PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Veidai2017 m. Gegužės 18 d. 16:25

Iššūkis būti pirmaisiais

Šiauliai

Eva KazlauskienėŠaltinis: Etaplius.lt


3434

Nuo šių metų pradžios Baltijos šalyse ir Lenkijoje, įgyvendinant pernai Varšuvoje priimtus NATO viršūnių susitarimus, buvo dislokuoti Aljanso priešakinių pajėgų batalionai. Vadovauti tokiam kariniam vienetui Lietuvoje prisiėmė Vokietija, o susiruošti ir perkraustyti per 1 000 sąjungininkų karių ir daugybę kovinės technikos jiems teko per gana trumpą laiką. NATO priešakinių pajėgų bataliono vadas plk. ltn. Christophas Huberis sako, kad pirmoji rotacija – ypatinga, nes įsikūrimo fazė yra pati sunkiausia ir atsakingiausia, bet kartu – labai įdomi.


Foto galerija:

bild-16-2.jpg
ltc-huber.jpg

Rimti vyrai su rimta technika

Nors Vokietija prisiėmė atsakomybę suformuoti Lietuvoje dislokuojamą NATO priešakinių pajėgų batalioną ir jam vadovauti, jį sudaro įvairių Aljanso valstybių kariai ir padaliniai. Numatyta, kad 2017–2018 m. laikotarpiu batalione tarnaus Vokietijos, Norvegijos, Nyderlandų, Belgijos, Liuksemburgo, Kroatijos ir Prancūzijos kariai – iš viso apie 1 200 žmonių. „Ši užduotis labai svarbi, ir man didelė garbė dirbti su tiek daug karių iš įvairių šalių. Žinoma, vadovauti dideliam tarptautiniam kolektyvui yra tam tikras iššūkis, bet darbas tokioje aplinkoje džiugina kasdien, – sakė plk. ltn. Ch. Huberis. – Esame pirmieji, todėl visi, kariai ir vadai, labai stengiamės savo užduotis atlikti kaip pridera. Jei kyla sunkumų, juos išsprendžiame kartu ne tik batalione, bet ir artimai bendradarbiaudami su Mechanizuotąja pėstininkų brigada „Geležinis Vilkas“, kurios operaciniam pavaldumui esame priskirti“.

Vokiečių vadovaujamas NATO priešakinių pajėgųbatalionas Rukloje buvo pradėtas dislokuoti 2017 m. vasarį. Formuoti bataliono branduolį buvo pavesta Vokietijos kariuomenės 12-osios šarvuotosios brigados OBERFALZ 122-ajam motorizuotajam pėstininkų batalionui, kurio būstinė yra Oberfychtache (vok. Oberviechtach), Bavarijoje. Lietuvoje dislokuotą batalioną galima vadinti „sunkiuoju“, nes jis sudarytas iš šarvuotų kovinių vienetų: manevrinės kuopos, aprūpintos tankais, pėstininkų kovos mašinomis, dislokuoti ir kiti paramos vienetai. Dabar yra beveik 300 vienetų karinės technikos: dešimtys tankų ir šarvuotosios technikos, keli šimtai ratinės technikos vienetų. Bataliono padaliniai ir technika bus keičiami (rotuojami), priklausomai nuo atvykstančių karinių vienetų ir jų turimos kovinės technikos.

Bataliono personalas ir technika yra parengti vykdyti bendras įvairaus intensyvumo karinių pajėgų operacijas, gali vadovauti tarptautinio junginio dislokacijai per visų rūšių sausumos operacijas, specialius kovinius veiksmus ir specialias sausumos operacijas. Jis sugeba veikti ir kaip savarankiškas kovinis junginys, ir kaip junginių grupės dalis. Vykstant į misijas, gali būti iš dalies skraidinamas.

Šiuo metu Vokietijos, Nyderlandų ir Belgijos kariai yra įsikūrę konteinerių miestelyje Kunigaikščio Vaidoto mechanizuotojo pėstininkų bataliono teritorijoje, gegužės pabaigoje atvyks ir norvegai. „Iš pat pradžių gavome labai gerą priimančiosios šalies – Lietuvos – palaikymą. Žinoma, kai vienu metu tenka įkurdinti per 1 000 sąjungininkų karių, yra tam tikrų iššūkių, tačiau su lietuviais bendradarbiaujame artimai, draugiškai ir kartu viską įveikiame, randame sprendimų. Kol kas dar tik įsikuriame, bet sąlygos yra gana geros,“ – sakė bataliono vadas plk. ltn. Ch. Huberis.

Batalioną nuolat sudarys štabas ir štabo kuopa, aprūpinimo kuopa, trys keturios kovinės kuopos, įvairūs kovinės paramos vienetai. Sąjungininkų batalionas pagal poreikį, pvz., kilus grėsmėms ar vykstant didelėms pratyboms, galės būti pastiprinamas. Daugiau NATO karių atvyks ir šią vasarą, kai numatytas intensyvus pratybų ciklas.

Belgijos indėlis

Belgija prie tarptautinio NATO priešakinių pajėgų bataliono Lietuvoje iki 2017 m. pabaigos prisideda skirdama logistikos kuopą. Maždaug 100 karių užduotis – tekti logistinę paramą NATO batalionui Lietuvoje. Be to, Belgija šį batalioną sustiprina, skirdama eismo reguliavimo tarnybą, dalį karo policijos ir medicininio personalo.

Logistikos kuopa tarptautiniam batalionui teikia:

– transportavimo platformas;

– lengvąsias transporto priemones;

– konteinerių gabenimo vilkikus;

– mobilias kuro talpyklas;

– lauko dušą ir virtuvę.

Be to, atlieka transporto priemonių priežiūrą, evakavimą ir remontą.

Kovinis rengimas – visiems įmanomiems atvejams

Iš Vokietijos atvykęs batalionas yra pasiruošęs koviniams veiksmams (angl. combat ready), o kad išlaikytų aukštą karių parengtumo lygį, numatytas intensyvus karinio rengimo grafikas. „Jaučiamės labai gerai integravęsi į brigadą „Geležinis Vilkas“, su ja esame suderinę visus kovinio ruošimo tikslus ir planus. Visi kartu, nors esame iš skirtingų valstybių, dirbame sklandžiai, nes vadovaujamės bendrais NATO standartais ir gerai suprantame vieni kitus, pvz., mano batalionui nėra jokio skirtumo – būti pavaldžiam Vokietijos ar Lietuvos kariuomenės brigadai. Būdami čia, dalyvaujame visose NATO ir nacionalinėse pratybose, o su Lietuvos karias bendradarbiaujame itin glaudžiai – kuopų, būrių lygiu, kad galėtume keistis taktine patirtimi ir mokytis vieni iš kitų. Ir aš, ir mano kariai yra labai patenkinti, kad vyksta tiek daug aukšto intensyvumo treniruočių įvairiais lygmenimis“, – sakė plk. ltn. Ch. Huberis.

Šis NATO priešakinių pajėgų batalionas Lietuvoje, kaip ir analogiški kitose Baltijos šalyse ir Lenkijoje, atsižvelgiant į geopolitinę situaciją įkurdintas atgrasymo tikslais ir yra gynybinio pobūdžio. Žvalgybos ekspertai, vertindami galimas grėsmes mūsų regione, kaip kritiškiausią momentą šiemet įvardijo rudeniop vyksiančias Rusijos ir Baltarusijos bendras karines pratybos „Zapad 2017“, kai prie Lietuvos sienų bus sutelkta tūkstančiai karių ir daugybė įvairios ginkluotės bei technikos.

Jeigu kiltų kokio nors pobūdžio karinė krizė, plk. ltn. Ch. Huberio teigimu, jo kariai neliktų nuošalyje: „Žinoma, pirmiausia tai būtų politinis sprendimas, ir galiu tik pakartoti Vokietijos gynybos ministrės žodžius, išartus mus lankant Rukloje, kad Lietuva daugiau niekada nebeliks viena. Jei kiltų krizė, būsime čia ir ginsime NATO teritoriją, Lietuvą, nuo visų įmanomų grėsmių.“

Numatyta, kad NATO balionas Lietuvoje (kaip analogiški kitose NATO šiaurinio ir rytinio pakraščio šalyse) bus dislokuotas tol, kol reikės. Kol kas NATO šalių vadovai yra priėmę sprendimą dėl sąjungininkų bataliono dislokavimo, bet ne dėl dislokacijos trukmės. Bataliono atitraukimas bus vykdomas tik nusprendus Šiaurės Atlanto Tarybai.

Vokietijos bataliono transporto priemonės

Pėstininkų kovos mašina Marder

Pėstininkų kovos mašina Marder yra pagrindinė mechanizuotojo pėstininkų dalinio ginkluotės sistema. Ją XX a. 6 deš. sukonstravo įmonė „Rheinmetall“. Šioje vikšrinėje transporto priemonėje, be 3 karių įgulos, dar telpa ir 6 papildomi kariai. Marder dviviečiame bokštelyje įtaisyta 20 mm kovinė patranka, be to, yra ir MG3 tipo bokštelinis kulkosvaidis, dūminimo įrenginys. Pasirinktinai prie bokštelio galima įtaisyti ir iššauti prieštankinę valdomą raketą. Marder kovinis potencialas buvo nuolat derinamas prie naujausių reikalavimų.

Dėl termovizorių, papildomų šarvų, sustiprintos važiuoklės ir kitų funkcinių patobulinimų Marder ir šiandien tebėra nepakeičiama mechanizuotų pėstininkų ginkluotės sistema. Įvairiose konstrukcijose jis dar naudojimas kaip operatyvinio vadovavimo transporto priemonė artilerijai stebėti. Misijai Afganistane keletoje Marder buvo įtaisyta priešmininė ir kondicionavimo įranga.

Kovinis tankas Leopard 2

Kovinis tankas Leopard 2 yra standartinis šarvuočių dalinio tankas. Dabartinis modelis – kovinis tankas Leopard 2 A7. Pagrindinis ginklas – 120 mm patranka, galinti į taikinius nukreipti galingus kinetinius šarvamušius ir naująją sprogstamąją amuniciją (angl. High Explosive, HE). Versijoje 2 A7 yra dar ir elektronikos bei kovinės erdvės kondicionavimo sistema, taip pat papildomas elektros maitinimo šaltinis tam, kad esant padidintam elektros tiekimo poreikiui (angl. Check point, liet.lauko poste) nebereiktų naudoti pagrindinio generatoriaus. Be Vokietijos, tankus Leopard 2 eksploatuoja ir kitos valstybės, vadinamosios Leopard 2 vartotojos.

Šarvuotoji kovinė mašina Boxer

Įsigijus šarvuotąją pėstininkų kovos mašiną Boxer prasidėjo naujos kartos vidutinės klasės šarvuočių era. Jų išskirtinumas – specifinių ateities perspektyvą atveriančių reikalavimų atitikimas bei konkuruojančių reikalavimų suderinimas.

Inžinerinis tankas Dachs

Inžinerinis tankas Dachs priskirimas prie kovinių pagalbinių mašinų ir yra Pionierpanzer 1 įpėdinis. Tai šarvuotoji inžinerinės paramos darbų mašina, kurios pagrindas yra Leopard 1 važiuoklė. Tanko paskirtis – evakuoti sugedusias transporto priemones, įrengti pervažas per vandens telkinius ar stačiose, klampiose pakrantės zonose, vandens telkinio dugno paruošimas važiuoti, kliūčių ir užtvarų perkėlimas ar pašalinimas mūšio lauke. Šią transporto priemonę naudoja Bundesvero pionieriai. Svarbiausia Dachs dalis – inžinerinė įranga: krano strėlė su kaušu, buldozerio peilis, traukimo gervės, tralas bei įvairios inžinerinės priemonės, pvz., pjovimo ir litavimo įranga, darbinis prožektorius.

Šarvuotoji tiltatiesė Biber

Ji priklauso prie kovinių pagalbinių mašinų, jos pagrindas – Leopard 1 važiuoklė. Šio šarvuočio, kuris pavadintas pagal šarvuočių greitojo permetimo tiltą Biber, paskirtis – mūšio metu, priklausomai nuo kelio ypatumų, įveikti iki 20 metrų pločio kliūtis, tokias kaip vandens telkiniai ar grioviai. Tiltas yra 22 metrų ilgio, 4 metrų pločio. Saugomas šarvuočių, jis gali būti nutiestas per 2–8 minutes. Tilto svoris – 9,94 tonos. Galima apkrova siekia karinę apkrovų klasę (MLC) 60, kitaip – iki maždaug 55 tonų. Įgulą sudaro du kareiviai, vairuotojas ir vadas. Šarvuotoji tiltatiesė yra neginkluota, tačiau joje yra dūminimo įrenginys.

Šarvuotasis transporteris Fuchs

Šarvuotasis transporteris Fuchs yra pravaži, šarvuotoji ratinė transporto priemonė (6x6), kuri buvo sukurta kaip vien tik transportavimo priemonė. Šiandien įvairius jos variantus naudoja daugybė karinių pajėgų rūšių. Plieno plokštė apsaugo nuo šaunamųjų ginklų ir skeveldrų. Vaizdas į priekį ir į šonus matomas per šarvuoto stiklo langus. Varomi visi trijų ašių ratai. Pirmosios dvi ašys – vairuojamosios. Nejudri ašis yra valdoma priekinių, ji korpuse įtvirtinta spyruoklėmis su integruotais vibracijos slopintuvais. Fuchs įrengta nuo cheminio, biologinio, radiologinio ir branduolinio ginklo apsauganti vėdinimo sistema, šis transporteris gali plaukti vandeniu net būdamas pilnai pakrautas. Bundesveras turi per 1 000 šarvuotųjų transporterių Fuchs, pagamintų 1979–1993 metais.

Šarvuotoji remonto ir evakavimo mašina Bergepanzer 2

Bergepanzer 2 yra Bergepanzer 3 Büffel pirmtakė. Vienintelis skirtumas: Bergepanzer 2 turi Leopard 1 važiuoklę, o Büffel važiuoklė jau yra Leopard 2. Pagrindinės Bergepanzer 2 užduotys yra vikšrinių transporto priemonių remontas ir evakavimas sunkiai išvažiuojamuose keliuose bei variklių ir bokštelių kėlimas atliekant priežiūros darbus. Be to, Bergepanzer naudojama žemės ir lauko darbams.

Parengė Žurnalas „ Karys“ . 2017 m. Nr. 5