Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Gintaras KandrotasŠaltinis: Etaplius.lt
Rugpjūtis – darbymetis ūkininkams. Laukuose vis intensyviau dūzgia kombainai: pirmiausia rapsų, o po dienos kitos – ir javų pjūtis. Šiemet ji kiek vėlyvesnė, tačiau bent jau kol kas palankesnė nei pernai.Vis dėlto Kuktų ŽŪB nedžiūgauja. Svarbiausius sezono darbus bendrovei sunkina sudarkyti keliai.
Rapsus kulti jau baigia
Kuktų žemės ūkio bendrovė rapsų pjūtį jau baigė. Bendrovės vadovas Antanas Jasiulevičius sako, kad nors liepos pabaigos – rugpjūčio pradžios orai buvo šilti, rapsų kūlimas buvo sudėtingas.
– Visi mes, žemdirbiai, norime prasidėjus augalų brandai derlių nupjauti vienu ypu. Atvažiavai, nukūlei, išvažiavai, ir ramu. Deja, taip niekada nebūna. Nors kuliant rapsus buvo šilta, bet netrūko ir drėgmės. Tik nebuvo vėjo, kuris galėtų ją išvėdinti. Vis dėlto džiaugiamės, kad šiemet apskritai turime ką kulti – pernai visi žieminiai rapsai iššalo, – kalbėjo A. Jasiulevičius.
Kadangi nukulti rapsai turi nemažai šiukšlių, dabar Kuktų ŽŪB darbuotojai juos valo ir netrukus veš parduoti. A. Jasiulevičiaus teigimu, ir javų, ir rapsų kaina pjūties metu būna žemiausia, tačiau sandėliuoti visą derlių bendrovė neturi galimybės.
– Saugosime tik dalį grūdinių kultūrų derliaus. Tą kiekį, kuriam esame sudarę išankstines sutartis, parduosime iš karto, kitą dalį laikysime. Niekas nežino, ar išlošime, bet taip bandome paskirstyti riziką. Jei nepasiseks parduodant pagal išankstine sutartis, galbūt kaina bus didesnė parduodant žiemą. Gali būti ir atvirkščiai, todėl viso kiekio neparduodame iš karto, – paaiškino Kuktų ŽŪB vadovas.
rapsai
Netrukus vyks į javų laukus
A. Jasiulevičiaus teigimu, baigę rapsų pjūtį bendrovės kombainai, jei orai nesutrukdys, iš karto keliaus į javų laukus (su bendrovės vadovu kalbėjomės praėjusią savaitę).
– Jau laikas, ankstyviausios veislės brandą beveik pasiekusios. Javus sėjame skirtingų veislių, taigi ir subręsta jie skirtingu laiku. Taip elgiamės, kad javai nenunoktų vienu metu ir kad nereikėtų jų visų kartu kulti. Juk negalime nuspėti, kokie bus orai, ar nesuges technika, o galų gale, jos tiek ir neturime, kad visus laukus per porą dienų nukultume, – kalbėjo bendrovės vadovas.
Anot jo, toks sėjos metodas nėra naujiena, dauguma žemdirbių jį taiko jau seniai – kitaip tektų skaičiuoti didelius nuostolius. Maždaug tokius, kokius ūkininkai patyrė pernai.
– Pernai lietus prasidėjo ir tęsėsi tada, kai javai buvo pasiekę aukščiausią brandos stadiją. Būtent šiame augimo etape javus reikia skubiai kulti ir vežti nuo dirvos, nes sulig kiekviena diena tirpsta jų kokybė, mažėja maistinės savybės. Tam ir sėjame skirtingas veisles, kad jos ne vienu metu subręstų. Deja, ir šis metodas pernai nepateisino lūkesčių. Lietus užsitęsė ir net skirtingas javų brandos laikas nepadėjo – į laukus nebuvo galima važiuoti dėl drėgmės. Pernai beveik visi grūdai virto pašariniais, – prisiminė A. Jasiulevičius.
Jis tikisi, kad šiemet pernykštė situacija nepasikartos, nes kol kas javų laukai gražūs. Kuktų ŽŪB vadovas iš hektaro naujojo derliaus tikisi prikulti 6–7 tonas.
– Mes norėtumėme ir 10, ir dar daugiau tonų. Deja, tai europietiški derliai. Situaciją vertinu realiai, todėl daugiau nesitikiu. 6–7 tonos yra visiškai normalus lietuviškas derlius. Jei tik pavyks jį nukulti kokybišką, nešlapią ir nepraradusį maistinių savybių, būsime labai patenkinti, – sakė A. Jasiulevičius.
komabinas
Važiuoja be paliovos
Nors javapjūtės darbai kol kas bendrovėje klojasi sklandžiai, galvos skausmą ir toliau kelia išmaitoti keliai, vedantys į bendrovės laukus. Tais pačiais keliais naudojasi ir Kuktų ŽŪB apylinkėse įsikūrusios ūkininko Irmanto Grigo kalakutų fermos, į kurias kasdien atvyksta sunkiasvoris transportas, vežantis pašarus kalakutams. Dar galingesnė technika ten važinėja, kai vyksta mėžimo darbai. Pavasarį ir rudenį kelias tampa neišvažiuojamas.
Kuktų ŽŪB vadovas sako, kad bendrovė polaidžio metu keliu nesinaudoja – tada važiuoti į laukus jiems tiesiog nėra reikalo. Tuo tarpu į fermas pašarus technika be paliovos veža ištisus metus. Toks sunkiasvorės technikos srautas krašto keliu nesibaigia jau 10 metų. Kasmet kelio būklė darosi vis prastesnė, pastaruoju metu ji – tiesiog katastrofiška. Vadinasi, atsakomybė už kelio sutvarkymą tenka fermų savininkui. Deja, iniciatyvos I. Grigas nesiima – į fermą technika ir toliau važiuoja neišvažiuojamu keliu. Kuktų ŽŪB neiškentusi kiek galėdama kelią tvarko: A Jasiulevičiaus teigimu, gaila laužyti savo techniką. Bet rezultatas būna trumpalaikis, nes keliu ir toliau į fermas važiuoja sunkiasvorė technika.
– Mūsų technika tais keliais taip pat važiuoja ir mes lygiai taip pat prisidedame prie kelio nusidėvėjimo, bet ne tiek, kiek kelią gadina I. Grigo ūkis. Vis laukiame, kada ir jie imsis iniciatyvos, pagaliau sutvarkys tai, ką sudarkė. Deja, viskas baigiasi pažadais. Jei tuo keliu būtų rūpintasi nuolat, situacija tokia bloga, kokia yra šiandien, gal ir nebūtų. Dabar prieita iki to, kad reikia tvarkyti viską – paruošti naują pagrindą, supilti naują paviršiaus sluoksnį. Greideriavimas ir kosmetinis remontas nepadės, reikia didžiulių investicijų, – kalbėjo A. Jasiulevičius.
kelias
Žada sutvarkyti
Dabar, kai yra gana sausa, nors ir sudėtingai, bet keliai yra išvažiuojami. A. Jasiulevičius su nerimu laukia rudens.
– Iš patirties žinau, kad bus blogai. Pavasarį padėtis buvo katastrofiška, jų pačių sunkvežimiai klimpo iki ašių, šiemet, jei niekas nieko nedarys, bus tas pats. Situacija kasmet vis blogėja, tiesiog verkiant reikia kažką daryti. Laikas, tinkamas tvarkyti kelią, jau eina į pabaigą. Reikėjo darbus pradėti, kol buvo šilta ir sausa, o jau visai netrukus prasidės rudeniniai lietūs, įtariu, kad ir vėl teks murkdytis purve, – piktinosi Kuktų ŽŪB vadovas.
Susisiekę su kalakutų fermos vadovu Irmantu Grigu sužinojome, kad jis atsakomybės nesikrato ir sutiko, jog už kelio remontą yra atsakingi jie. Taip pat žadėjo, kad artimiausiu metu sumaitotas kelias bus tvarkomas.
– Konkrečių terminų neminėsiu, nes nežinau, kada tiksliai darbai galės prasidėti, tačiau jie tikrai prasidės. Galbūt šio mėnesio gale, galbūt – kito pradžioje. Jau yra derinami klausimai su įmone, kuri atliks darbus, tačiau viskas užtrunka. Bet kokiu atveju kelias bus sutvarkytas. Ketiname paruošti naują pagrindą, kelią pakelti. Žinoma, per vieną ar per dvi dienas tokie darbai nepasidaro, viskas užtruks. Prašau dar šiek tiek kantrybės, ir kelias tikrai bus sutvarkytas, – žadėjo I. Grigas.
Ričardo Pasiliausko nuotraukos
sunkvezimis