai negailėjo argumentuotų pastabų Šiaulių miesto savivaldybei dėl dviračių infrastruktūros mieste. Dviračių takų tinklas pastaraisiais metais plečiamas, infrastruktūra tarsi gerinama, tačiau, bendruomenės narių nuomone, tai daroma neatsižvelgiant į kitų miestų ar šalių gerąją patirtį ir tokie pakeitimai neatitinka standartų.

Šiaulių miesto savivaldybė dar 2016 m. užsakė parengti Šiaulių miesto darnaus judumo planą. Jį parengė ūkio subjektų grupė: UAB „Atamis“, UAB „Smart Continent LT“ ir Všį Vilniaus Gedimino technikos universitetas. Planas kainavo per 109 tūkst. Eur.

Kvalifikuoti specialistai tyrinėjo eismo srautus mieste, atliko įvairias analizes, pateikė argumentuotus siūlymus, ką reikėtų padaryti mieste, kad pėsčiųjų, dviračių transporto priemonių, automobilių ir autobusų eismas Šiauliuose būtų darnus ir sklandus.

Atliko darbus

Kaip portalui „Etaplius“ nurodė Šiaulių miesto savivaldybės Miesto ūkio ir aplinkos skyriaus vyriausioji specialistė Lorinta Laureckytė, pagal planą buvo atlikta įvairiausių darbų:

  • visi viešojo transporto autobusai buvo pritaikyti specialiųjų poreikių turintiems žmonėms (SPTŽ);
  • atnaujinti ir pritaikyti SPTŽ trylikos gatvių šaligatviai bei kitos bendrosios miesto erdvės;
  • rekonstruoti Bačiūnų g., Tilžės g., Aušros al. pėsčiųjų ir dviračių takai;
  • įrengtos naujos pėsčiųjų ir dviračių takų atkarpos Žemaitės g., tarp Talkšos ežero ir Žuvininkų g., prie Talkšos ežero, Centriniame parke, Aviacijos g. ir kt.;
  • 30 vietų pilnai arba dalinai pašalintos juodosios dėmės;
  • priimtas sprendimas dėl mokamos automobilių stovėjimo zonos padidinimo;
  • 10 sankryžų šviesoforai pakeisti išmaniaisiais;
  • nupirkta 12 naujų CNG autobusų;
  • 12 vietų įrengtos dviračių stovėjimo vietos su stoginėmis;
  • 76 pėsčiųjų perėjose įrengtas kryptinis apšvietimas ir kt.

Taip pat planuojama artimiausioje ateityje įgyvendinti šiuos darbus:

įrengti pėsčiųjų ir dviračių takus Architektų g. (nuo Gegužių g. iki J. Jablonskio g.), Aukštabalio g. nuo Baltų g. iki Serbentų g. ir Serbentų g. nuo Aukštabalio g. iki Pramonės g.; tęsiamas projektų parengimas pėsčiųjų ir dviračių takų įrengimui, rekonstravimui ir kapitaliniam remontui: Karaliaučiaus, Pramonės, J. Jablonskio, Aerouosto, Lakūnų ir kitose gatvėse; ketinama įrengti kryptinį apšvietimą pėsčiųjų perėjose.

Atliekami pakeitimai

Vis dėlto praėjusių metų pabaigoje nuspręsta planą koreguoti ir pakeisti plane numatytas dviračių takų tinklo schemas. Prašymą teikti pastabas Savivaldybė į savo tinklalapį įkėlė praėjusių metų gruodžio 23 d. ir duotas terminas iki šių metų sausio 4 d.

Dviračių bendruomenė tik iš Tarybos narių sužinojo, kad vyksta toks derinimas, tad kilus šurmuliui socialiniuose tinkluose, Savivaldybė ėmė suktis iš padėties ir pratęsė pastabų teikimo terminą iki sausio 9 d.

Beje, klausimus dėl šio plano tikslinimo Savivaldybei raštu pateikėme sausio 6 d. ryte. Praėjus parai, atsakingi specialistai informavo, kad klausimus gavo ir atsakymus pateiks iki sausio 12 d.

Atsakymus tik po pakartotinio priminimo gavome sausio 12 d. darbo dienos pabaigoje.

Informavo per šventes

Šiaulių miesto tarybos opozicijos nariai stebėjosi, kodėl tokį brangiai kainavusį planą Savivaldybė nepraėjus nei trims metams nusprendė keisti ir apie keitimus visuomenę informavo tik formaliai – per šventes.

Kaip portalui „Etaplius“ komentavo Martynas Šiurkus, judumo planą rengė aukštos kvalifikacijos specialistai, kurie analizavo srautus, įvardino problemas. Paprasti gyventojai, pasak Tarybos nario, nėra specialistai ir gali pateikti tik subjektyvius, galbūt net neįgyvendinamus pasiūlymus.

„Dalis problemų išspręsta, bet daugiau nieko nedaryta ir dabar klausia žmonių nuomonės. Žmonės nežino srautų, nėra specialistai, ką jie gali pasakyti?

Turėjome situaciją su strateginiu miesto plėtros planu. Kai nepasiekė numatytų rodiklių, tikslino rodiklius. Panašu ir čia. Mano nuomone, neužtenka įmesti dokumentus ir laukti siūlymų.

Reikia padaryti diskusiją, sukviesti suinteresuotas grupes. Dviračių bendruomenė mieste aktyvi, išmano užsienio gerąją patirtį. Dabar atliekamas biurokratinis procesas, darymas dėl darymo“, – telefonu komentavo M. Šiurkus.

Neatitinka realijų

Kaip atsakymuose nurodė vyriausioji specialistė L. Laureckytė, planas koreguojamas, nes keičiantis miesto gatvių infrastruktūros plėtros planams, finansavimo galimybėms bei reikalavimams pėsčiųjų ir dviračių takams, buvo įvertinta, kad planuojama plėtra ir plėtros prioritetai iš dalies nebeatitinka šių dienų situacijos ir atsirado poreikis tikslinti „Dviračių tinklo plėtros schemą“.

Pasiteiravus, kodėl derinimas su visuomene atliktas per šventes, kai mažai tikėtina, kad suinteresuota visuomenės dalis atkreips dėmesį, specialistė patikslino, kad teisės aktuose nėra numatyta pareigos tikslinant Šiaulių miesto darnaus judumo planą procesus viešinti visuomenei.

Vis dėlto, per nustatytą laikotarpį buvo gauti 24 pasiūlymai, kuriuos teikė tiek pavieniai asmenys, tiek įstaigos bei organizacijos. Kai kurie teikėjai pateikė po kelis pasiūlymus.

Pasiteiravus, ar gautos pastabos racionalios ir ar siūlymus galima įgyvendinti, L. Laureckytė nurodė, kad didelė dalis pasiūlymų yra subjektyvūs ir kad teikėjai nevertino techninių galimybių.

Šios atsakingų specialistų bus įvertintos techninių projektų rengimo metu. Todėl kyla pagrįsta abejonė, kad į gyventojų ir organizacijų siūlymus nebus atsižvelgta.

Į klausimą, kaip Savivaldybė vertina dabartinę dviračių takų schemą bei infrastruktūrą, ar šioji atitinka dviračių takų standartus bei bendruomenės interesus, L. Laureckytė atsakė, kad dabartinė dviračių tinklo plėtros schema rengta vadovaujantis buvusia situacija, galiojusiomis tendencijomis ir atsižvelgiant į planuojamą finansavimą.

„Nei šiuo metu galiojančios nei tikslinamos schemos tinklas nėra vertinti ar nurodyti dviračių takų įrengimo standartų“, – atsakė specialistė.

Sukėlė pasipiktinimą

Daug diskusijų ir pasipiktinimo iš dviračių bendruomenės kilo dėl atitvarų dviračių take Tilžės gatvėje prie Vairo gatvės ir prie Pagėgių bei Donelaičio gatvių.

Dviračių takai. A. Rutkausko Etaplius nuotr.

Savivaldybė argumentavo, kad tokie atitvarai įrengti, nes šiose vietose buvo kilę incidentų, kai elektriniu paspirtuku važiavę asmenys buvo nutrenkti iš šalutinių gatvių sukančių automobilių.

Nors pagal taisykles, tokioje dviračių perėjoje dviratininkams suteikiamas pirmumas ir dviratininkai bei paspirtukininkai, važiuodami šiomis perėjomis neprivalo nulipti, automobilių vairuotojai privalo duoti pirmumą.

Dviračių bendruomenės narių nuomone, tokios problemos sprendžiamos kitokiomis priemonėmis, lėtinant pirmiausia automobilius, bet ne dviračius ar paspirtukus. Juo labiau, kad beveik 1 tūkst. Eur kainavę atitvarai įrengti tik dėl vaizdo – akivaizdu, kad dviratininkai atitvarus apvažiuoja, dėl ko prie vienų atitvarų buvo pastatyti oranžiniai kūgeliai.

 

Dviračių takai. A. Rutkausko Etaplius nuotr.

Kaip nurodė specialistė, Saugaus eismo komisijos posėdžiuose pernai rugsėjį buvo pateikta siūlymų ne tik įrengti atitvarus, bet spręsti problemą iš esmės – panaikinti šviesoforu reguliuojamą perėją prie Ragainės progimnazijos ir įrengti šviesoforu reguliuojamą sankryžą Tilžės gatvėje prie Donelaičio arba Pagėgių gatvių.