Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Gintaro Kandroto nuotraukos
Gintaras KandrotasŠaltinis: Etaplius.lt
Istorinės technikos turėtojai ir gerbėjai jau buvo spėję priprasti, kad tokiai technikai nuo 2014 m. liepos 1 d. išduodami rudos spalvos valstybiniai numeriai. Juose yra H raidė, reiškianti, kad technika – istorinė, o pirmi du skaitmenys reiškia pagaminimo metus.
Rudi numeriai atsirado po ilgų diskusijų
Kol atsirado tokie numeriai, prireikė kelių metų diskusijų, kuriose aktyviai dalyvavo senovinės, istorinės technikos gerbėjai, jų organizacijos ir įmonės „Regitra“ specialistai.
Regis, galiojusia tvarka visi buvo patenkinti – bent jau viešojoje erdvėje dėl to nepasitenkinimo nereiškė niekas.
Todėl senovinės technikos entuziastams kaip perkūnas iš giedro dangaus pasirodė vidaus reikalų ministerijos šių metų spalio 9 dieną priimtas įsakymas (Nr. IV-690), kuriuo numatyta, jog istorinės transporto priemonės bus ženklinamos baltos spalvos valstybiniais numeriais, kuriuose dar neliks ir nuorodos į pagaminimo metus. Viskas, kas lieka išskirtinio į visus kitus numerius panašioje lentelėje – tik raidė H. Toks įsakymas įsigalios nuo kitų metų balandžio 1 dienos, ir tai, deja, nėra balandžio 1-osios pokštas.
Ministro įsakymas sujaukė istorinės technikos identifikavimo visuomenėje tvarką?
Lietuvos istorinių transporto priemonių išsaugojimo asociacija „Retromobile“ išplatintame pranešime stebisi, kas gi pasikeitė per 3 metus, kuomet VĮ Regitra 2014-07-01 priėmė teisės aktą dėl rudos spalvos valstybinių numerių, dėl transporto priemonių pagaminimo metų juose žymėjimo?
„Pažymėtina, jog dar 2011–2014 metais derinant šiuo metu naikinamą istorinių numerių įvedimo tvarką, jų išdėstymo, spalvinę gamą ir kt. darbo grupėse taip pat dalyvavo VĮ „Regitra“ atstovai, kurie siūlė ir balsavo už tai, jog būtų numatyta istorines transporto priemones išskirianti numerių spalva bei numeriuose numatyta pagaminimo data. Praėjus vos 3 metams nuo numatytosios, tvarkingai bei sistemingai gyvuojančios tvarkos įvedimo, istorinės technikos gerbėjai nuolat visuomenę informuodavo, jog istorinės transporto priemonės registracijos numerio ženklas – daugiau nei numeris, tai informacinė lentelė nurodanti, jog tai: pirma – istorinė transporto priemonė, antra – ji pagaminta konkrečiais metais. Akivaizdu, jog minėtas vidaus reikalų ministro įsakymas sujaukia kruopščiai bei nuosekliai kuriamą istorinės technikos identifikavimo visuomenėje tvarką, o taip pat pakerta pasitikėjimą valstybinėmis institucijomis taip neatsakingai, beatodairiškai bei skubiai kaitaliojančią teisės aktus“, – sakoma asociacijos „Retromobile“ pranešime.
Senovinės technikos gerbėjai stebisi, kad šįkart nebūta jokios diskusijos, o asociacijai „Retromobile“ pateikus siūlymus teisės akto koregavimui, paliekant esamą istorinių numerių išdavimo sistemą, numeraciją, spalvą į juos nebuvo atsižvelgta – išvis net nesureaguota.
Atsakymas nebuvo išsamus
Norėdamas sužinoti, kodėl prireikė keisti nusistovėjusią ir, regis, visiems tikusią istorinių transporto priemonių valstybinių numerių išdavimo tvarką, „Suvalkietis“ kreipėsi į Vidaus reikalų ministeriją, užduodamas keletą klausimų. Tačiau atsakymą gavome iš valstybės įmonės „Regitra“ ir jis, deja, nebuvo labai išsamus.
Štai į klausimą, kodėl buvo pakeista iki šiol galiojusi tvarka, kokiais konkrečiais argumentais vadovautasi, atsakyta taip: „Po 2017 m. birželio 12 dienos susitikimo su asociacijos „Retromobile“ prezidentu buvo susitarta, jog keisis istorinių transporto priemonių numerio ženklai – nuo 2018 m. balandžio 1 d. jie bus baltos, o ne rudos spalvos. Istoriniams automobiliams skirti numerio ženklai ir toliau bus sudaryti iš priekyje einančios H raidės bei po jos einančių 5 skaitmenų, tačiau pirmieji 2 skaičiai nebenurodys automobilio pagaminimo metų.
Toks sprendimas priimtas įvertinus faktą, jog kilmės dokumentuose dažniausiai naudojama 1-os registracijos data arba modelio metai, kurie dažnai nesutampa su pagaminimo metais. Tad, tai reiškia, jog gali būti skelbiama klaidinanti informacija. Be to, remiantis pasauline praktika, istoriniuose numerio ženkluose nėra nurodomi automobilio gamybos metai.“
Kuo užkliuvo ruda spalva?
Kodėl atsisakyta rudos spalvos, atsakyme nepaaiškinama. Tiesa, toliau „Regitros“ atsakyme rašoma: „Naujų istorinių numerio ženklų statusas išlieka tas pats. Tai reiškia, jog konkretus ir išskirtinis ženklinimas su priekyje einančia H raide yra skirtas tik istorinėms transporto priemonėms, tad tai leis lengvai jas identifikuoti, todėl jų prestižas tikrai nenukentės. Be to, svarbu suvokti, jog valstybiniai numerio ženklai nėra automobilio puošmena, o tik jo identifikavimo priemonė.“
Gal iš tokio atsakymo reikėtų suprasti, jog ruda spalva buvo savotiškas puošybos elementas? O gal rudos spalvos numeriai buvo per brangūs (jie kainuoja 19,4 eur – tai 4,34 eur brangiau, nei įprasti numeriai eiliniam automobiliui) ir norima juos atpiginti?
„Regitros“ atsakyme sakoma, kad „atsisakius specifinės spalvos plėvelių, tikėtina, jog šių numerio ženklų išdavimo kaina mažės“. Tačiau „Retromobile“ teigia, kad „istorinės technikos gerbėjai ne sykį yra minėję, jog yra pasiryžę priimti padidėjusius kaštus istorinių numerių išdavimui“. Kitaip tariant, atpiginti numerių niekas ir neprašė...
Tad argumentai dėl spalvos pakeitimo taip ir lieka neaiškūs.
Anksčiau išduoti numeriai galios neterminuotai
„Regitros“ teigimu, šiuo metu Lietuvoje įregistruota 620 transporto priemonių, paženklintų istoriniais numerio ženklais. „Svarbu atkreipti dėmesį, jog anksčiau išduoti rudos spalvos numerio ženklai galios neterminuotai tol, kol bus naudojama transporto priemonė. Tačiau istorinio automobilio savininkui ar valdytojui pageidavus, bus galima išsiimti naujus, t. y. baltos spalvos numerio ženklus“, – sakoma „Regitros“ komentare.
Tuo tarpu istorinės technikos gerbėjai nerimauja, jog minėta įstatyminė pataisa neigiamai atsilieps Lietuvos transporto bei visos šalies istorinio automobilizmo įvaizdžiui, kuomet vieni naudosis informatyviais rudos spalvos istoriniais numeriais, o kiti – ne.
* * *
Išties sunku pasakyti, kokie buvo šios „naktinės reformos“ tikslai. Įspūdis toks, kad kažkas, ne ta koja išlipęs iš lovos, paėmė ir pakeitė nusistovėjusią tvarką tik tam, kad ją pakeistų. Arba kad pasirodytų, jog dirba. Nes įtikinantys argumentai taip ir nebuvo pateikti.
Jei istorinės technikos numeryje negalima rašyti automobilio pagaminimo metų, nes tai, anot „Regitros“, gali būti „klaidinga informacija“, tai kokie metai tuomet rašomi į techninį pasą? Irgi klaidingi? Jei rudi valstybiniai numeriai paliekami toms 620 transporto priemonių, kurios juos jau turi, tai jie, išeitų, nėra blogi? O jei taip, kam juos keisti?
Ar nepanašu tai į absurdo pasaką be galo, kurios prasmę suvokia nebent jos kūrėjai...
Gintaras KANDROTAS